Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velká jízda Škody začíná vadit Volkswagenu

  13:07
Rychlý vzestup české značky by měl dělat mateřskému koncernu VW radost, ale podle hlasů ze zákulisí se to jeho vedení přestává líbit. Škoda prý moc těží ze značky Volkswagen.
Škoda Superb Combi

Škoda Superb Combi | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Šéf koncernu Martin Winterkorn, který se teď cítí posílený vítězstvím nad zdánlivě neporazitelným patriarchou koncernu Ferdinandem Piëchem, si podle renomovaného magazínu Automotive News Europe (ANE) myslí, že Škoda těží z investic koncernu do společné nové techniky víc než Volkswagen.

Na vysvětlenou: Volkswagen a Škoda jsou značky koncernu VW Group, do kterého patří mimo jiné také Audi, Seat nebo Lamborghini, Porsche, Bugatti a Bentley. A právě Škoda je Volkswagenu se zaměřením svých modelů velmi blízko. Šéfem celého VW Group je Martin Winterkorn, značka Volkswagen má čerstvě nového šéfa Herberta Diesse, kterého přetáhli od BMW.

Volkswagen by mohl začít žárlit na úspěch Škody. Nebo jinak: VW Group by mohl českou značku začít brzdit v rozletu. Té za loňský rok stouply prodeje o 13 procent a vzhlíží k cíli prodat jeden a půl milionu aut v roce 2018. Analytici ovšem kvůli problémům s prodeji na indickém, ruském a zpomalujícím čínském trhu odhadují, že se do té doby prodeje dostanou o čtyři sta tisíc níže, ke hranici 1,1 milionu, u které Škoda je dnes. Značce roste obrat i zisk (více zde).

Klíčem je MQB

Německá značka Volkswagen, která je mnohem větší než česká sestra Škoda, totiž podle ANE musí umořit investice do nové modulární techniky (platforma MQB), kterou využívají i další značky koncernu. A Škoda podle všeho využívá novou techniku lépe než Volkswagen.

Platformu MQB využívá naplno letos nová Škoda Superb. Stojí na ní Octavia a v Boleslavi finišují práce na velkém sedmimístném SUV, které ji také dostane. Prvky z MQB má i nová Fabia.

Už na začátku května řekl Martin Winterkorn akcionářům VW, že altruistické investice do sdílení platforem nepřiměřeně pomohly dalším značkám, jako je Škoda. Na platformě MQB, kterou prý teď VW draze splácí, stojí momentálně 20 procent vyrobených volkswagenů, zatímco u Škody je to téměř dvojnásobek. A právě to stojí podle Winterkorna za výjimečnými finančními výsledky značky.

Spouštěčem toho, že se ve Volkswagenu začínají bát, aby jim Škoda nepřerostla přes hlavu, by podle všeho mohla být nová, třetí generace Superbu, která se začíná prodávat. Automotive News Europe popisuje škodováckou novinku jako auto, které je větší než BMW řady 5 a lacinější než VW Passat. Důležitým revírem Škody je navíc právě Německo (výsostné území Passatu), které je po Číně druhým největším zahraničním trhem české značky.

Stojí za připomenutí, že stejné spekulace o „příliš dobrém Superbu, který vadí Volkswagenu, protože může poškodit Passat“, se vyrojily už před lety, po představení předchozí generace vlajkové lodi české značky. Dlouhou dobu to také vypadalo, že se kvůli tomu třetí generace Superbu Škoda vůbec nedočká (více zde).

28. prosince 2009

Dalším faktorem, který žárlivost Volkswagenu podporuje, je pokles prodejů německé značky. Ta se na prodeji celé skupiny podílí 60 procenty a v sedmi z posledních osmi měsíců se jí snížil odbyt. V květnu se prodalo 499 500 vozů značky VW, což je o 5,9 procenta méně než před rokem. Volkswagenu se navíc nevede v Severní ani Jižní Americe.

Škoda by mohla ostatní učit

Automotive News Europe uvádí, že zatímco bývalý předseda VW Group Ferdinand Piech podporoval vnitřní soutěž mezi značkami jako motivační taktiku, která byla „motorem pokroku“ koncernu, po jeho odstoupení se strategie mění. A Škoda svou velkou jízdou přilákala špatný druh pozornosti ve wolfsburské centrále.

Analytici mají podezření, že se proto rozhodování bude více centralizovat. Jeden z nich, který nechtěl být jmenován, to vyjádřil jednoduše: „Škoda je prostě vážný konkurent Volkswagenu.“ A není to jen díky autům. „Lidé ve Škodě myslí rychleji a lépe než mnoho lidí ve Wolfsburgu, kteří jsou příliš pomalí a tradicionalističtí. Mnoho z nich by se mohlo od Škody učit.“

Škoda má podle ANE ještě jednu výhodu: levnou a dobře kvalifikovanou pracovní sílu (pro zajímavost: podle informací iDNES.cz mají němečtí zaměstnanci VW šest týdnů dovolené). Využívá ji už třeba Seat, který v Boleslavi vyrábí na stejné lince se Škodou Rapid model Toledo. Chystané sedmimístné SUV Škody pak dostane také dvojče španělské značky a už je rozhodnuto, že se obě auta budou vyrábět ve východočeských Kvasinách.

Je otázkou, jestli Škodě v tomto ohledu uškodí, nebo prospěje chystaná restrukturalizace koncernu VW, který má značky rozdělit do čtyř divizí, které budou mít výraznější autonomii. Česká značka se v té své samozřejmě opět „sejde“ s Volkswagenem a doplní je ještě Seat.

Škoda se brání uvedení okrajových modelů a sází na jistotu aut prodávaných ve velkých objemech, připomíná ANE. Šéf Škody Winfried Vahland se už například nechal slyšet, že dokud firmu povede, Škoda nikdy nepostaví kabriolet, který značky obvykle nabízejí jen kvůli posílení image. Stejně tak nechce vedení značky ani uvažovat o vstupu na severoamerický trh.

Analytici zdůrazňují, že se Škoda bude muset rozvíjet směrem k hodnotnějším vozům, orientovaným na zákazníky méně citlivé na cenu. Už proto, že se chystá nová levná značka Volkswagenu, která má konkurovat neskutečně úspěšné Dacii.

  • Nejčtenější

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...