„Celkem k minulému týdnu odstranilo Ředitelství silnic a dálnic 85 poutačů, dalších 212 odstranili samotní provozovatelé,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Množství reklamních zařízení, která provozovatelé likvidují, podle něj odpovídá dojednané dohodě. Ta billboardářům ukládá, aby během jednoho pracovního dne rozebrali pět poutačů.
Nově začali silničáři odstraňovat i ty poutače, na které provozovatelé přidělali schránky například s reflexními vestami a dalšími potřebami pro šoféry. Ti si je mohou za drobný poplatek v boxu koupit. Provozovatelé tak tato zařízení označují nikoliv za reklamní plochy, ale za automaty pomoci šoférům.
„Jeden takový poutač se poroučel k zemi během dneška,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Šlo o jedno z prvních reklamních zařízení, na které mohli řidiči narazit při sjezdu z pražského okruhu na dálnici D11 do Hradce Králové. Ředitelství nejprve s odstraňováním těchto zařízení nespěchalo a obrátilo se kvůli tomu na ministerstvo. To ale takto upravené poutače nadále pokládá za běžné reklamní plochy, jejichž umístění v ochranném pásmu komunikací zákon neumožňuje.
Schránky s pomocí pro motoristy jsou třetím trikem, kterým chtějí billboardáři předejít demolici reklamních zařízení.
Nejprve část provozovatelů překryla reklamní obsah českými vlajkami v domnění, že tento krok úřady při odstraňování billboardů zastaví. Podobně neúspěšný byl i následný pokus s inzerováním nedalekých restaurací, nebo benzinových pump, což zákon povoluje. Podle ministerstva dopravy však není určující aktuální funkce - rozhoduje, za jakým účelem je zařízení zkolaudováno. Odstraňované poutače tak jsou vždy povoleny jako běžné reklamní plochy.
Na praktiku umísťování mincovních automatů na reklamní poutače upozornila i obecně prospěšná společnost Kverulant. Ta poukázala na to, že se prostor pro vhazování mincí do automatu nachází ve třímetrové výšce a je proto nereálné, aby jej řidiči v nouzi skutečně mohli využít.