Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Noční můra řidičů je parkování a couvání. Nejhorší jsou Italové

Podle průzkumu, který zveřejnila automobilka Nissan, utrpěl každý třetí řidič během uplynulých pěti let škodu na vozidle. A významnou část nehod zavinili při parkování. Nejvíc Italové, téměř trojnásobek oproti Britům. Česká republika do výzkumu zahrnuta nebyla.

Parkovací kameru dnes má už většina luxusních aut. | foto: Lexus

Průzkum mezi řidiči v pěti evropských zemích pátral po příčinách nehod při parkování. Během uplynulých pěti let nahlásila poškození vozidla třetina z dotazovaných řidičů, z toho 16 % utrpělo nehodu během parkování.

Nejvíce náchylní k nehodám se ukázali být Italové, z nichž poškození vozu za příslušné období hlásil každý druhý řidič a nehody při parkování se na tom podílely 26 %. Jako nejvíce ostražití motoristé se naopak projevili Britové, nehodu související s parkováním uvedlo 10 %.

Po on-line anketě přišlo na řadu testování v terénu, to prováděli výzkumníci začátkem letošního února. Řidiči měli svým autem zaparkovat do vymezeného prostoru. V testu se couvání ukázalo být nejnáročnějším manévrem pro čtyři z pěti dotazovaných národů, které prošly testem. Při jízdě pozpátku došlo k 45 procentům veškerých srážek při parkování, v Itálii pak bylo při jízdě pozpátku zaznamenáno dokonce 51 procent srážek.

Anketu prováděla pro japonskou značku výzkumná agentura YouGov, která se dotazovala celkem 9 177 řidičů ve Velké Británii, Francii, Německu, Itálii a Španělsku. Ve Velké Británii se výzkumu účastnilo 1819 motoristů, v Německu 1796, ve Francii 1810, v Itálii 1913 a ve Španělsku 1839.

Z výzkumu vyplynulo, že větší pozor by si měli dávat řidiči kombíků. U nich zaznamenali nejvyšší počet nehod (27 %).

Titul nejčastěji bourajících řidičů v Evropě jen o vlas unikl Španělům, kterým se při parkování stala čtvrtina všech nehod, a umístili se tak těsně za Italy. Lépe zaparkovat dokážou Němci a Francouzi, kteří při tom zaznamenali jen 11 % respektive 10 % karambolů.

České řidiče do výzkumu Nissan nezahrnul. Z údajů pojišťovny Allianz vyplývá, že českým řidičům dělá největší problém dostatečný odstup a parkování. K nejčastějším příčinám nehod, které klienti hlásí, jsou nárazy do stojících vozidel nebo nedodržení dostatečného odstupu. 

„Nejčastější nehody na parkovištích hlásí senioři - jde o drobné „ťukance“ na parkovištích, či špatný odhad vzdálenosti,“ uvádí Václav Bálek z Allianz pojišťovny. A popisuje nehodu 85letého lázeňského hosta, který odešel s manželkou na procedury a vozidlo zapomněl na parkovišti v mírném svahu zabrzdit. To se samovolně rozjelo a nabouralo do sloupu veřejného osvětlení. „Škoda na autě však byla jen necelých 15 tisíc korun a byla uhrazena z havarijního pojištění. Senior měl ve své zapomnětlivosti velké štěstí, že se v té době v blízkosti vozu nikdo nepohyboval a že nenabouralo do jiného auta. Operátorka si při hlášení nehody vyslechla i povzdech jeho jen o pár let mladší manželky, že kdyby bývala řídila ona, tak by se to nestalo,“ líčí Bálek.

V případě havarijního pojištění se náhrada škody pojišťovnou řeší podle Bálka u poškození při parkování stejně jako v případě jakékoliv jiné nehody. Horší situace je u poškození, která by se měla hradit z povinného ručení. „Velmi zřídka se stává, že se řidič, který zaparkované auto poškodil, přizná a nechá na sebe třeba za stěračem kontakt. V takových případech řidiči spíše ujíždějí,“ popisuje Bálek. Pojišťovny ale potřebují znát identitu řidiče a vozu (viníka), z jehož povinného ručení se poškození má uhradit. Náhrady se tedy v takovém případě nedočkáte. Více čtěte zde

Z aut je mizerně vidět

Z moderních aut, která jsou mohutná a boubelatá, je velmi špatný výhled, hlavně dozadu. Kvůli atraktivnímu designu mají auta malá okna, vysoké boky a z důvodu bezpečnosti tlusté sloupky. Výhled šikmo vzad je u většiny moderních aut mizerný. Výrobci tento hendikep kompenzují různými pomocníky. Parkovací senzory jsou dnes stále častější i u nižších kategorií aut, velmi rozšířené začínají být parkovací kamery.

„Parkování je součást řízení, kterou nemusí všichni milovat. Proto se ji řidičům snažíme co nejvíce ulehčit,“ říká Bastien Schupp z Nissanu.

Auto bez řidiče

V Americe staví město robotů. Budou tam testovat auta bez řidičů

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car

Auta japonské značky nabízejí takzvaný panoramatický kamerový parkovací systém a systém monitorování pohybujících se objektů. Při zajíždění na parkovací místo se na displeji na přístrojovce zobrazuje virtuální pohled na vozidlo z ptačí perspektivy. Auta už dnes mají kamery nejen na zádi, třeba nový Ford S-Max má kameru typu rybí oko na přídi, která se hodí třeba při vyjíždění z vedlejší ulice. Velká SUV nebo široké limuzíny mají kamery na bocích, pomocí kterých se řidič orientuje při projíždění úzkých ulic.

Ne každému kamery vyhovují, parkovat podle obrazu na kameře je pro některé složitější než klasicky podle zrcátek. Kamera totiž nepomáhá v prostorové orientaci, které je při parkování potřeba.

Některé automobilky nabízejí parkovací pomocníky, které uklizení vozu obstarají samy. Stačí zmáčknout tlačítko, auto si samo najde a vyměří parkovací místo a zajede do něj. Na obsluze je jen řazení jedničky a zpátečky a ovládání pedálů, auto samo obstará točení volantu. Výrobci už mají připravené i plně automatizované systémy parkování. Auto zajede na místo až po vystoupení řidiče, překážkou zavedení do nabídky jsou legislativní omezení - musí být jasné, kdo za ovládání auta nese v danou chvíli odpovědnost.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...