Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Záhadná havárie: Našli sponu od padáku. To znamená, že posádka zahynula

  0:35
Tragédie, o které mnoho nevíme. Jen nalezená spona od padáku naznačuje, že pro posádku dopadla havárie na svahu Břidličné hory tragicky. Neexistuje ani četnické hlášení, které by badatelům pomohlo. Najde se nějaký pamětník mezi čtenáři Technetu?
Heinkel He 111 se z dosud neznámých příčin zřítil na svah Břidličné hory.

Heinkel He 111 se z dosud neznámých příčin zřítil na svah Břidličné hory. | foto: Leteckabadatelna.cz

Během druhé světové války se na našem území odehrálo velké množství tragédií. Některé jsou velmi dobře známé a často probírané v médiích, jiné naprosto neznámé a zapomenuté. Mezi ty, o nichž není dodnes známo téměř nic, patří havárie německého letadla, ke které došlo vysoko v horách, na svahu hlavního hřebenu Hrubého Jeseníku, který se táhne od Ztracených skal na sever, k Petrovým kamenům.

V průběhu války, pravděpodobně v roce 1942, se zde na západním svahu Břidličné hory (1 358 m) stala letecká katastrofa, která je dnes již téměř zapomenuta. Letoun neznámé jednotky Luftwaffe narazil zřejmě během nepříznivého počasí do strmého svahu, vybuchl a téměř celý shořel. Podle pozůstatků, které byly později na místě nalezeny, byla na palubě nejméně tříčlenná posádka, která při nárazu a následném požáru zahynula. O tom, že posádka z letounu nevyskočila svědčí především padákové spony a opaskové přezky, které se ve spáleništi podařilo nalézt.

Spona padáku – jasný důkaz, že posádka letounu v troskách zahynula.

Událost se stala nad tzv. Pytláckou stezkou ve výšce přes 1 300 metrů. Nešťastným německým letcům tehdy chybělo pouhých několik desítek metrů výšky k tomu, aby masivní horský hřeben přeletěli. Otázkou je, jestli si posádka vůbec uvědomila, že se rychlostí několika set kilometrů za hodinu řítí vstříc smrti. Vzhledem k tomu, že letadlo podle dodnes patrných stop narazilo do Břidličné hory téměř kolmo, je pravděpodobné, že letci skalní masiv před sebou neviděli. 

Letoun letěl zřejmě v oblačnosti a posádka v těchto podmínkách zahlédla skalnatý svah jen několik vteřin před nárazem. Pokud by se pokoušela hřebenu vyhnout zatáčkou či ho přeletět, trosky by byly rozhozeny do strany nebo do kopce. Událost se odehrála několik kilometrů od nejbližšího lidského obydlí, přesto pozornosti obyvatel v okolí neunikla. 

Po nehodě bylo zalarmováno četnictvo a německá branná moc, jejíž příslušníci celé okolí uzavřeli. Úklid trosek trval v náročných podmínkách několik dní. Němci ze svahu odklidili pouze větší trosky, množství drobnějších fragmentů letadla tehdy na místě zůstalo. Prostor havárie se tak stal vděčným námětem pro výpravy obyvatel z okolních vesnic, kteří postupně zbylé trosky rozebírali a odnášeli do údolí. 

Místo na skále, kde letoun narazil a shořel, bylo ještě léta po té dobře viditelné z obce Vernířovice, vzdálené několik kilometrů. Ačkoliv byla nehoda velmi známou událostí, v průběhu desítek let postupně upadala do zapomnění. Její okolnosti i přesné datum, kdy se stala, to vše postupně zmizelo ve víru dalších událostí. S přibývajícími desetiletími rovněž ubývalo množství pamětníků, kteří nehodu viděli. O tom, že se opravdu stala, svědčilo pouze stále se zmenšující množství úlomků letadla, které po desítky let nacházeli náhodní turisté na svahu nad Pytláckou stezkou. 

Dnes se na místě nacházejí již jen drobné slitky spáleného kovu. Místo je nicméně dodnes dobře patrné díky tomu, že po nárazu letadla a následném požáru došlo k poškození lesního porostu a ten se v těch místech už nikdy neobnovil. Díky erozi půdy je v současnosti na místě pouze kamenitá suť smíchaná se spálenými zbytky kovu.

O události neexistuje žádný písemný záznam v kronikách okolních obcí a zdá se, že nikdo o ní neučinil ani soukromý zápis. Pamětníci, kteří ještě před několika lety žili, havárii německého letounu pouze dokázali časově situovat do první poloviny války, nejpravděpodobněji roku 1942. Četnické hlášení, která jsou v podobných případech užitečným zdrojem informací, zřejmě nebylo sepsáno, nebo zatím nebylo v archivech nalezeno.

Přestože se zatím nepodařilo identifikovat zřícený letoun, určité poznatky se podařilo zjistit. Mezi drobnými fragmenty na místě byl v roce 2008 autorem článku nalezen odlitek s kódem 111, je tedy jisté, že jde o stroj bombardovací stroj He 111.

Výrobní štítek letounu He 111.

Byla tehdy rovněž nalezena ventilová vahadla z motoru.Ta svědčí o tom, že šlo o letoun, který byl poháněn motory Daimler-Benz DB 601. Díky tomuto poznatku můžeme upřesnit verzi stroje. Je jisté, že jde o bombardovací stroj Heinkel He 111B, nebo He 111P. V roce 2016 se k autorovi dostala fotografie štítku, který byl před dlouhou dobou nalezen členy Východočeského leteckého archivu Čepí.

Díky němu víme, že typ stroje He 111, sériové číslo 2120 upřesňuje, že šlo o verzi P-2. Stroje této verze sloužily u Luftwaffe v prvních fázích druhé světové války, páteř německého bombardovacího letectva tvořily během Bitvy o Británii. V průběhu let 1941 a 1942 byly nahrazovány verzí „H“, která byla poháněna výkonnějšími motory Jumo. Bohužel záznam o havárii letounu výrobního čísla 2120 se nepodařilo nikde dohledat. 

Záznamy ke ztrátám letounů č. 2123 (sestřelen 26.8.1940 u East Witteringu) a 2124 (havárie v roce 1941 ve Villacoublay) ukazují, že letouny této části výrobního bloku byly přiděleny jednotce KG 55. Lze tedy pouze spekulovat, že „jesenický“ stroj u této jednotky během kampaně proti Británii létal rovněž. Je ovšem možné, že v pozdějším období byl od této bojové jednotky stažen a létal u některé transportní skupiny či v letecké škole. 

K „rozlousknutí“ toho případu by nejvíce přispěl nález hlášení o události v některém z archivů. Velmi důležitým vodítkem by rovněž bylo, kdyby se podařilo zjistit, který den se tragická událost v Jeseníkách odehrála. Pokud se tak nestane, zůstanou jména letců, kteří na svahu Břidličné hory zahynuli, navždy zahalena tajemstvím.

Můžete-li získat jakékoliv informace, které by nám pomohly záhadu havarovaného letounu na svahu Břidličné hory objasnit, ozvěte se, prosím, přímo autorovi článku a webu Letecká badatelna Pavlovi Krejčímu.

Pátrání v neznámých kapitolách letecké historie

Na řadě letišť za války působily letecké školy, které zajišťovaly výcvik pilotů, již byli následně přesunuti na frontu. Přestože celková organizace výcviku i technické zabezpečení bylo na vysoké úrovni, vzhledem k intenzitě výcviku docházelo k častým nehodám.

Od 70. let minulého století se zvolna začalo rozbíhat pátrání po místech havárií a sestřelů letadel. Zvláště na Moravě, kde působila skupina badatelů pod patronací časopisu Zápisník. V té době se ovšem pátralo po ideologicky správných strojích, tedy výhradně sovětských, případně rumunských.

Teprve na sklonku 80. let a hlavně po roce 1989 se rozběhlo pátrání rovněž po letadlech amerických, britských a německých. Od té doby se podařilo poměrně dobře poskládat rozsáhlou mozaiku událostí, které se na našem nebi v období 1939-1945 odehrály. Zásluhu na tom mají desítky nadšenců, kteří svůj volný čas trávili v archivech i v terénu, a podařilo se jim shromažďovat střípky dávno zapomenutých událostí. Německé záznamy se ovšem zachovaly ve značně nekompletním stavu.

Velkou pomoc při pátrání představují četnická hlášení místních stanic, případně kroniky obcí. I přes velkou snahu zůstaly některé letecké havárie dodnes neobjasněny. S odstupem více než sedmdesáti let je už velmi těžké dobrat se nových informací. Očitých svědků rychle ubývá, a tak je téměř jisté, že mnohé případy zůstanou neobjasněny navždy.

Autor je provozovatelem stránek Letecká badatelna, kde najdete komplexní informace nejen o dosud nezmapovaných kapitolách letecké historie.

Autor:
  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 16 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Umělá inteligence Microsoftu má výpadek. Firmě nefunguje ani vyhledávač

v diskusi jsou 3 příspěvky

23. května 2024  15:56

Nasazení umělé inteligence úzce souvisí s internetovou dostupností. A právě nyní se ukazuje tato...

Bezpečné přihlašování je důležité. Vyzkoušet můžete tři známé aplikace

v diskusi jsou 3 příspěvky

23. května 2024

V dnešním digitálním světě se již téměř neobejdeme bez systému umožňujícího prokázat se...

Paleontolog: Dinosauři byli chytří jako opice. Stavěli pasti, předávali si kulturu

v diskusi jsou 2 příspěvky

23. května 2024

Premium Paleontolog Štěpán Pícha je odborným garantem Dinosauria Museum Prague. Plochu o velikosti menšího...

7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství
7 tipů, jak na citlivé zuby v těhotenství

Hladina hormonů v těle se v průběhu těhotenství mění stejně jako chutě a jídelníček. Mnoho těhotných také trápí časté nevolnosti. Následkem toho...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...