Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Volkswagen spřádá plány na elektrifikaci. Náběh výroby má být opatrný

  • 0
Koncern Volkswagen zahajuje v masovém měřítku elektrifikaci své modelové řady. Týká se to i Škody, která představí první elektrizované auto (hybridní Superb) za dva roky. Teď se aktuálně řeší otázka, kde se budou auta na baterie vyrábět. Podle šéfa odborové rady Volkswagenu by výroba měla začít nejprve v jednom závodě.

Do roku 2025 bude mít Škoda v evropské nabídce pět elektrifikovaných modelů, první bude velký crossover vycházející ze studie Vision E, kterou značka představila letos. Podle Bernharda Maiera, šéfa mladoboleslavské značky, budou elektrifikované modely schopny vyrábět všechny továrny Škody. Elektrifikací se totiž myslí nejen auta výhradně na baterie, která automobilka postaví na specializované modulární architektuře pro elektromobily, ale také konvenční modely (většinou využívající modulární koncernovou platformu MQB) doplněné o některou formu hybridního pohonu. To je ovšem dlouhodobý výhled.

Plánovanou ofenzivu elektromobilů koncernu Volkswagen vidí střízlivěji šéf odborové rady firmy Bernd Osterloh, který ji chce zpočátku soustředit do jednoho závodu. „V začátcích půjde o smysluplný krok. Už jen z toho důvodu, že lze tímto způsobem minimalizovat rizika související s každým novým rozjezdem,“ uvedl Osterloh před zahájením debat o výhledech do budoucna, které proběhnou v říjnu a listopadu ve Wolfsburgu.

Jde především o to, aby byly využity stávající kapacity, jako příklad jmenoval Osterloh výrobní podnik ve východoněmeckém Cvikově. Například elektrické provedení Volkswagenu Golf se nyní vyrábí v Drážďanech a Wolfsburgu. „Jde mi především o ekonomickou stránku věci – je důležité, abychom nadměrně nezatěžovali jeden podnik. Na druhou stranu máme ve firmě lidi, které musíme zaměstnat,“ zdůraznil Osterloh.

Opatrná slova možná volí pod vlivem toho, že nadšení z průkopnictví na poli elektromobility s automobilkami dnes zrovna nesdílejí zákazníci, elektromobily jsou jen zlomkem v celkovém objemu prodaných aut. Výroba čistě elektrických vozidel je také v mnohém odlišná od klasické produkce. S rozběhem masové výroby má dnes navíc obrovské problémy americká Tesla, která je nyní nejvýznamnějším průkopníkem elektromobility.

Škodovky se budou vyrábět tam, kde budou volné kapacity

Před časem vyvolaly v Česku znepokojení zprávy, podle nichž by měl Volkswagen přesunout část výroby Škody do zahraničních továren. Podle těchto zpráv se uvažovalo o přesunu výroby Škody Superb do závodu v Emdenu. Mluvčí Volkswagenu uvedl, že se vytížení jednotlivých továren, ale i zajištění plynulého chodu při výrobních špičkách bude řešit v rámci celého koncernu, nikoli jednotlivých značek. To se prověří v turnusech. „Aktuálně však nejsou u Škody v plánu žádné změny,“ dodal.

Osterloh uvedl, že neví o žádných úvahách, podle nichž by měla být přesunuta výroba ze závodů Škody. Podle něj ani nic nehovoří proti elektromobilům této značky: „Ale nesmí to vést k tomu, že bychom tam budovali další kapacity, když jinde je máme nevyužité k dispozici.“ Investice podle něj musí být mířeny tak, aby nevznikaly žádné nadbytečné kapacity, ale aby se plně využily stávající možnosti. „Nechci, aby jedna značka vyráběla méně vozidel na náklady jiné značky a byla méně vytížena, ale aby byly investice spravedlivě děleny,“ řekl šéf odborové rady. Například právě Emden a Wolfsburg nejsou podle jeho slov v současnosti dostatečně vytíženy.

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu koncept elektromobilu jménem I.D. Crozz

Volkswagen před nedávnem uvedl, že hodlá zvýšit investice do elektromobility do roku 2030 na 20 miliard eur. Jak na zahájení letošního frankfurtského autosalonu uvedl předseda představenstva Matthias Müller, do roku 2025 chtějí všechny značky koncernu uvést na trh více než 80 nových automobilů s elektromotory, z nichž 50 bude elektromobilů a 30 hybridů. „Nejde o nezávazné plány do budoucna. Je to idea, která je pro nás zavazující a na níž chceme ihned začít pracovat.“ Do roku 2030 by pro všech zhruba 300 modelů vozidel, které koncern celosvětově nabízí ve všech třídách a segmentech, měla existovat minimálně jedna elektrifikovaná varianta.

Cíle koncernu v oblasti elektromobility „nejsou nerealistické, ale vše stojí a padá s infrastrukturou“. Osterloh kritizuje, že v Německu dosud neexistuje plán na výstavbu nabíjecí sítě. Rovněž se zvažuje, že se od roku 2020 začnou elektromobily vyrábět v USA a v Mexiku. „To by bylo smysluplné,“ prohlásil Osterloh. Volkswagen vychází podle dřívějších údajů z toho, že do roku 2025 bude každý čtvrtý nově vyrobený vůz poháněn elektricky.

Aby bylo možné plánované množství elektromobilů vybavit bateriemi, potřebuje koncern podle dřívějších údajů do roku 2025 kapacitu baterií ve výši překračující hranici 150 gigawatthodin ročně. V továrně v Salzgitteru nyní staví VW první pilotní výrobnu baterií. „Vzhledem k vysoké ceně baterií chceme mít výrobnu v Německu.“ Zároveň připomněl, že nelze sázet pouze na současný trend elektromobility: „Moderní diesely budou hrát ještě dlouho důležitou roli. Zároveň se bohužel poněkud zapomíná na ekologické přednosti zemního plynu.“


Elektromobil