Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šéf Audi, který přežil Dieselgate, stále věří vznětovým motorům

  15:07
Vyhnula se mu velká manažerská rošáda v koncernu Volkswagen a i po kauze Dieselgate zůstává v čele prémiové automobilky Audi. Rupert Stadler chce ze značky udělat průkopníka v nové digitální éře a věří moderním technologiím. Přesto tvrdí, že vznětové motory budou nadále hrát zásadní roli.
Supersport Audi R8 je v otevřené verzi Spyder aktuální novinkou značky.

Supersport Audi R8 je v otevřené verzi Spyder aktuální novinkou značky. | foto: Audi

Co se pro Audi změnilo s kauzou Dieselgate?
Naším hlavním cílem je teď získat znovu důvěru zákazníků a můj tým u Audi i já osobně uděláme vše pro to, abychom tento proces maximálně urychlili. Na druhou stranu musíme hledět vpřed. Bereme tuto krizi jako šanci pokračovat v cestě k elektromobilitě, a to rychleji, než jsme zamýšleli. Do roku 2019 chceme mít v nabídce pět plug-in hybridů (s možností nabíjení ze zásuvky – pozn. red.) a dvě elektrická auta.

INDEX LN

Rozhovor je převzatý z magazínu INDEX LN. V Aktuálním čísle se dočtete třeba o automobilce, která dala světu bezestupňovou převodovku (mimochodem, ̈používali ji také právě u Audi). Magazín můžete koupit zde.

Stále platí cíl vyrobit do roku 2020 dva miliony aut?
Ano. Jsem spokojen s výsledky, kterých náš tým dosáhl v loňském roce, a to zejména s ohledem na okolnosti. V roce 2015 jsme opět dosáhli nového prodejního rekordu. Ve srovnání s rokem 2014 vzrostly celosvětové dodávky o 3,6 procenta na 1 803 250 automobilů. A to čeká asi 40 procent našeho současného portfolia modelová obměna.

Rupert Stadler

K jakým úsporám bude muset Audi sáhnout v důsledku Dieselgate?
Vyšetřování probíhají, proto teď nemohu o přesných číslech mluvit. Určitě zkontrolujeme všechny procesy z hlediska efektivity. Zároveň však v roce 2016 investujeme tři miliardy eur do nových technologií, modelů a výrobních míst. Budeme udržovat náklady vyčleněné na výzkum a vývoj na vysoké úrovni a investovat tak, aby bylo možné i nadále udržet naši pozici. A opět vytvoříme tisíce pracovních míst.

Jaká je budoucnost vznětových motorů u Audi?
Diesel zůstane důležitým druhem pohonu, zejména v Německu, ale i ve Spojených státech. Vznětové motory jsou důležité z hlediska našich cílů emisí CO2, protože dosahují zhruba stejného výkonu s přibližně o 15 procent nižšími emisemi než motory benzinové. Například v modelech řady Q neexistuje ke vznětovému motoru žádná vhodná alternativa. Prodejní čísla tento trend jen potvrzují.

Stane se teď důležitější alternativou vodík?
V blízké budoucnosti se čím dál důležitějšími stanou hybridní vozidla. Dalším krokem na cestě k elektromobilitě budou klasická bateriová elektrická auta. Ale z dlouhodobého hlediska trend směřuje i k vodíkovému pohonu, ačkoli čistě elektricky poháněná auta mají také svůj význam.

Rozhodujícím faktorem je v současnosti technologie baterií. Natankovat benzinové nebo naftové auto trvá asi jen pět minut. Dobíjení těch nejlepších baterií v elektromobilech zabere asi 20 minut. S vodíkovým pohonem můžete tuto dobu zkrátit zhruba na polovinu. A tankování vodíku se může snadno stát stejně rychlým, jako je dnes tankování benzinu či nafty. Ale to znamená, že bude nutné investovat do infrastruktury. Jakmile bude dostupná široká síť vodíkových stanic, tento pohon se stane mnohem populárnějším a uživatelsky pohodlnějším.

Mladé firmy často mluví o nových obchodních modelech. Pracujete na nich také?
V současné době jsme v procesu pochopení rozvoje a požadavků na mobilitu budoucnosti. Nelze ignorovat, že potřebujeme vhodnou infrastrukturu a možnost sdílení informací. Takové obchodní modely budou fungovat, jakmile bude možná plně pilotovaná jízda. Tuto technologii přinesou prémiové značky jako první.

Rupert Stadler

Co sdílení aut? Vidíte ho jako cestu k růstu, nebo je to pro vás hrozba z hlediska poptávky, protože bude potřeba méně aut?
Naší hlavní zásadou je, že Audi musí zůstat skutečným Audi z pohledu zákazníka. Nevěřím tomu, že by se naši zákazníci chtěli o své vozidlo podělit. Místo toho pracujeme na nových obchodních modelech, jako je třeba Audi Select, kde si zákazníci mohou vybrat až tři modely v průběhu roku a platí pevnou sazbu. Například si mohou vybrat kabriolet na léto, SUV na zimu nebo sportovní model RS.

Dalším příkladem je Audi Shared Fleet – služba mobility, která je upravena na míru danému zákazníkovi. S touto koncepcí můžeme nabídnout podnikům možnost optimalizovat využití vozového parku a minimalizovat prostoje vozidla. Zaměstnanci mohou řídit auta ze sdílené flotily i v soukromém čase, třeba ve večerních hodinách nebo o víkendech, a to za atraktivní sazby.

Mohlo by Audi spolupracovat s nějakou firmou zabývající se sdílením jízdy, jako jsou Uber, BlaBlaCar a podobně?
Sdílení automobilů má podle současného chápání plus minus podobu jízdy taxíkem nebo pronájmu auta z půjčovny. A já nevěřím, že právě o to mají zákazníci Audi zájem. Budeme se i nadále zaměřovat na vlastní obchodní modely.

Od mladé generace zákazníků se očekává jiná poptávka po autech. Přestanou kupovat a řídit auta?
Auta zůstanou důležitá, i když se poptávka promění. Mladí lidé, především ti, kteří žijí ve městech, možná nebudou chtít vlastnit auto, ale určitě budou chtít těžit z výhod, které auta nabízejí. Například z výhody maximální individuality, zejména možnosti vyrazit kdykoli a kamkoli se vám zlíbí, až po nekonečné příležitosti, které nabízí probíhající digitalizace automobilového světa.

Zůstane prémiový segment aut úspěšný? Jaké pro to budou důvody?
Prémiové vozy, to nejsou jen samotná auta, je to o službách. My například věříme, že data vytvořená zákazníkem jsou jeho data a že by zákazník měl sdílet jen to, co chce, a to, co je nutné. Je to tedy o soukromí. Dám příklad. Spolu s BMW a Daimlerem jsme koupili společnost HERE, takže budeme schopni řidičům nabídnout v reálném čase inteligentní mapové a lokalizační služby. Spolu s automatizovaným řízením to přináší mnoho výhod.

Google a Apple se angažují na poli autonomní mobility. Obával byste se těchto firem, pokud by vstoupily na automobilový trh s vlastními vozy?
Naším krédem je, že konkurence je pro byznys dobrá a my se jí postavíme čelem. Berte v potaz, že Silicon Valley si uvědomilo, že auta budou mít i v digitálním světě stále své důležité místo. A co víc: že mají potenciál stát se jedinečným digitálním zařízením. Audi je na cestě stát se společností plně digitální mobility.

Co je podle vás nejdůležitější trend? Autonomní auta, elektrifikace, nebo digitalizace?
Otázka by spíš měla znít: co z toho představuje největší výhody? Auto budoucnosti bude řidiči nápomocno a dovolí mu soustředit se při jízdě na jiné věci. Může třeba vyřizovat e-maily nebo být ve spojení s rodinou a přáteli. Brzy budeme schopni dát šoférovi k dispozici pětadvacátou hodinu dne. To znamená, že mu poskytneme další čas a budeme v tomto případě těžit ze všech výše zmíněných oblastí.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...