Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pražský fantom konečně odložil masku. Nový Mercedes A v plné parádě

To je to auto, které při neustálém brouzdání Prahou dráždilo kolemjdoucí. Bez maskování by budilo méně pozornosti, než když na sobě mělo černobílé strakaté polepy a různé nástavce a výdechy. Mercedes třídy A je tu v novém provedení, je to zas konvenční hatchback, trhákem má být vymazlený interiér.

Třída A se po revolučně nekonvenčních dvou prvních generacích cílících na maminky a důchodce umírnila a je z ní klasický pětidveřový hatchback. Teď končící generace s tím slavila velké úspěchy. Jednodušší a levnější výroba, mercedesí ceny, standardy a aura udělaly dokonale vyvážený mix, takže zákazníci rádi zaplatili za prémiovku v úplně nejzákladnějším provedení hodně přes půl milionu (jak jezdí, čtěte zde).

Nové vydání s kódovým označením W177 ten recept zachovává, proporce předchůdce nové provedení nemění a kromě mechanického základu přebírá nové designové prvky moderních mercedesů a přiostřuje linky. Pod kapotou má nový turbo-čtyřválec objemu 1,3 litru. 

Na délku vyrostlo áčko o dvanáct centimetrů na 4 419 mm, rozvor se prodloužil na 2,729 metru, o 29 litrů se na celkových 370 zvětšil kufr. Auto je o něco vyšší a širší a více se rozkročila kola na nápravách (rozchod).

Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A

Přimhouřená přední světla jsou vyskládaná z LEDek, specialitou je funkce automatického ztlumení při osvětlení příliš odrazivé plochy, například výrazně reflexních značek, kterými se dokáže řidič se silnými dálkovými lampami u moderních aut klidně sám oslnit.

Nový nejmenší mercedes ovšem přináší nové pořádky v interiéru. Po dlouhé roky platilo, že nové technologie představuje světu šéfovská třída S a následná „demokratizace“ je přenáší do nižších řad. Tady je to obráceně: zcela nový multimediální systém MBUX má premiéru právě v nejnižší řadě. Systém sestává ze dvou obřích obrazovek, které dominují přístrojové desce. Ovládají se buď touchhpadem na středovém tunelu, nebo z volantu a multimediální část obstarává displej uprostřed, který je k tomu také dotykový. Důraz je kladen na propracovanost hlasového ovládání. Aktivuje se oslovením “Hey, Mercedes” a pak stačí říci třeba jen „je mi zima“. Umělá inteligence se neustále učí, přizpůsobuje se zvykům uživatele a pracuje s daty z cloudu, aby se v pochopení hlasových povelů stále zlepšovala. S autem se tak dá vlastně mluvit jako s živou osobou.

Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A

MBUX integruje moderní funkce, jako je navigace pracující s on-line daty díky připojení k internetu, ale k tomu navrch využívá propojení s dalšími vozy a infrastrukturou (systém Car-To-X). Speciální je systém, který pracuje s obrázky zachycenými kamerou na přídi, navigace pak přímo vykresluje například čísla domů nebo jména ulic.

Provedení „obrazovkového“ rozhraní mají tři stupně: základem jsou dva sedmipalcové displeje, druhá úroveň má ten uprostřed přístrojovky zvětšený na 10,25 palce, nejvyšší třetí pak má takový displej také pod volantem, kde nahrazuje kapličku s budíky.

Za příplatek k tomu bude ještě průhledový head-up displej promítající důležité provozní informace do zorného pole řidiče na čelní sklo.

Nechybí prvky připravující motoristy na autonomní jízdu. Áčko tak z třídy S přebírá kamery a radary, které monitorují prostor až půl kilometru před autem. Samozřejmostí je tedy adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruzích a asistent pro popojíždění v kolonách. Nechybí systémy automatického nouzového brzdění, hlídač mrtvého úhlu, čtečka dopravních značek a Mercedesův anděl strážný (Pre Safe Plus), který v případě neodvratitelné nehody připraví bezpečnostní prvky vozu tak, aby co nejlépe ochránil posádku.

Hračičkové si všimnou výdechů klimatizace, které jsou podsvícené - barva se mění podle teploty vzduchu, který foukají. Interiér má i další podsvícené části, na výběr je ze 64 barev.

Nová přeplňovaná třináctistovka označená M282 vznikla ve spolupráci s Renaultem. Čtyřválec v provedení A200 nabízí 163 koní a 250 newtonmetrů, motor bude spárovaný s šestistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Motor dostane systém vypínání válců při práci v částečném zatížení.

Další dva motory mají už v základní specifikaci automat. Verze A250 bude mít pod kapotou přeplňovaný dvoulitr M260 s výkonem 224 koní a 350 newtonmetry. Benzinový motor je vybavený variabilním časováním sacích ventilů a filtrem pevných částic. Třetím motorem bude do začátku upravená patnáctistovka OM608 naftového provedení A180d s výkonem 116 koní a 260 newtonmetry. Motor, který je také od Renaultu, dostal novou hliníkovou hlavu, systém SCR odlučující NOx pomocí močoviny (AdBlue) a upravené turbodmychadlo s variabilní geometrií, které je nyní integrované přímo do výfukových svorů.

Časem přibudou další motory, základem by měla být benzinová dvanáctistovka, dorazí výkonnější diesel (pravděpodobně dvoulitr) a také nasupené AMG s výkonem kolem čtyř set koní.

Nové áčko bude k mání také s pohonem všech kol a podvozkem se stavitelnou tuhostí. Základní kola mají průměr ráfků 16 palců, největší jsou devatenáctipalcová. Jak je poslední dobou u aut této velikosti zvykem, vyvinuli podvozkáři dvě konstrukční řešení zadní nápravy. Slabší verze dostanou torzní příčku, výkonnější sofistikovanější víceprvkové zavěšení. Stejné to má třeba Volkswagen Golf.

Do prodeje má nová generace Mercedesu třídy A vstoupit v březnu, podle všeho to bude po premiéře na autosalonu v Ženevě.

A proč jezdily ty maskované prototypy zrovna po Praze, když je Mercedes německá automobilka? Sídlí tu firma MBTech, která sice už dlouhé roky nepatří Daimleru, ale francouzskému koncernu AKKA Group, stále ovšem provádí konstrukční práce pro německou značku (a ne jen pro ni). Takže prototypy připravovaných mercedesů už roky brázdí Prahu, aby nakroužily testovací kilometry simulující městský provoz.

Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...