Kdo chce víc, nemá nic. Velké ambice stály manažera Renaultu místo

aktualizováno 
Ambiciózní výrobní ředitel Renaultu si přes media začal hledat lepší práci. Z francouzské firmy musel úspěšný Carlos Tavares náhle odejít.

Letošní novinka značky, malé SUV jménem Captur | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Carlos Tavares, známé jméno autoprůmyslu a zkušený manažer si pustil pusu na špacír při povídání s redaktorem agentury Bloomberg. Dostal chuť na post vůdce automobilky, ale protože jeho šéf, Carlos Ghosn je na své židli velmi pevně usazený a navíc jen o čtyři roky starší, takže čekání na jeho penzi také nemá smysl, posteskl si, že se bude muset porozhlédnout jinde.

Odvážnou zpověď "čísla dvě" ve francouzské automobilce uveřejnil Blomberg před čtrnácti dny. Zdálo se, že to automobilovým světem projde jako nečekaně upřímné prohlášení, bez dalšího efektu. S koncem srpna však překvapilo ohlášení Renaultu bez většího vysvětlování: Carlos Tavares okamžitě končí ve funkci výrobního ředitele a bude se věnovat vlastním projektům. 

Nalevo šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn, napravo Carlos Tavares, dnes už...

Nalevo šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn, napravo Carlos Tavares, dnes už bývalý provozní ředitel Renaultu


Šéf celé aliance Renault-Nissan zatím převezme Tavaresovu agendu, upřesnila automobilka. 

Čtrnáctidenní odstup od uveřejnění rozhovoru zatím zůstal bez vysvětlení, třeba byl Ghosn na dovolené... Analytik Kuergen Pieper celou událost komentoval tím, že Ghosn prokázal, jak silnou osobností je. "Máme velkého lídra a ten tu zůstane," prohlásil v interview, které ho stálo místo, Tavares před dvěma týdny.

Úspěšný manažer

Tavares, skvělý řidič se závodními zkušenostmi, si ve své funkci rozhodně nevedl špatně. Automobilka pod jeho vedením v prvním pololetí letoška neočekávaně vykázala zisk. S krizí evropského autoprůmyslu Tavares bojoval úsporami ve výrobě, propouštěním a zvýšením cen renaultů. S odbory se letos v březnu dohodl na 17procentním propouštění a zmrazení platů výměnou za to, že v příštích třech letech nebude Renault zavírat domácí fabriky. "Byl to velmi respektovaný manažer s jasným zaměřením na náklady a profitabilitu," říká analytik Jens Schattner. Za svého působení v Americe vytáhl tamní divizi ze ztráty miliardy dolarů do 2,2miliardového zisku v letech 2009 a 2010.

V loňském roce prozradil, že by chtěl přidat do portfolia skupiny Renault dvě další značky. První je sportovně zaměřená Alpina, druhá luxusní Initiale Paris.

Renault odvolání Tavarese do souvislosti s rozhovorem nedává, ale kvapný odchod o ničem jiném nenasvědčuje.

Portugalský manažer, kterému je dnes 55 let, nastoupil k Renaultu před třiceti lety jako vývojový inženýr. Mimo jiné zodpovídal za vývoj druhé generace modelů Mégane. Prošel různými manažerskými pozicemi v Renaultu a vypracoval se až na šéfa amerického Nissanu, aby se do Francie vrátil v roce 2011, kde nahradil na pozici výrobního ředitele Patricka Pelatu. Ten se musel poroučet po aféře, při které byli tři manažeři značky křivě nařčeni z průmyslové špionáže.

A co vůbec Tavares v záchvatu otevřenosti 14. srpna pro Bloomberg řekl? "Každý, kdo je zapálený pro automobilový průmysl, dojde k závěru, že přišla doba, kdy má energii a chuť být číslem jedna." Tím je ovšem u Renaultu Ghosn, který je jen o čtyři roky starší. V 59 letech vrcholoví manažeři u vesel automobilek rozhodně nemyslí na odpočinek. "Mé zkušenosti by byly dobré pro jkteroukoliv automobilku," řekl si o nabídky Tavares. "Proč ne třeba GM? Bylo by mi ctí vést firmu jako je General Motors." 

Americký mamut vedený 64letým Danem Akersonem Tavaresovo prohlášení nijak nekomentoval. Po Tavaresově odvolání Greg Martin, mluvčí GM jen stručně řekl: "K nám nejde." Na post šéfa jsou podle odborníků minimálně čtyři kandidáti uvnitř GM. Akerson podle letošního prohlášení firmy vydrží na své pozici ještě aspoň tři roky. 

"Kdyby se měl rozhodovat mezi německou a americkou firmou, Amerika by mu víc seděla," prohlásil o něm jeden z dnes už bývalých spolupracovníků. 

Tavares ovšem v rozhovoru prohlásil, že se žádnou ze značek o změně dresu nejednal. Dodal jen, že "GM může mít i další dobré kandidáty a pokud neuspěji, budu zvažovat další firmy".

Druhá velká americká značka Ford o Tavaresovy služby však podle všeho také nebude mít zájem. 

Značka zareagovala prohlášením, že má jasný plán na následnictví všech pozic ve vedení, který ovšem z konkurenčních důvodů veřejně neprezentuje. Dnes značku řídí osmašedesátiletý Alan Mulally a zůstane na svém místě ještě aspoň příští rok. Korunním princem je dvaapadesátiletý Mark Fields, dnes na pozici provozního ředitele.

Ray Day z Fordu pro Bloomberg vysvětlil, že značka raději rozvíjí a hledá talenty uvnitř firmy a že má dlouhý seznam vlastních kandidátů na vedoucí pozice.

Sebevědomí vs. realita

"Není úplně výjimečné, kdy se šéf cítí být ohrožen schopným anebo ambiciózním podřízeným. Jsou šéfové, kteří se tím mohou cítit ohroženi a ti, kteří to považují za impluz k tomu dát podřízenému víc úkolů nebo pravomocí," komentuje Jan Bubeník, který se specializuje na vyhledávání špičkových manažerů. V případě Tavarese bylo takové prohlášení na veřejnosti netaktické.

"Je jen velmi tenká hranice mezi tím být dostatečně sebevědomý na to říci si o víc a tím, jestli je to vůbec realistické."

Hlavně muži s tím nemají podle Bubeníka problém. "U žen se velmi často setkáváme s tím, že o sobě pochybují, musí být povzbuzeny. Mužům stačí, aby splňovali 60 procent kritérií požadovaných na danou funkci k tomu, aby se o ni přihlásili," uzavírá profesionální headhunter.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Najdete na iDNES.cz