Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Studenti ostravské techniky sestrojili formuli, budou s ní i závodit

  20:02
Každý den po škole ještě na čtyři hodiny do dílny. Studenti ostravské Vysoké školy báňské - Technické univerzity pokřtili vlastnoručně sestrojený závodní automobil. Jednotlivé díly sami navrhovali i vyráběli. Formuli ještě otestují a příští rok přihlásí na závody.
Představuje se ostravská univerzitní formule. Jak se vám líbí?

Představuje se ostravská univerzitní formule. Jak se vám líbí? | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Studenti Vysoké školy báňské, kteří okusili roli světových vývojářů, už také začali pracovat na dalším automobilu s propracovanější konstrukcí.

„Naplňuje to mou představu o tom, co by měl umět inženýr,“ řekl rektor Vysoké školy báňské -Technické univerzity Ostrava Ivo Vondrák. „Měl by znát nejen teoretické základy, ale měl by je také umět přetavit v konkrétní inženýrské dílo. Formule je důkazem, že to naši studenti umějí.“

Nápad se zrodil v hlavách studentů asi před dvěma lety. „Automobil jsme sestrojili kvůli závodům studentských formulí. Chtěli jsme tak konkurovat jiným vysokým školám,“ vysvětlil Tibor Kállai, který se podílel na vzniku formule.

Výjimečná je hlavně tím, že ji studenti sestavili úplně sami. „Všechny díly jsme si vymysleli,“ uvedl další ze studentů, Lukáš Horňáček.

Formule je schopna jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Váží přibližně 250 kilogramů a z nuly na 100 km/h dokáže zrychlit asi za 3,5 sekundy. Má spalovací motor Yamaha, výkon maximálně sto kilowattů a řetězový převod s americkým diferenciálem Torsen, který využívají studentské formule v zámoří.

Studentská formule VŠB - TU Ostrava

Je schopna jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Váží přibližně 250 kilogramů a z nuly na sto kilometrů dokáže zrychlit asi za 3,5 sekundy. Má spalovací motor Yamaha, výkon maximálně 100 kilowattů a řetězový převod s americkým diferenciálem Torsen, který využívají studentské formule v zámoří.

„Výkon se snižuje různými zařízeními tak, aby formule nebyla příliš nebezpečná pro studenty,“ upřesnil Aleš Slíva, ředitel Institutu dopravy strojní fakulty, který projekt vedl.

Sami navrhovali, vyráběli i montovali

Formuli sestrojili bakaláři i doktorandi, celkem dvaadvacet lidí, osm z nich se autu věnovalo až čtyři hodiny denně, vždy po škole. V týmu byla i jedna žena - Kristýna Kutiová, která měla na starost výrobu volantu. Na vývoji komponentů se podíleli i pedagogové a vědeckovýzkumní pracovníci.

„Podařilo se uskutečnit originální nápady studentů, například zajímavé řešení zadního převodu, které vzniklo paradoxně kvůli nedostatku peněz,“ přiblížil koordinátor konstrukčního týmu formule Pavel Dresler. „Použili jsme americký diferenciál Torsen, čímž jsme snížili náklady na zadní převod na třetinu.“

Studenti strojní fakulty získali díky práci na formuli zkušenosti z řady oborů. Naučili se navrhovat komponenty, které pak s pomocí partnerů vyráběli, montovali, v zahraničí objednávali některé díly, komunikovali s designéry i médii.

„A také se naučili, že k cíli mnohdy vede klikatá cesta a že je nutné řadu věcí překonat, než dospějí ke kýženému výsledku,“ poznamenal Dresler.

Studenti automobil nyní otestují, poté jej přihlásí na závody, které se konají příští rok. „Prioritou je účast na závodě v Hradci Králové a pak podle možností závody v Maďarsku, Německu,“ doplnil Dresler.

„A teď hurá na tu druhou“

Co studentům proběhlo hlavou, když zjistili, že je formule hotová? Že to není konec, ale teprve začátek. „Nebo něco ve smyslu: Tak a teď hurá na tu druhou,“ řekla Kristýna Kutiová.

„Už se to rozjíždí, už máme rám,“ doplnil ji Lukáš Horňáček. V čem bude druhá formule jiná? Měla by mít daleko propracovanější a také originálnější konstrukci.

„V další fázi uvažujeme o použití kvalitnějších komponentů, abychom byli schopni obstát se ctí v závodních soutěžích,“ uvedl Slíva.

Soutěž Formula SAE je mezinárodní studentskou soutěží, která porovnává konstrukční dovednosti vývoji formule. Vznikla kolem roku 1988 v USA a postupně se rozšířila do celého světa. Zaměřuje se na konstrukční prvky auta, design, jeho dynamické i statické vlastnosti. Formule procházejí dynamickými zkouškami při testovacích jízdách. Hodnotí se i spotřeba či finanční náročnost v poměru ke kvalitě.

Na nové formuli by měli pracovat ti samí lidé, doufají ale, že se k nim přidají noví fandové.

„Je nás málo, potřebovali bychom více lidí,“ zmínil student Jakub Měsíček. A jeho spolužák Pavel Pejčoch to vnímá stejně: „Mnozí dokončí studium a odejdou. Potřebujeme je nahradit. Práce je to ale náročná. Ze školy jdeme rovnou na dílnu.“

Projekt financovala zčásti škola, zčásti sponzoři. Formule bude vystavena 30. ledna na Dni otevřených dveří fakulty strojní.

  • Nejčtenější

Divácký rekord? Pro Česko není velkou výzvou, spíš by MS mělo hostit častěji

20. května 2024  6:29

Asi žádné jiné číslo se při fanouškovských náletech na hokejovém mistrovství světa neřeší víc. 741...

Konec kotlů na uhlí do deseti let. Stát lidem výměnu zadotuje

20. května 2024  12:42

Máte doma kotel na uhlí? Pak máte problém – i když je nízkoemisní, moderní nebo nový. Ministerstvo...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ležícího zraněného seniora dospělí míjeli, zachránila ho až parta školáků

21. května 2024  17:45

Skvělou rozvahu i koordinaci projevila pětice ostravských školáků, kteří na začátku dubna pomohli...

Švédsko - Finsko 2:1P. Severské drama v prodloužení rozuzlil Eriksson Ek

23. května 2024,  aktualizováno  23:48

Ač favorizování Švédové střelecky jasně dominovali, po dvou třetinách oba brankáři drželi...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Policisté při hokeji zakročili proti muži se zbraní, vypadala jako kalašnikov

19. května 2024  15:10

Dlouhou střelnou zbraň nesl v ruce osmnáctiletý mladík, proti němuž v sobotu po poledni zakročili...

Švédsko - Finsko 2:1P. Severské drama v prodloužení rozuzlil Eriksson Ek

23. května 2024,  aktualizováno  23:48

Ač favorizování Švédové střelecky jasně dominovali, po dvou třetinách oba brankáři drželi...

Nedali jsme Děčínu bronz zadarmo, chválil přes porážku ostravský trenér

23. května 2024  21:48

Po loňském stříbru skončili basketbalisté Děčína v nejvyšší domácí soutěži třetí, když porazili NH...

Auta za pět let obkrouží celou Opavu. Začne už pátá stavba obchvatu města

23. května 2024  17:07

Opava kdysi byla důležitým obchodním uzlem, dodnes se v ní paprskovitě sbíhají klíčové silnice a...

Botanická zahrada zve na pestrou podívanou, kvete přes tisíc rododendronů

23. května 2024  14:41

V plném květu je Arboretum Nový Dvůr na Opavsku. Vykvetla i tamní unikátní sbírka rododendronů,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...