Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Když do pekla, tak bez brzd. Jak přežít americký flat track

  10:00
Americké motorky už dávno nejsou stroje jen pro rebely nebo starší pány. Mezi motocykly Harley-Davidson najdeme i silné sportovní DNA, které navazuje na závodní minulost. Jednou z opanovaných disciplín je flat track, který jsme si zajeli vyzkoušet na závodní ovál.

Když jsem dostal možnost otestovat flat trackový stroj, neváhal jsem ani chvíli. Harley Davidson nechal v anglickém Northamptonshiru přestavět několik standardních strojů HD Street Rod 750, které dovezl do Chorvatska, kde poblíž Splitu postavili trať doslova na zelené louce.

Ze strojů zmizelo několik nepotřebných dílů jako světla, blatníky, zrcátka, standardní tlumič výfuku, několik krytů, ABS, velké sedlo včetně pomocného podsedlového rámu, standardní airbox a přední brzda. Vyměněny byly i tlumiče a vzduchový filtr. Po seznámení s motorkou mě nejvíc děsila právě absence přední brzdy.

Ve Spojených státech má flat track dlouhou historii a obrovskou popularitu. K nám se tato disciplína dostává pomalu a nesměle až v posledním desetiletí. Je tu silná podoba s klasickou plochou dráhou, ale jezdí se na upravených produkčních strojích (tedy výrazně těžších) a menší je i samotná dráha. 

Harley je k tomuto účelu jedním z často používaných strojů. Nevyrábí sice přímo speciál určený k těmto závodům, ale existují firmy, u kterých je možné objednat kit nebo jednotlivé doplňky.

Myslím si, že i v České republice vám na přání většina dealerů této značky stroj ochotně upraví. Zatímco u většiny ostatních motocyklových výrobců přicházíte podobným zásahem do motocyklu automaticky o záruku, u Harley-Davidson tomu tak není, což je velkou výhodou těchto strojů. 

Pokud se vám líbí tento styl, ale chcete zůstat s motocyklem na značkách a jezdit v běžném provozu, může vám být inspirací stroj plzeňského zastoupení Harley-Davidson, který byl postaven do soutěže Battle of the Kings a byl inspirován flat trackovými stroji.

Show bez přední brzdy

Hned od začátku bylo jasné, že jízda na tomto stroji bude oříšek. Harley-Davidson nám dal naštěstí k dispozici nejen motocykl, ale i instruktora. A nebyl to ledajaký učitel, ale legendární španělský závodník s bohatými zkušenostmi z WSBK i Moto GP Ruben Xaus. Velký bouřlivák, který je prvním Španělem, který kdy zvítězil v závodě mistrovství světa superbiků. Ruben nám nejprve názorně předvádí, jak se na lopatu sedá. V jeho podání vypadá všechno lehce a samozřejmě.

Připevňuji si kovovou podrážku na botu a usedám na stroj. Hned po první rovince přichází úvodní úskalí - zastavit stroj na udusané hlíně bude těžké. Přední brzdu nemám a zadní na hlíně moc nebrzdí. Při intenzivnějším použití zadní brzdy si velmi snadno „zašlápnu“ zadní kolo a s ním i motor. Raději ji tedy používám jen velmi lehce a spoléhám na brzdění motorem a smykem.

Jenže můj nájezd kontrolovaným smykem do zatáčky má, k tomu co nám předváděl Ruben, hodně daleko. Pokud nakloním stroj příliš a opřu se o nohu, mám strach, že motocykl neudržím. Když však nakloním motorku málo a nemám váhu na vnitřní noze, kola se velmi snadno kousnou a já poletím před motocykl. 

Dalším úskalím je brzdný bod. V případě, že brzdím brzy, skoro zastavím před zatáčkou. Při promeškání brzdného bodu letím zatáčkou rovně a mám strach, že se do ní nevejdu. Ruben mě zastavuje a vysvětluje mi, ať se nesnažím vystrkovat nohu z motocyklu, naopak ji nechám u stroje a počkám, až se noha od motocyklu vzdálí sama náklonem ve smyku.

Nájezd do zatáčky

A přichází další neméně důležitá věc. Alfou i omegou rychlého kola je výjezd ze zatáčky. Pokud přidáte plyn příliš brzy, stroj vás z ní vynese ven a vy budete muset znovu ubrat a srovnat motocykl, čímž ztratíte spoustu času. Takže se snažím být trpělivý a přidávat plyn až po srovnání na rovinu. Těch důležitých věcí je na mě nějak moc a celý trénink je navíc fyzicky velice náročný, vzduch kolem trati je plný prachu. Mám obavy, že se to nikdy nenaučím. Trpělivost Rubena, jeho dobré rady a schopnost motivovat nás, přináší naštěstí ovoce a postupně se zlepšuji.

Po několika trénincích nás čeká turnaj. Jede se vyřazovacím způsobem jednoho proti jednomu. Tím nabírá celá akce úplně nový náboj a adrenalin stoupá. Nervy pracují, ale daří se mi prokousat do semifinále, kde nestačím na polského jezdce. V další jízdě mám šanci zabojovat alespoň o třetí místo. Ruben ke mně na startu přichází a radí mi, ať jedu hlavou. Jenže nervy i výborný výkon druhého jezdce mě definitivně odsouvají pod stupně vítězů. To nic nemění na tom, že jsem si ježdění maximálně užil.

Pokud chcete zažít adrenalin na motocyklu, není lepší možnost, než jízda na uzavřené trati daleko od ostatních účastníků silničního provozu. Na rozdíl od mnoha jiných motocyklových disciplín je flat track finančně méně náročný a hodně záleží především na jezdeckém umění.

Street Rod 750 v úpravě pro flat track

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...