Studentská formule už stojí na kolech. Zásadní je design, tvrdí šéf

  15:29aktualizováno  15:29
Formule, na které pracují studenti ostravské Vysoké školy báňské, by na svou první jízdu mohla vyrazit už v létě. Za čtyři měsíce od konečného návrhu stihli svůj vůz posadit na kola, díky čemuž zatáčí, tlumí i pruží. Ještě však potřebuje motor, brzdy a karoserii.

Počátkem předloňského listopadu měla formule hotovou "kostru". | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Broušení a poslední dokončovací práce se v dílně strojní fakulty Vysoké školy báňské ve čtvrtek ozývaly dlouho do večera. Posledního člena týmu musel domů poslat o půl desáté až vrátný, když budovu zavíral. V pátek totiž měla formule, na které studenti pracují, první veřejnou premiéru.

Vizualizace formule, se kterou se studenti chtějí zúčastnit mezinárodních...

Vrátili se k ní už po několika hodinách, ráno, kdy ji převezli do přízemí hlavní budovy univerzity, aby ji tam během dne otevřených dveří obdivovali návštěvníci.

"Zájem mě šokoval," přiznal šéfkonstruktér formule Jakub Šmiraus. Kdo se zastavil, zůstal klidně i hodinu. A konstruktérům závodního vozu kladl desítky otázek.

Ti na formuli pracují denně. S pomocí počítačových softwarů navrhují a testují jednotlivé komponenty, které pak vlastnoručně montují na ocelový trubkový rám formule. Kdy která část bude hotová, je těžké dopředu plánovat.

"Studenti navrhnou součást, nakreslí výkres a podle toho se vyrábí. Buď u dodavatele, nebo na univerzitě, spolupracujeme s katedrou obrábění a montáže. Může se ale stát, že něco nepasuje. Výkres je teorie a praxe může chtít trošku něco jiného," popisuje zrod každé součástky vedoucí celého projektu a ředitel Institutu dopravy strojní fakulty Aleš Slíva.

Na řadě je motor a volba designu

Slib páteční prezentace na dni otevřených dveří byla proto pro pětičlenný hlavní tým výzvou, ale i šibeničním závazkem. "Hodně jsme se tomu věnovali, denně několik hodin," říká šéfkonstruktér Šmiraus.

Jak jde čas se studentskou formulí

  • V únoru 2013 přišli s prvním nápadem.
  • Že chtějí zkusit postavit formuli a účastnit se s ní mezinárodních závodů Formula SAE se studenti strojní fakulty Vysoké školy báňské tehdy shodli na Dni otevřených dveří. 
  • Teď, rok poté, opět na Dni otevřených dveří předvedli konstrukci formule ostatním. Vůz už je na kolech, chybí mu už jen napojení kabeláže, chladiče, karoserie a design.
  • Poprvé by měl vyjet letos v létě. Zároveň s pracemi na prototypu formule realizační tým uvažuje nad jeho druhou, vylepšenou variantou.
  • V červnu odstartuje nábor studentů na tvorbu druhého vozu.

Díky neotřelým nápadům je formule naprosto unikátní. Zcela originální jsou třeba konstrukční prvky váhadel, ramena závěsů nebo těhlice.

Teď se konstruktéři vrhnou na motor. "Začneme ho startovat a zprovozňovat. Zároveň budeme pracovat na uložení diferenciálu. Téměř souběžně dokončíme brzdy. Pak už by se formulí mělo dát svézt a zkusit, jak se chová," uvádí Šmiraus.

S nadsázkou dodává, že teprve potom se tým dozví, zda je zralá na trať, nebo pro další testování. V plném proudu už jsou i práce na designu. "Na výběru si musíme dát záležet, jde o třicet procent veškerého hodnocení. Design je druhá nejzásadnější věc při hodnocení formule," upozorňuje Aleš Slíva.

Designérský tým připravil pět sádrových modelů, mezi kterými konstruktéři v pátek vybírali. "Vybrali jsme dva, z nichž vznikne velký model, a uvidíme," komentoval Slíva. A studenti si díky formuli trénují i marketingové dovednosti, to když jednají s firmami o sponzorské podpoře či spolupráci na výrobě komponentů.

Formule bude soutěžit na mezinárodním klání Formula SAE. "Když všechno opravdu dobře půjde, možná se do soutěže zapojíme už letos," doufá Aleš Slíva.

Nejčtenější

Hněv v Opavě. Sudí prchali, zaskočený Csaplár reagoval: Míra zla je šílená

Spoluhráči i protivníci se snaží zastavit opavského záložníka Pavla Zavadila,...

Nadávky, výhrůžky, obrovská zloba. Na rozhodčí i na soupeře. Pořadatelé museli být v plné pohotovosti, když se v Opavě...

Na Novojičínsku zemřeli při čelní srážce dvou aut čtyři lidé

Ilustrační snímek

Tragická dopravní nehoda se stala krátce před pondělní půlnocí na silnici I/48 mezi Novým Jičínem a Hranicemi. Po čelní...

Muž dvou tváří Zavadil. Proč se nestárnoucí kapitán vzteká

Pavel Zavadil z Opavy během utkání s Jabloncem

Byl nepříčetný. Držel v podpaží balon a nasupeně kráčel k rozhodčímu. Tolik nadávek mu poslal a nemohl přestat....

Na dálnici u Frýdku zemřela osmnáctiletá řidička, vůz skončil v příkopu

V Janově Vsi na Mělnicku sjelo auto do rybníka Harasov. Na místě zasahují...

O život přišla v úterý večer osmnáctiletá řidička při jízdě po D56 poblíž Paskova na Frýdecko-Místecku. O rok mladší...

Ostravu čekají až tři roky bez dálnice. Zavře ji oprava zvlněného povrchu

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Na dva až tři roky se v Ostravě úplně zavře 18 kilometrů dlouhý úsek dálnice. Silničáři ho budou stavět celý znova....

Další z rubriky

Převrhli i kočárek s dítětem, vzpomíná žena na zásah po pietě v Havířově

Unikátní fotografie pořízená 21. srpna 1969 z balkonu jednoho z domů na...

Před půl stoletím bylo v tehdejším Severomoravském kraji kromě Ostravy a Opavy nejvíce rušno v Havířově. V nejmladším...

Silnice mezi Porubou a dálnicí je blíže, kraj uznal důležitou studii

Snímek ze staveniště úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. (srpen...

Další krok k zahájení stavby Severního spoje, propojujícího severní část porubského obvodu s dálnicí a následně i...

Autobusové linky majitele Baníku ve třech městech převzala jiná firma

Ilustrační snímek

Firmy ČSAD Havířov, ČSAD Karviná a ČSAD Frýdek-Místek, patřící doposud do skupiny společnosti CIDEM Hranice, změnily...

Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci
Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci

Výchova dětí je těžká disciplína a neexistuje univerzální návod. Jak potrestat dítě, které neposlouchá? Fyzické tresty, zákazy nebo stačí jen domluva? Odborníci v tom mají jasno.

Najdete na iDNES.cz