Slavný rodinný bus končí. Renault Espace teď bude hogo fogo kříženec

  • 12
Velká MPV už příliš netáhnou, zákazníkům stačí současná kompaktní. Proto se příští generace jednoho ze zakladatelů třídy, Renaultu Espace, posune trochu jinam. Bude to crossover, navíc s luxusnějším zaměřením.

Frankfurtský koncept se podle původních informací měl jmenovat X-Space, ovšem nakonec nese jméno Initiale Paris. Auto ukazuje podobu nástupce současného velkého MPV Renaultu Espace. Zároveň však přibližuje, jak bude vypadat odpověď Renaultu na značku DS od domácího rivala, Citroënu. Právě označení Initiale Paris budou prémiově zaměřené renaulty vozit, zdá se však, že půjde pouze o luxusní verze běžných modelů, nikoli o zcela samostatné typy jako u DS.

Renault Initiale Paris

Initiale Paris je za poslední dobu šestý koncept francouzské automobilky, který ukazuje budoucí směřování designu a provedení vozů. Je zcela jasné, že Renault si hodně zakládá na designu a právě nový espace by mohl být jedním z vrcholných kousků automobilky a nejspíš také jako první přinese právě i prémiové provedení Initiale Paris.

Ve frankfurtském konceptu můžeme tak trochu nalézt odkaz extravagantního velkoprostorového kupé avantime. Netradiční dvoudveřové provedení ovšem tentokrát existovat nebude, nicméně některé linky nebo třeba provedení sloupků karoserie avantime hodně připomínají, byť tu Renault aplikoval aktuální provedení detailů. Celkově je však Initiale Paris rozhodně elegantnější a méně extravagantní.

I tak bude tento crossover budit velkou pozornost. Vcelku mohutné auto s délkou 4,85 metru má sice jednoprostorovou karoserii po vzoru MPV, ovšem také velká kola a vyšší světlou výšku po vzoru SUV. Na druhou stranu se espace své původní kategorii vzdálí asi méně než mnozí po oznámení, že nástupce bude crossover, čekali.

Z hlediska vnějšího designu stojí u Initiale Paris za povšimnutí například sada diodových světlometů a nová maska, která představuje posun oproti současnému vzhledově jednoduššímu řešení. Zaujme netradiční kresba na zadním sloupku karoserie i několik dalších luxusních detailů. Největší pozornost však budí střecha, na které je kresba mapy Paříže, to aby koncept dostál svému jménu.

Netradiční řešení střechy propouští do kabiny denní světlo tak, že se osvětlení každou chvíli jemně mění, v noci  je pak díky speciálním elementům interiér jemně osvětlován. Sériový espace určitě nedostane čtveřici samostatných sedadel a netradiční zadní lavici, která se skládá z jednotlivých lamel. Ty lze různě přestavovat tak, že lze kusy lavice vyjmout nebo z nich například vytvořit loketní opěrku.

V interiéru jsou použity luxusní materiály a netradiční technická řešení. Například na podlaze je kombinován hliník se dřevem, dřevo najdeme i na středovém tunelu i konzole. Do středového panelu jsou zasazeny dva velké displeje, které přináší posádce všechny možné myslitelné informace a možnosti ovládání prvků vozu. Jsme zvědavi, zda třeba právě velký displej bude jednou ze standardních záležitostí nového espace, automobilky se pomalu tímto směrem vydávají a espace by tak mohl být průkopníkem.

Ve spolupráci se společností Bose také Renault pro Initiale Paris připravil špičkovou audio aparaturu. Tvoří ji sestava 32 reproduktorů. Dva z nich jsou subwoofery, o výšky a středy se starají vždy také samostatné reproduktory, vestavěn tu je výkonný digitální zesilovač. V každé opěrce hlav u čtveřice křesel najdeme hned čtveřici reproduktorů. Díky pokročilému systému výpočtů pak má tato konfigurace zajistit perfektní surround zvuk pro každého ze čtyř pasažérů. Schopnosti audio aparatury zcela jasně patří na špičku toho, co je dnes v automobilovém světě vůbec možné.

Renault Initiale Paris

Ačkoli to Renault detailně příliš nerozebírá, zajímavých úprav se dočkala i pohonná jednotka konceptu. Motor vychází z agregátu dCi 130, doznal však řady změn. Šestnáctistovka především dostala přeplňování dvojicí turbodmychadel, což významně zvedá především točivý moment. Jeho hodnota je 400 Nm a 90 % z něj je k dispozici už od 1 500 otáček. To díky tomu, že v nízkých otáčkách zajišťuje plnicí tlak menší turbo, ve vyšších přichází ke slovu druhé, větší, turbodmychadlo. Výkon motoru však Renault neuvádí.

Zajímavým technickým řešením je použití ocelových pístů namísto běžně používaných hliníkových. Teplotní roztažnost oceli je menší než u hliníku, což znamená menší tření při vysokém zatížení motoru. Jde o řešení, které se používá ve formuli 1 a bude je mít i nový přeplňovaný motor 1.6 V6 pro příští sezonu. Ocelové písty jsou pochopitelně těžší než hliníkové, pro snížení hmotnosti jsou tedy písty v maximální možné míře "vydlabané". Renault slibuje, že motor má o 24 procent nižší spotřebu a o 40 g na kilometr menší emise CO2 než jiné srovnatelně výkonné agregáty.