Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Každý přejezd kolejí je riziko. Rušení jde pomalu, vždy je někdo proti

  19:48
Česko má nejhustší síť železničních přejezdů ve střední Evropě. Správa železniční dopravní cesty se je snaží každý rok redukovat a stavět mimoúrovňové varianty. „99 procent nehod způsobuje nekázeň řidičů a nerespektování pravidel,“ říká mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský v rozhovoru pro iDNES.cz.

Každý přejezd je označen číslem, v případě nehody jej bezpečnostní složky jednoduše identifikují | foto: SŽDC

Kolik je u nás železničních přejezdů? Snižuje se jejich počet?
Pro nás je každý železniční přejezd bezpečnostním rizikem. Nesouvisí to vůbec s úrovní jeho zabezpečení. Jde o obecnou a principiální skutečnost. Kříží se vám dva druhy dopravy, dva různé druhy provozu. Jakékoli takové křížení je potenciální riziko z lidského i z technického hlediska. Buď selže lidský faktor, anebo technika.

Podle dlouhodobé statistiky je 99 procent nehod na železničních přejezdech způsobeno nekázní a nerespektováním pravidel účastníky silničního provozu. Jen jediné procento jde na úkor železnice.

Při modernizacích tratí, které teď probíhají, se nám daří některé přejezdy zrušit úplně, popřípadě je nahradit mimoúrovňovým křížením. Výsledek je ten, že v letošním roce máme v Česku 8 001 přejezdů. O 40 přejezdů jsme od minulého roku zhubli.

Německo investuje do rušení přejezdů miliardy

Podle Dalibora Dostála ze společnosti Česká krajina, která se zaměřuje na propagaci ekologické dopravu, je zušení železničních přejezdů v Česku příliš pomalé

Sousední Německo podle něj snížilo počet přejezdů z 28 682 v roce 1994 na 19 521 v roce 2010. Jen v letech 2005 až 2007 tam zrušili na třináct stovek přejezdů. Za stejnou dobu se v Česku zrušilo jen 38 přejezdů.

Německo vynakládalo v minulých letech na rušení přejezdů průměrně 170 milionů euro ročně, tedy asi 4,7 miliardy korun.

Za poslední roky zahynuly na českých železničních přejezdech stovky lidí. V letech 2003 až 2014 se na přejezdech stalo 2 891 nehod, při kterých 513 lidí zahynulo a 1364 lidí bylo zraněno. 

Pomalé tempo rušení přejezdů se čeští železničáři snažili v minulých letech zrychlit. V letech 2007 až 2011 bylo zrušeno zhruba 278 přejezdů. „Problém je však výběr rušených přejezdů. Ruší se především přejezdy na méně využívaných lokálních tratích. Prioritou by mělo být rušení přejezdů právě na rychlostních koridorech,“ dodává Dalibor Dostál.

Proč je nerušíte ve větší míře?
Jde to pomalu. Pokud přijdeme s návrhem na zrušení 30 přejezdů, tak v 29 případech se vždy najde nějaký pádný důvod ze strany místního zastupitelstva, aby se přejezd nezrušil. Je to nesmírně legislativně složitý proces. Asi se to také špatně vysvětluje voličům na místní úrovni.

Je rušení přejezdů jediný způsob, jak zvýšit bezpečnost?
V momentě, kdy to místo škrtnu definitivně z mapy, tak mi zmizí bezpečnostní riziko. Nejefektivnější je samozřejmě postupné zvyšování úrovně zabezpečení až do maximální míry. To znamená světla, zvuk a závory. Je to nejčastější cesta, kterou se ubíráme.

Pokud je vytipována nějaká lokalita, která je problematická z pohledu provozu nebo z pohledu místních rozhledových poměrů, tak takový přejezd ve spolupráci s místní samosprávou dovybavujeme do maximální možné konfigurace. Existují i varianty se zábranami proti podlézání, ale to už je těžký nadstandard.

Využívají se také mimoúrovňové přejezdy? Jaká je jejich cena?
Mimoúrovňové křížení je to nejbezpečnější, které existuje. Popravdě řečeno by nebylo šťastnějších železničářů, pokud by neexistovalo žádné křížení.

Dovybavit přejezd závorami, světlem a zvukem je investice, která se pohybuje někde mezi šesti a sedmi miliony podle toho, kde se ten přejezd zrovna nachází. Vybudovat na takovém místě mimoúrovňový přejezd, pokud to je vůbec technicky možné, by stálo něco mezi 60 až 80 miliony korun. V těch extrémních případech je to sto milionů, takže jsme o řád jinde.

To je i důvod, proč se to de facto zpětně nedělá. Máme jednu z nejhustších sítí železnic v Evropě, k tomu nejhustší síť přejezdů a není v lidských ani v technických silách nahradit stávající přejezdy mimoúrovňovým křížením. To je science fiction a populismus.

Budou přejezdy na nových vysokorychlostních úsecích?
Na nových úsecích, kde nám to technické okolnosti a ekonomika dovolí, stavíme v drtivé většině mimoúrovňová křížení. Jen se o tom moc nemluví. Týká se to už stávajících koridorových tratí, kde se má jezdit rychlostí 160 km/h. Důvod je prostý, je to nejbezpečnější. Ne všude to ale jde. Někde procházíme zástavbou, neumožňují to pozemky. 

11. července 2011

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

Každé osmé dětské skupině hrozí konec. Kvůli novince v požární vyhlášce

25. května 2024

Premium Až sedmdesát tisíc dětí mladších pěti let nemá zajištěnou předškolní péči. Buď jsou na mateřskou...

KOMENTÁŘ: Putin jako šéf korporátu. Neorealisté to tak popsali už dávno

25. května 2024

Premium Vladimir Putin se chová jako generální ředitel někdejší gigantické firmy, která ztratila část trhu,...

Putinovy výroky o mně? Nudné, to on je nelegitimní prezident, říká Zelenskyj

25. května 2024  19:45

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj označil zpochybnění své současné legitimity v čele země...

Zachrání Costner francouzské Keviny? Smějí se jim v práci i na seznamkách

25. května 2024  18:50

Návrat Kevina Costnera na filmový festival v Cannes vzbudil naději pro více než 150 tisíc...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...