Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Volkswagen spřádá plány na elektrifikaci. Náběh výroby má být opatrný

Koncern Volkswagen zahajuje v masovém měřítku elektrifikaci své modelové řady. Týká se to i Škody, která představí první elektrizované auto (hybridní Superb) za dva roky. Teď se aktuálně řeší otázka, kde se budou auta na baterie vyrábět. Podle šéfa odborové rady Volkswagenu by výroba měla začít nejprve v jednom závodě.

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Do roku 2025 bude mít Škoda v evropské nabídce pět elektrifikovaných modelů, první bude velký crossover vycházející ze studie Vision E, kterou značka představila letos. Podle Bernharda Maiera, šéfa mladoboleslavské značky, budou elektrifikované modely schopny vyrábět všechny továrny Škody. Elektrifikací se totiž myslí nejen auta výhradně na baterie, která automobilka postaví na specializované modulární architektuře pro elektromobily, ale také konvenční modely (většinou využívající modulární koncernovou platformu MQB) doplněné o některou formu hybridního pohonu. To je ovšem dlouhodobý výhled.

Plánovanou ofenzivu elektromobilů koncernu Volkswagen vidí střízlivěji šéf odborové rady firmy Bernd Osterloh, který ji chce zpočátku soustředit do jednoho závodu. „V začátcích půjde o smysluplný krok. Už jen z toho důvodu, že lze tímto způsobem minimalizovat rizika související s každým novým rozjezdem,“ uvedl Osterloh před zahájením debat o výhledech do budoucna, které proběhnou v říjnu a listopadu ve Wolfsburgu.

Jde především o to, aby byly využity stávající kapacity, jako příklad jmenoval Osterloh výrobní podnik ve východoněmeckém Cvikově. Například elektrické provedení Volkswagenu Golf se nyní vyrábí v Drážďanech a Wolfsburgu. „Jde mi především o ekonomickou stránku věci – je důležité, abychom nadměrně nezatěžovali jeden podnik. Na druhou stranu máme ve firmě lidi, které musíme zaměstnat,“ zdůraznil Osterloh.

Opatrná slova možná volí pod vlivem toho, že nadšení z průkopnictví na poli elektromobility s automobilkami dnes zrovna nesdílejí zákazníci, elektromobily jsou jen zlomkem v celkovém objemu prodaných aut. Výroba čistě elektrických vozidel je také v mnohém odlišná od klasické produkce. S rozběhem masové výroby má dnes navíc obrovské problémy americká Tesla, která je nyní nejvýznamnějším průkopníkem elektromobility.

Škodovky se budou vyrábět tam, kde budou volné kapacity

Před časem vyvolaly v Česku znepokojení zprávy, podle nichž by měl Volkswagen přesunout část výroby Škody do zahraničních továren. Podle těchto zpráv se uvažovalo o přesunu výroby Škody Superb do závodu v Emdenu. Mluvčí Volkswagenu uvedl, že se vytížení jednotlivých továren, ale i zajištění plynulého chodu při výrobních špičkách bude řešit v rámci celého koncernu, nikoli jednotlivých značek. To se prověří v turnusech. „Aktuálně však nejsou u Škody v plánu žádné změny,“ dodal.

Osterloh uvedl, že neví o žádných úvahách, podle nichž by měla být přesunuta výroba ze závodů Škody. Podle něj ani nic nehovoří proti elektromobilům této značky: „Ale nesmí to vést k tomu, že bychom tam budovali další kapacity, když jinde je máme nevyužité k dispozici.“ Investice podle něj musí být mířeny tak, aby nevznikaly žádné nadbytečné kapacity, ale aby se plně využily stávající možnosti. „Nechci, aby jedna značka vyráběla méně vozidel na náklady jiné značky a byla méně vytížena, ale aby byly investice spravedlivě děleny,“ řekl šéf odborové rady. Například právě Emden a Wolfsburg nejsou podle jeho slov v současnosti dostatečně vytíženy.

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu koncept elektromobilu jménem I.D. Crozz

Volkswagen před nedávnem uvedl, že hodlá zvýšit investice do elektromobility do roku 2030 na 20 miliard eur. Jak na zahájení letošního frankfurtského autosalonu uvedl předseda představenstva Matthias Müller, do roku 2025 chtějí všechny značky koncernu uvést na trh více než 80 nových automobilů s elektromotory, z nichž 50 bude elektromobilů a 30 hybridů. „Nejde o nezávazné plány do budoucna. Je to idea, která je pro nás zavazující a na níž chceme ihned začít pracovat.“ Do roku 2030 by pro všech zhruba 300 modelů vozidel, které koncern celosvětově nabízí ve všech třídách a segmentech, měla existovat minimálně jedna elektrifikovaná varianta.

Cíle koncernu v oblasti elektromobility „nejsou nerealistické, ale vše stojí a padá s infrastrukturou“. Osterloh kritizuje, že v Německu dosud neexistuje plán na výstavbu nabíjecí sítě. Rovněž se zvažuje, že se od roku 2020 začnou elektromobily vyrábět v USA a v Mexiku. „To by bylo smysluplné,“ prohlásil Osterloh. Volkswagen vychází podle dřívějších údajů z toho, že do roku 2025 bude každý čtvrtý nově vyrobený vůz poháněn elektricky.

Aby bylo možné plánované množství elektromobilů vybavit bateriemi, potřebuje koncern podle dřívějších údajů do roku 2025 kapacitu baterií ve výši překračující hranici 150 gigawatthodin ročně. V továrně v Salzgitteru nyní staví VW první pilotní výrobnu baterií. „Vzhledem k vysoké ceně baterií chceme mít výrobnu v Německu.“ Zároveň připomněl, že nelze sázet pouze na současný trend elektromobility: „Moderní diesely budou hrát ještě dlouho důležitou roli. Zároveň se bohužel poněkud zapomíná na ekologické přednosti zemního plynu.“

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Trend roku 2024: Elektrická bublina splaskává, trumfy drží v rukou hybridy

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG používat v reklamách...

VIDEO Když ne elektromobil, tak alespoň čtvrt- nebo poloelektromobil? Poptávka po elektrických autech...

Tesla svolává téměř 3900 cybertrucků kvůli opravě pedálu plynu

Tesla Cybertruck

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ke kontrole 3878 svých pick-upů Cybetruck. Důvodem je...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...