Z okolí dálnic zmizela třetina billboardů, majitelé volají na údržbu policii

  13:31aktualizováno  13:31
Z dálnic a jejich blízkého okolí bylo k dubnu odstraněno 446 nelegálních reklamních zařízení, stále jich však zůstává kolem devíti set. Ministerstvo dopravy si stěžuje na obstrukce ze strany majitelů, kteří se nechtějí billboardů zbavit a někdy jejich odstranění dokonce aktivně brání.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Nejvíce reklamních zařízení je odstraňováno z dálnice D1, ale také D2 nebo D5, výrazně méně je reklamních zařízení kolem dálnice D8. „Pokud by majitelé a provozovatelé sami chtěli, nestál by kolem dálnic už jediný nelegální billboard,“ poznamenal ministr dopravy Dan Ťok.

Čtyři stovky reklamních nosičů odstranili provozovatelé venkovní reklamy buď na základě výzev silničního správního úřadu, nebo z vlastní vůle. Zhruba pět desítek reklamních zařízení pak odstranili pracovníci jednotlivých středisek správy a údržby dálnic.

Odstranit nelegální reklamní zařízení měli majitelé do září loňského roku, pak začalo ministerstvo podle zákona o pozemních komunikacích s výzvami k odstranění reklamních zařízení z dálnic a jejich blízkého okolí. U silnic I. tříd a jejich blízkého okolí začaly zasílat výzvy krajské silniční správní úřady.

„Podle zákona nemůže jen tak někdo přijít a sám od sebe reklamní zařízení jednoduše odříznout. Ke každému musí být doložena řada dokladů, aby odstranění reklamního poutače nešlo právně zpochybnit a začít napadat jako poškození cizí věci,“ řekl ministr dopravy s tím, že nejvíc by pomohlo, kdyby majitelé reklamních zařízení sami zrychlili a svoje reklamní poutače na vlastní náklady odstranili pryč a tím dostáli svým zákonným povinnostem.

Někteří majitelé při odstraňování billboardů podle ministerstva cíleně obstruují, například účelovou změnou vlastníka nebo sídla společností provozující dané reklamní zařízení. Při samotné demontáži pak na pracovníky údržby dálnic volají policii s poukazem na to, že dochází k ničení jejich majetku.

Provozovatelé billboardů zpočátku odmítali billboardy v ochranném pásmu odstraňovat. Společnost Czech Outdoor na nich na podzim loňského roku například nahradila reklamní sdělení českou vlajkou. Podle firmy v takovém případě nebyly billboardy reklamním poutačem. Takový výklad ale ministerstvo dopravy odmítlo s tím, že tato zařízení byla povolena právě jako nosiče reklamního obsahu. Na konci loňského roku se ministerstvo dohodlo se Svazem provozovatelů venkovní reklamy na harmonogramu, podle kterého budou majitelé odstraňovat každý pracovní den pět zařízení.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích platná od loňského září. Majitelům reklamních ploch nařizuje jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři napočítali ve vymezených úsecích celkem 3000 nelegálních poutačů, z toho zhruba polovinu v blízkosti dálnic.

Jan Kroupa o billboardech v pořadu Rozstřel z 29. března 2018:

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Webový přenos hokejového utkání vyprovokoval hackery, zaútočili na web ČT

Čeští hokejisté (v bílém) se brání švýcarskému náporu.

Web České televize se v úterý stal terčem internetových útoků, které omezily jeho funkčnost. Hlavním cílem útočníků byl...

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

PŘEHLEDNĚ: Rodiče, počítejte, jak vyčerpat celých 80 tisíc korun

tatínek a syn

Vláda rozhodla o navýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc na 300 tisíc korun. Týkat se to bude všech, kteří budou...

Najdete na iDNES.cz