Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Slavný rodinný bus končí. Renault Espace teď bude hogo fogo kříženec

  16:19
Velká MPV už příliš netáhnou, zákazníkům stačí současná kompaktní. Proto se příští generace jednoho ze zakladatelů třídy, Renaultu Espace, posune trochu jinam. Bude to crossover, navíc s luxusnějším zaměřením.

Frankfurtský koncept se podle původních informací měl jmenovat X-Space, ovšem nakonec nese jméno Initiale Paris. Auto ukazuje podobu nástupce současného velkého MPV Renaultu Espace. Zároveň však přibližuje, jak bude vypadat odpověď Renaultu na značku DS od domácího rivala, Citroënu. Právě označení Initiale Paris budou prémiově zaměřené renaulty vozit, zdá se však, že půjde pouze o luxusní verze běžných modelů, nikoli o zcela samostatné typy jako u DS.

Renault Initiale Paris

Initiale Paris je za poslední dobu šestý koncept francouzské automobilky, který ukazuje budoucí směřování designu a provedení vozů. Je zcela jasné, že Renault si hodně zakládá na designu a právě nový espace by mohl být jedním z vrcholných kousků automobilky a nejspíš také jako první přinese právě i prémiové provedení Initiale Paris.

Ve frankfurtském konceptu můžeme tak trochu nalézt odkaz extravagantního velkoprostorového kupé avantime. Netradiční dvoudveřové provedení ovšem tentokrát existovat nebude, nicméně některé linky nebo třeba provedení sloupků karoserie avantime hodně připomínají, byť tu Renault aplikoval aktuální provedení detailů. Celkově je však Initiale Paris rozhodně elegantnější a méně extravagantní.

I tak bude tento crossover budit velkou pozornost. Vcelku mohutné auto s délkou 4,85 metru má sice jednoprostorovou karoserii po vzoru MPV, ovšem také velká kola a vyšší světlou výšku po vzoru SUV. Na druhou stranu se espace své původní kategorii vzdálí asi méně než mnozí po oznámení, že nástupce bude crossover, čekali.

Z hlediska vnějšího designu stojí u Initiale Paris za povšimnutí například sada diodových světlometů a nová maska, která představuje posun oproti současnému vzhledově jednoduššímu řešení. Zaujme netradiční kresba na zadním sloupku karoserie i několik dalších luxusních detailů. Největší pozornost však budí střecha, na které je kresba mapy Paříže, to aby koncept dostál svému jménu.

Netradiční řešení střechy propouští do kabiny denní světlo tak, že se osvětlení každou chvíli jemně mění, v noci  je pak díky speciálním elementům interiér jemně osvětlován. Sériový espace určitě nedostane čtveřici samostatných sedadel a netradiční zadní lavici, která se skládá z jednotlivých lamel. Ty lze různě přestavovat tak, že lze kusy lavice vyjmout nebo z nich například vytvořit loketní opěrku.

V interiéru jsou použity luxusní materiály a netradiční technická řešení. Například na podlaze je kombinován hliník se dřevem, dřevo najdeme i na středovém tunelu i konzole. Do středového panelu jsou zasazeny dva velké displeje, které přináší posádce všechny možné myslitelné informace a možnosti ovládání prvků vozu. Jsme zvědavi, zda třeba právě velký displej bude jednou ze standardních záležitostí nového espace, automobilky se pomalu tímto směrem vydávají a espace by tak mohl být průkopníkem.

Ve spolupráci se společností Bose také Renault pro Initiale Paris připravil špičkovou audio aparaturu. Tvoří ji sestava 32 reproduktorů. Dva z nich jsou subwoofery, o výšky a středy se starají vždy také samostatné reproduktory, vestavěn tu je výkonný digitální zesilovač. V každé opěrce hlav u čtveřice křesel najdeme hned čtveřici reproduktorů. Díky pokročilému systému výpočtů pak má tato konfigurace zajistit perfektní surround zvuk pro každého ze čtyř pasažérů. Schopnosti audio aparatury zcela jasně patří na špičku toho, co je dnes v automobilovém světě vůbec možné.

Renault Initiale Paris

Ačkoli to Renault detailně příliš nerozebírá, zajímavých úprav se dočkala i pohonná jednotka konceptu. Motor vychází z agregátu dCi 130, doznal však řady změn. Šestnáctistovka především dostala přeplňování dvojicí turbodmychadel, což významně zvedá především točivý moment. Jeho hodnota je 400 Nm a 90 % z něj je k dispozici už od 1 500 otáček. To díky tomu, že v nízkých otáčkách zajišťuje plnicí tlak menší turbo, ve vyšších přichází ke slovu druhé, větší, turbodmychadlo. Výkon motoru však Renault neuvádí.

Zajímavým technickým řešením je použití ocelových pístů namísto běžně používaných hliníkových. Teplotní roztažnost oceli je menší než u hliníku, což znamená menší tření při vysokém zatížení motoru. Jde o řešení, které se používá ve formuli 1 a bude je mít i nový přeplňovaný motor 1.6 V6 pro příští sezonu. Ocelové písty jsou pochopitelně těžší než hliníkové, pro snížení hmotnosti jsou tedy písty v maximální možné míře "vydlabané". Renault slibuje, že motor má o 24 procent nižší spotřebu a o 40 g na kilometr menší emise CO2 než jiné srovnatelně výkonné agregáty.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.
Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.

Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...