Zapletal: Nejet na Dakar mrzí, ale mít tam auto je velká pocta

  10:06
Před necelým rokem Miroslav Zapletal projel cílem Rallye Dakar na šestnáctém místě v kategorii automobilů, jako první ze soukromých stájí, navíc s vozem vlastní výroby. Navzdory úspěchu se 2 .ledna na start dalšího ročníku nejdrsnějšího závodu nepostaví, aby znovu továrním vozům zatápěl. Stopa Offroadsportu však v Jižní Americe přesto nebude chybět, s vozem z dřevohostické stáje Ford F150 totiž bude startovat jediný český účastník v kategorii automobilů Martin Prokop.

Miroslav Zapletal | foto: Profimedia.cz

„Neúčast na Dakaru mě jednoznačně mrzí, ale už jsem se v životě smířil s tím, že člověk nemůže mít všechno. Avšak to, že nám tam pojede auto, navíc s excelentním pilotem, je pro práci celého Offroadsportu velká pocta,“ pochvaluje si 50letý Zapletal, který sedmým místem z roku 2009 stále drží české maximum na Dakaru v kategorii automobilů.

Očima Martina Prokopa

Chviličku jsem uvažoval o tom, že bychom pořídili toyotu od továrního týmu, ale jednání se moc nepodařila a nebyl jsem s autem úplně spokojený. Auto má určitou koncepci, která vychází z historie offroadového závodění a nedá se s ní moc hnout. Úplně se mi do toho nechtělo. Zkusil jsem si projekt Míry Zapletala, který staví auta už několik let a závodí s nimi. Koncept jeho auta mě hodně oslovil a rozhodl jsem se jít cestou českého projektu a jeho vize. Auto jsme už jen doupravili, doladili jsme motor, převodovku, hodně jsme si hráli s tlumiči. Ale základ auta – vyvážení, balanc, funkčnost jednotlivých komponentů – zůstal takový, jaký měl Mira Zapletal. Auto mě oslovilo víc a jízda s ním je mi rozhodně bližší než s toyotou, se kterou jsem jel Dakar. A jestli překonám historické sedmé místo Mirka Zapletala? To je velká výzva. Mira tam udělal neskutečný zářez české stránky a bude hodně těžké to překonat. Konkurence narůstá, fabriky dělají velké věci, ale byla by škoda to nevzít jako výzvu a mezník do budoucna.
Zdroj: Česká televize

Kdy začaly námluvy s Martinem Prokopem?
Poprvé jsme se bavili už v půlce Dakaru. Přišel, že se mu líbí náš projekt a že by si chtěl ode mě auto koupit a začít s ním pracovat. Převzal si ho přibližně v polovině roku, začal testovat a upravovat si ho podle svých představ. Najel s ním nějaké kilometry a teď už je naložené na lodi a pluje do Jižní Ameriky.

Neřešil jste, že tím posilujete rivala, se kterým jste se až do posledních kilometrů rval o pozici nejlepšího Čecha na Rallye Dakar 2016?
Oba jsme samozřejmě závodníci a vždy vyhraje ten lepší. Bylo vidět, že si Martin cení práce, jakou tu děláme, a nebylo mu zatěžko přijít za Čechem, byť to nebývá standardní, že by Češi přáli jiným Čechům, jak to máme v genech. Ale my spolu máme dobrý vztah, žádná rivalita mezi námi není.

Posledně jste měl na Dakaru aut více, bude to tak i v lednu?
Jen na letošním Dakaru mi jela tři auta, ale to byl extrém, jinam jsem jezdil sám. Na Africa Race mi jezdí více aut. Výběr trati na Dakaru mi není až tak sympatický, takže se ani nedivím Kazachovi Andreji Čerednikovovi, který se mnou byl na Dakaru letos, že už tam nechce jet a raději zvolil Africa Race.

A vy pojedete s ním?
To se rozhoduje právě v těchto dnech. Snažím se, aby se to stalo. Všechny kroky směřuji k tomu, že bych chtěl startovat.

Takže o vašem startu na Dakaru 2017 rozhoduje i spoluúčast Čerednikovova?
Už delší dobu to tak je, protože pro svou účast na Dakaru potřebuji partnera. Mám ho už pár let v Andreji Čerednikovovi, který předloni chtěl jet Africa Race, letos zkusil Dakar a po něm řekl, že chce zpátky do Afriky. Kdybych měl partnera, který řekne, že chce jet na Dakar s tím, že mu budu dělat servis a zázemí, můžu jet i já, protože mi to sníží náklady.

Několik let vyvíjíte vůz s motorem Ford, proč tedy sám závodíte stále s hummerem?
Důvod je nedostatek času. Loni v listopadu jsme udělali prvního forda pro Andreje Čerednikova. Rok se s rokem sešel a letos v listopadu jsme vyrobili čtvrté auto, ale ani jedno nebylo pro mě, protože přednost dávám klientům. Teď už se však vyrábí auto pro mě a na začátku sezony bych s ním měl vyjet.

Martin Prokop pojede s autem Ford F150, který vznikl v dřevohostickém Offroadsportu..

Letos jste na rozdíl od minulých let neobjížděl světový pohár v Cross Country, ale soustředil se spíše na menší závody. Jak se vám dařilo?
Letos jsem světový pohár jel pouze dvakrát – v Maďarsku jsem byl třetí a v Polsku jsem dojel sedmý. Soustředil jsem se na závody v Evropě, protože pro mě bylo důležité být hodně doma a věnovat se hlavně výrobě aut a fungování Offroadsportu. Objel jsem český šampionát, polský a maďarský, z toho vyplynula i zóna střední Evropy (FIA CEZ Cross Country Trophy – pozn. red.) a podařilo se mi všechny čtyři seriály vyhrát. Zrovna se dívám na poličku a musím říct, že co se týká sběru pohárů, byla to jedna z veleúspěšných sezon. (smích) Program sezony také ovlivnilo, že jsem přišel o navigátora a neměl jsem nachystanou náhradu.

Maciej Marton už se závoděním přestal?
Je relativně mladý a začal řešit podnikání, takže je pracovně vytížený. Teď jsem si dělal plán na novou sezonu a zjistil jsem, že je to více než sto dní mimo domov. Strávit třetinu roku na závodech a cestách není málo a to už člověk moc ostatních věcí nestihne. Po čtyřech letech mi tedy řekl, že už se potřebuje věnovat sobě, proto jsme se rozešli. Více méně jsem to slyšel už potřetí, všichni navigátoři předtím dojeli na to, že zjistili, že je to krásný sport, ale strašně časově náročný a už to nedávali.

Zdá se, že máte velkou spotřebu navigátorů...
(smích) Za ty roky závodění vím, že vydržet v depu a vandrovat za závody po světě není jednoduché. Ale děkuju mu za to, že se mnou vydržel čtyři roky, během kterých jsme udělali spoustu pěkných výsledků a fungovalo to.

S novým navigátorem Bartkem Momotem jste domluvení i na příští rok?
Co bude příští sezonu ještě přesně nevím. Také podniká a určitě se mnou nebude jezdit na ty velké závody světového poháru. Také není schopen tomu obětovat tolik času, protože to není na tak profesionální úrovni, že by mu dělání navigátora vyřešilo ekonomickou situaci. Musím tedy říct, že jsem na rozcestí, co bude dál, protože bych si chtěl zajistit navigátora, který se mnou bude spolehlivě jezdit a bude kvalitní. Uvažuji, jak závodění dál pojmout, a je možné, že omezím velké závody. A pojedu, jen když se naskytne Africa Race nebo Silk Way Rallye.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Výsledky MS v hokeji 2024: Pražské zlato, po 14 letech jsou Češi mistry

10. května 2024,  aktualizováno  26.5 23:17

Opět po devíti letech klání mistrovství světa pohostila Praha a Ostrava. Čeští hokejisté zakusili v...

Švýcarsko - Česko 0:2. Pastrňák utnul domácí čekání, hokejisté slaví 13. zlato

26. května 2024  8:49,  aktualizováno  23:43

Takřka čtyřicet let vyhlížel takový zážitek. V poslední květnovou neděli se hokejem poblázněný...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Švédsko - Česko 3:7. Národní tým je ve finále MS, má jistou medaili

24. května 2024  8:25,  aktualizováno  25.5 17:20

Na tento okamžik čekali čeští hokejisté čtrnáct let. Národní tým slaví postup do finále mistrovství...

Kanada - Česko 4:3P. Nejdřív vyrovnání, pak rozhodla chyba v přesilovce

21. května 2024  15:26,  aktualizováno  19:17

Defenzivně zodpovědné výkony nakonec vystřídala ve třetí třetině zběsilá přestřelka. Čeští...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Oslabení před finále. Dodatečná stopka pro Ruttu, Krejčík musel do nemocnice

25. května 2024  22:15,  aktualizováno  22:50

Národní tým se ve finále domácího mistrovství světa bude muset obejít bez Jana Rutty. Český obránce...

Macháče nesrazilo pětihodinové čekání, v Paříži postoupil do druhého kola

28. května 2024,  aktualizováno  29.5

Jediný český tenista zasáhl do programu třetího hracího dne Roland Garros. Tomáš Macháč se nenechal...

Hokej na písku? Barvík hraje za Kuvajt, v Česku boří stereotypy

29. května 2024

Premium V mládežnické kabině Zimního stadionu Luďka Čajky ve Zlíně potkal hvězdu New Yorku Rangers Filipa...

Duplantis se na větrné Tretře pokoušel o světový rekord, Manuel zářila na čtvrtce

28. května 2024,  aktualizováno  21:09

Světová atletická esa se zase po roce sešla v Ostravě. Automat na světové rekordy Armand Duplantis...

Jsem úplný profík. Macháč po zdolání Djokoviče ví: Přichází čas naší generace

28. května 2024  20:50

Paříž (Od našeho zpravodaje) V pátek v Ženevě přemohl světovou jedničku Novaka Djokoviče, o den později ve Švýcarsku neúspěšně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...