Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Marketingový hlavolam. Parfémový gigant vymýšlel nový název skoro rok

  7:05aktualizováno  14:53
Prodávat parfémy přes internet začali pod názvem Parfums.cz už před 13 lety. „V té době to bylo úplné sci-fi,“ popisuje Radek Ondrášík, marketingový ředitel firmy Notino. Dnes má brněnský e-shop kolem 800 zaměstnanců a před Vánocemi jednou tolik.

Brněnský e-shop s parfémy a kosmetikou má kolem 800 zaměstnanců. Radek Ondrášík ve firmě Notino, dříve Parfums.cz, působí jako marketingový ředitel. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Kromě parfémů nabízí široký sortiment kosmetiky. Jen letos firma expandovala do Itálie, Francie, Belgie a Nizozemska. A brzy se chystá ovládnout internetový trh ve svém oboru i ve Skandinávii, Řecku a Chorvatsku.

Jste jeden z největších e-shopů v Evropě, přesto pořád zůstáváte v Brně. Proč?
Jádro firmy pochází z Moravy. Do Brna jsme to měli všichni blízko a nikomu se nechtělo stěhovat. Být v Brně je i taková naše výhoda. Všichni ostatní jsou v Praze, zatímco my dokážeme dobře obsloužit zákazníky v regionu. Kdybychom se přestěhovali, tuto výhodu ztratíme. Navíc jsou tady velmi schopní lidé.

Hodně se teď mluví o tom, že „ajťáků“ a vývojářů je nedostatek. Nemáte s tím problém?
Jsou obory, které jsou obecně nedostatkové. Letos budeme otevírat už 25. trh, což představuje 20 různých jazyků. Chceme i lidem v zahraničí nabídnout zákaznickou podporu. Jenže najít v Brně tým několika lidí, kteří mluví švédsky nebo finsky, ani pořádně nejde. Musíme se poohlížet někde jinde a odborníky stahovat. I z toho důvodu jsme pro vývojáře otevřeli pobočku v Ostravě, další plánujeme v Praze. V Brně jsou sice univerzity, je tu Vysoké učení technické, Masarykova univerzita, ale to taky láká další technologické firmy. Musíme se proto po zaměstnancích dívat.

Už se nějak projevila změna názvu z Parfums.cz na Notino?
Pro nás bylo nejpodstatnější, že jsme sjednotili ve všech zemích název. V Česku jsme se jmenovali Parfums, v Rumunsku Aoro, a nikdo si nespojil, že je to jedna značka. Pro zákazníky zase bylo nejdůležitější, že se pro ně nic nezměnilo. Benefity, služby zůstaly. Jen jméno je jiné. Ale není to tak, že by se změnou jména přišli noví zákazníci. To ne.

A proč zrovna Notino?
Ten původní byl hodně zaměnitelný. V Česku a na Slovensku to sice relativně šlo, ale třeba v Polsku už to bylo horší. Koho tehdy nenapadlo dobré jméno, ten si dal před název i či e. Když prodáváte parfémy, nazvete se e-parfémy či i-parfémy. Na tom ale nikdy nemůžete vybudovat značku. Proces vymýšlení nového jména byl hodně složitý. Expandujeme, proto jsme chtěli, aby se ve všech zemích název četl stejně. To byl extrémní oříšek, protože například ve Španělštině se nějaké písmenko na prvním místě vyslovuje jinak než uprostřed slova. A když už máte krátký název, který se dobře vyslovuje a je vhodný pro ten sortiment, zjistíte, že v Holandsku už taková firma existuje.

Jak dlouho vám tedy trvalo vymyslet nové jméno?
Celý proces až do okamžiku spuštění trval necelý rok. Vymyslet jej zabralo přes šest měsíců. Bylo tam více kandidátů, ale buď jsme narazili právě na výslovnost, ochranné známky, či existující domény. Notino se nám zalíbilo, ani nevíme proč.

E-shop funguje už od roku 2004. Byly začátky těžké, nebo jste hned zjistili, že jste objevili díru na trhu?
Tehdy moc velká konkurence nebyla, takže z tohoto pohledu by to mohlo vypadat jednodušeji. Jenže v té době lidé nenakupovali přes internet, a když už ano, většinou se zaměřovali na elektroniku. Nikdo si moc nedokázal představit, že bude kupovat parfémy na internetu. Bylo třeba to zákazníky naučit.

Jak se vám to povedlo?
Museli jsme jim ukázat výhody nákupu přes internet. V té době ještě mobilní technologie moc nebyly. Neplatilo, že by lidé mohli nakupovat úplně odkudkoliv. Ne každý však má ve svém okolí obchod s parfémy. Velkou výhodou internetu pak je, že jsme nebyli omezení prostorem jako v klasickém obchodě. Tam vystavíte tisíc vůní a ty, které se vám tam nevejdou, už lidem nemůžete nabídnout. My můžeme lidem poskytnout i to, co standardně v obchodě neseženou. Jsou v Itálii na dovolené, něco tam objeví, v Česku v obchodech to k sehnání není, a my to máme. K tomu jsme přidali služby od zákaznické podpory ve všech jazycích po výdejní místo v Brně a komunita zákazníků se začala vytvářet.

Takže kdy přišel ten zlom, že se vám podařilo rozjet úspěšný byznys?
Asi tam nebude jeden okamžik, kdy by se něco zlomilo. Spíše to souviselo s tím, že lidé začali na internetu obecně víc nakupovat. Začali tomu důvěřovat. Náš e-shop byl napřed hodně malý. Měl pět nebo šest zaměstnanců v malé kanceláři. Tím, že lidé začali důvěřovat nakupování přes internet, už se nebáli, že jsme nějaká parta garážníků, a když nám pošlou peníze, my jim pošleme cihlu. Progres přišel někdy okolo roku 2010 a souvisel právě s nárůstem počtu uživatelů internetu.

Mimo Evropu máte ještě pobočky ve Spojených státech. Ze začátku jste ale měli problém americké zákazníky oslovit. Zvykli si už v Notinu nakupovat?
Je to mnohem dál, ale pořád se na americkém trhu učíme. Narážíme na věci, které jsou jiné než v Evropě. Je tam mnohem menší loajalita zákazníků ke značkám. Není tak úplně zvykem, aby se zákazníci opakovaně vraceli. Tam je trh založený hlavně na slevách a na voucherech. S tím musíme počítat v byznys modelu. V Americe můžete danou věc prodávat třeba za 50 dolarů a být nejlevnější na trhu, ale pokud Američan nevidí, že to prodáváte ve slevě, nekoupí to. Takže když to dáte za 60 s desetidolarovou slevou, je spokojený.

V Česku tohle na zákazníky nezkoušíte?
Není k tomu důvod. Tady není takový ohromný kolotoč slev a akcí. V Americe jsou opravdu dny, kdy se zahájí výprodeje, a všichni na to čekají. Před obchody stojí davy lidí, aby si nakoupili sezonní oblečení, kterého se chtějí obchody zbavit. U nás nic takového není. Když je akce, nikdo příliš nevěří, že je to zboží opravdu nějak výrazněji zlevněno.

Přitom ale na webu Notina máte samostatnou záložku, kde nabízíte jen věci v akci.
My ty akce stavíme trošku jinak, než bývá zvykem. Než abychom nabízeli slevy za X desítek procent, snažíme se zákazníkům usnadnit výběr nebo jim ukázat, jaké jsou trendy. Blíží se léto, budou párty, takže jim doporučíme nějaké looky. Chceme jim ukázat, co je dobré a proč je to dobré. Ne na všechno dávat desetiprocentní slevu.

  • Nejčtenější

Šofér kamionu mohl do aut na D1 najet úmyslně. Pak znovu boural v kradeném voze

5. června 2024  8:26,  aktualizováno  15:10

Nehoda desítky aut omezila dnes ve směru na Prahu dopravu na 196. kilometru dálnice D1 v Brně....

Nevezmeme si jízdy navíc, bude problém, hrozí řidiči MHD po zákazu rádia

6. června 2024  16:51,  aktualizováno  20:07

Atmosféra mezi brněnským dopravním podnikem a řidiči MHD, jimž se nelíbí nedávný zákaz pouštět si...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Děti, které zemřely u Vyškova, nebyly v autosedačkách. Řidič je ve vazbě

8. června 2024  18:05,  aktualizováno  10.6 15:18

Děti, které zemřely při dopravní nehodě v pátek večer na silnici mezi Rousínovem a Vyškovem,...

Tragická nehoda u Vyškova: dvě děti mrtvé, dva dospělí zraněni

7. června 2024  22:19,  aktualizováno  8.6 6:03

Dvě děti zemřely při dopravní nehodě na silnici mezi Vyškovem a Rousínovem, dva dospělí se zranili....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Brno kývlo na obří směnu, miliardáři Křetínskému přenechá výhodné parcely

6. června 2024  11:25

Úspěšný byznysmen a brněnský rodák Daniel Křetínský si může mnout ruce. Necelé tři roky starý...

Soud potrestal bratry za zbití soků baseballovými pálkami, dostali 5,5 roku

12. června 2024  13:04

Jen jsme se bránili, tvrdil u soudu jeden z bratrů, kteří podle obžaloby v Brně na ulici zbili...

Muž, který přinesl pistoli na brněnskou univerzitu, přišel o zbraně i průkaz

12. června 2024  10:28

Velký poprask způsobil na konci letošního ledna muž, který v rozjitřené atmosféře po střelbě na...

Města přitvrzují v boji s opilci v ulicích, ti se ale strážníkům smějí

12. června 2024  5:43

Pohár trpělivosti přetekl, domluva nestačí, přistupujeme k represím. Kyjov na Hodonínsku od června...

Umělci škopku: Nová éra kvality piva ve starobrněnských hospodách

12. června 2024

Advertorial Vítejte v nové éře, kde se kvalita piva snoubí s uměním a tradiční česká hospoda se stává místem...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...