Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Začínali na dvoře, teď na Slovácku vyrábějí bazény pro celou Evropu

  17:28
Před dvaceti lety si založil živnost na zpracování plastů. Dnes je Šimon Janča z Nivnice majitelem firmy Niveko, největšího výrobce bazénů ve Zlínském kraji. Ročně jich prodá skoro 500, většinou do zahraničí.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Realizované zakázky bazénů Niveko. | foto: Niveko

Bazény začínali vyrábět v dílně na dvoře rodinného domu. Dnes sídlí v průmyslové zóně v obci a zákazníkům nabízejí bazény na míru. Některé stojí na zahradě rodinných domů ve Stockholmu, jiné v Berlíně nebo v Praze.

"Před osmi lety se říkalo, že bazény nebude za tři roky nikdo chtít. Není to pravda," poznamenal majitel firmy Niveko Šimon Janča.

Takže boom neskončil?
Ne. Za sezonu vyrobíme necelou pětistovku bazénů. Ale každý rok, za posledních sedm osm let, máme deset patnáct procent nárůst.

Ale nevyrábíte jeden typ?
Ne. Všechny jsou vyrobené přímo na míru zákazníkovi. Z osmdesáti procent je to pořád lidská práce, žádný není stejný, jsou to originály. Ještě před pár lety převažovaly bazény, které jsme mohli vyrobit jako jeden kus, naložit a namontovat na zahradě. Poslední dobou hrají čím dál větší roli rozsáhlejší projekty.

Před dvaceti lety začínal Šimon Janča se zpracováním plastů, dnes dodává bazény...
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Před dvaceti lety začínal Šimon Janča se zpracováním plastů, dnes dodává bazény do celé Evropy.

Jak to myslíte?
Jako firmě se nám daří dostávat se na evropských trzích mezi čím dál lepší partnery. Tedy mezi firmy, přes které se náš bazén z Nivnice dostane na zahradu v Německu, Belgii, Rakousku, Švýcarsku, Dánsku, Švédsku nebo Anglii. Třeba v Německu dodáváme těm největším firmám v této branži.

Bazény Niveko

Společnost Niveko má sídlo ve slovácké obci Nivnice u Uherského Brodu.

Sedmapadesátiletý Šimon Janča založil firmu Niveko se svým otcem před dvaceti lety. Vznikla v obci Nivnice a zabývala se zpracováním plastů. Po letech se firma začala specializovat na výrobu bazénů. Už několik let je výkonným ředitelem třetí z generace, pětatřicetiletý Šimon Janča ml. Bazény dodávají do 14 zemí, za sezonu jich vyrobí téměř 500. Jsou největší bazénovou firmou ve Zlínském kraji, zaměstnávají 60 lidí. Roční obrat je téměř sto milionů korun.

Proč je neprodáváte sami?
To není tak jednoduché. Bazén do zahraničí neprodáte jako rohlík nebo telefon, potřebuje servis, péči a pravidelnou údržbu. Zahraniční firma od nás bazén koupí a prodá zákazníkovi. A následně pak zajišťuje jeho trvalý servis.

Pak ovšem stoupá jejich cena. To vám nevadí?
Ne. Protože za tu cenu má zákazník veškerý servis. Průměrná hodnota bazénu, který dodáváme do zahraničí, je asi 35 tisíc eur. Ale zákazník ví, že za to dostane kvalitu a zodpovědnost. To je v zahraničí výhoda. Díky tomu se pak dostáváme i k větším zakázkám.

Například?
Například do velkých center a komplexů, které chodí otvírat podobné celebrity, jako je třeba Madonna. Vybavovali jsme v Beneluxu za posledních pět let celou síť ozdravných center, což jsou obrovské akvaparky, lázně a wellness-centra. V Německu zase děláme bazény do obchodního a wellness-centra velkého jako čtvrt Zlína.

To je velký úspěch, ne?
Jistě. Vzhledem k tomu, že jsme začínali s bazénem za dvanáct tisíc korun a toto jsou projekty v řádech stovek tisíc eur, je to jasný posun. Dostali jsme se k nim díky dlouhodobému, postupnému a poctivému budování dobrého jména.

O bazénech z Niveka platí: co kus, to originál.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

O bazénech z Niveka platí: co kus, to originál. Proto jich za rok firma vyrobí jen kolem pětistovky.

Ale tady na vaše jméno moc nenarazím. Proč?
Pravda je, že se o nás paradoxně ví víc v Německu než tady. Kdysi jsme se toho báli. Ale časem jsme zjistili, že na českém trhu nechceme uspět za každou cenu.

Tomu nerozumím.
Naše firemní politika je založená na tom, že budeme vyrábět a dodávat poctivý produkt. Což samozřejmě něco stojí. V naší branži je silná konkurence a významní hráči, kteří razí jinou politiku.

Jakou?
Takovou, která vyhovuje českým zákazníkům. U nich zatím většinou nerozhoduje kvalita a přidaná hodnota, ale častokrát cena. Kvůli marketingovým strategiím chce český zákazník vždycky něco zadarmo nebo se slevou. A neuvědomuje si, že za to dostane výrobek nižší kvality. To jsme nechtěli.

Nepřipravili jste se o zákazníky?
Museli jsme se rozhodnout. Buď budeme vyrábět standard na Západ a k tomu jiný výrobek, který bychom prodali i u nás, nebo bude výroba jednotná.

Neumíte vyrobit levný bazén?
Umíme. To není problém. Díky tomu, jak pracné a technologicky náročné bazény děláme, patříme k nejefektivnějším. Problém je, že nám to do firemní politiky nezapadá a ani to nechceme. Na druhou stranu pořád věřím, že čeští zákazníci k tomu dozrají. Za poslední tři roky se to potvrzuje.

Ale to budou trošku movitější zákazníci, ne?
Jsou výše sociálně postavení a většina z nich má nějakou pracovní zkušenost se zahraničím. Například jsme dělali bazén Zdeňku Pohlreichovi. Takoví zákazníci chtějí to, co na Západě platí za standard. Což u čistě českých firem v naší branži není pořád běžné. Čímž neříkám, že jsme nejlepší.

Takže si mám raději zaplatit dražší bazén od vás než levnější od firmy, která má všude reklamu?
Určitě. My se nesnažíme prodat bazén za každou cenu. Chceme mít dlouhodobý spokojený vztah se zákazníkem.

Realizované zakázky bazénů Niveko.
Realizované zakázky bazénů Niveko.

Ale to mi řekne každá firma, ne?
Neřekne. Častá strategie je prodat a zapomenout. Přitom na bazénu je spousta věcí, které zákazník nevidí, ale které rozhodují o tom, jestli vydrží dva roky, nebo patnáct.

Mají lidé vyšší požadavky než před dvaceti lety?
Jasně. Tehdy to byla pionýřina. Bazény zažily podobný vývoj jako třeba auta. Jiné jsou materiály i technologie. Třeba na Západě se funkčnost a kvalita považují za samozřejmost a roli hraje design.

Jaké jsou zahraniční trendy?
Velice populární začínají být takzvané biobazény, tedy takové, kde se kombinuje prostor pro koupání s biologickou zónou. Takže člověk se koupe ve vodě, která je filtrovaná třeba přes rákos. Na vzhled jsou hodně nároční Belgičané. Proto jsme docela pyšní na ocenění, které jsme tam získali.

Co to bylo?
Jeden odborný časopis, který se zabývá jen bazény a vychází jednou za rok, vyhlašuje pravidelně soutěž. Její výsledky jsou pro bazénový trh v následujícím období velmi významné. Odborná komise hodnotí bazény v různých kategoriích a my jsme v několika z nich s naším bazénem zvítězili, a dokázali tak porazit i renomované německé výrobce. Pro nás je to doklad toho, že to, co děláme, dosáhne i na nejvyšší příčky.

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dluží stovky milionů, i Gretzkému. Český nápad na pamětní bankovky zkrachoval

3. června 2024  20:04

Firma Top Legends, která prodává pamětní bankovky věnované slavným sportovcům, na sebe podala...

Zlatá horečka stoupá. Jihokorejci vykupují slitky i z prodejních automatů

6. června 2024

V Jižní Koreji postupně přibývá prodejních automatů, díky nimž mají zákazníci možnost si pořídit...

Nejvíc na daních z příjmu loni odvedl ČEZ, čtyřikrát víc než druhá Škoda Auto

6. června 2024  18:58

Na dani z příjmu právnických osob loni nejvíc zaplatila energetická společnost ČEZ. Státu odvedla...

Ekonomické potíže nahrávají populistům. Nejvíc v Maďarsku, tvrdí analýza

6. června 2024

Evropská ekonomika se jen pomalu vzpamatovává z recese a období rychlého růstu cen. To může v...

Po stopách vyhozených petek. Kolik se jich vrátí, ukázal pokus ministerstva

6. června 2024  16:51

Ministerstvo životního prostředí pomocí nové technologie společnosti Adastra Lab sledovalo pohyb...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...