Starý areál slavné Jawy půjde k zemi. Památkářům to nevadí

  12:29
Starý tovární areál motocyklové firmy Jawa pomalu zaniká. Většina budov v Týnci nad Sázavou je v dezolátním stavu, majitel se je proto chystá zbourat. Budovy nejsou památkově chráněny.
Starý areál Jawy v Týnci nad Sázavou bude zbourán

Starý areál Jawy v Týnci nad Sázavou bude zbourán | foto:  Petr Topič, MAFRA

Hromady třísek, sutin, pohozené výplatní sáčky, které se do rukou dělníků nikdy nedostaly, nástěnka s fotkami zaměstnanců měsíce. Z otvorů, které okna už jen připomínají, šlehají dlouhé stonky usazeného plevele. Takový pohled skýtá stará část továrního areálu Jawa v Týnci nad Sázavou na Benešovsku.

Dva požáry za týden

Letos v březnu hasiči dvakrát v rozmezí jednoho týdne vyjížděli k požárům v areálu Jawy.

V plamenech byl sklad a budova určená k demolici. Podle vyšetřovatelů požár někdo založil úmyslně. Viník ale nebyl vypátrán. Škoda dosáhla několika set tisíc.

Budovy z konce devatenáctého století jsou v kritickém stavu a velkou část z nich bude třeba zbourat. Oprava by byla příliš nákladná. S demolicí už se začalo.

"Momentálně se likvidují dřevěné stodoly, které sloužily jako provizoria. Byly tady zřízeny za války. V takovém stavu, jako jsou dnes, jsou naprosto bezcenné," podotkl ředitel závodu František Hruška.

Jawa patří mezi nejznámější středočeské značky, její motocykly se vyvážejí třeba na Kubu, do Jižní Ameriky nebo do Ruska a v posledních letech poptávka po nich roste.

Areál v Týnci firma využívá od svého vzniku ve dvacátých letech minulého století. Pro výrobu motocyklů byly v šedesátých letech zbudovány nové prostory. Hned vedle těch starých.

Výroba se do nich definitivně přesunula před pěti lety. Život se z budov, kde kromě výrobních hal byla například i přádelna či lisovna, podle Hrušky začal vytrácet už před dvaceti lety.

Za dobu, co v Jawě věděli, že je třeba se chátrajících prostor zbavit, se ale nenašel nikdo, kdo by o ně měl zájem.

Památkáři zasáhnout nemohou. A ani nechtějí

Bývalé industriální budovy jsou přitom poslední dobou u investorů oblíbené. "V západní Evropě často dochází ke konverzi pro jiné účely. Z továren se stávají například byty," říká Jan Žižka z odboru péče o památkový fond středočeského Národního památkového ústavu.

Přestože jinde v Česku jsou navíc podobné tovární haly často památkově chráněny, týnecký areál památkáře nezajímá.

"Takových staveb je spousta. Vím, že v těch starých budovách týnecké fabriky k nějakému šetření a zkoumání došlo, ale nakonec kulturní památkou prohlášené nebyly," uvedl Žižka.

Co přesně se teď v areálu děje, nevědí ani místní. Na dotazy MF DNES neuměl odpovědět ani starosta Martin Kadrnožka.

"Vím, že se tam bourá. S majiteli a vedením jsme o tom společně jednali a dávali jsme jim k tomu svolení. V jaké fázi to tam je nebo jaké s tím mají majitelé do budoucna plány, to nevím," uvedl v pondělí.

Přestože značka nad hlavní bránou vstup výslovně zakazuje, mezi rozpadlé budovy se dá bez problémů dostat.

"Tudy tam chodí bezdomovci," ukazuje na díru v plotě obyvatelka sousedního Zbořeného Kostelce, která tudy projíždí na kole skoro každý den. "Chodí tam i mladí a budovy v podstatě ničí. Je to škoda, že je bourají, ale aspoň to tu nebude strašit," dodává.

Podle Žižky se daří zachránit spíš prostory cukrovarů či pivovarů. Bývají využívány jako muzea. Třeba ten v Kostelci nad Černými lesy. Do některých se dokonce staré řemeslo pivovarnictví vrátilo. "Vlastník musí být svým způsobem nadšenec. Je důležité prostoru najít nové užití, které by fungovalo," tvrdí Žižka.

A proto většina starých průmyslových objektů, především pak těch menších, postupně mizí.

Čtyřicet let v továrně. Teď dává souhlas k demolici

Ředitel František Hruška pracuje v týnecké fabrice motocyklů Jawa přes čtyřicet let. Nyní musí dát spolu se současným majitelem souhlas k demolici.

Jak se stane, že velká fabrika, která zajišťovala pracovní příležitosti lidem v širokém okolí, takto chátrá?
Nikdo je nepotřebuje. V osmdesátých letech tu bylo asi osmnáct set zaměstnanců, vyrábělo se přes sto tisíc motocyklů ročně. Dnes je nás tu asi sto.

To je jediný důvod?
K tomu, abyste vyráběli pořádné, kvalitní výrobky, potřebujete novou technologii. Ta nejenže vyžaduje méně prostoru, ale musí se umístit do nových, alespoň částečně klimatizovaných prostor. A to vám, bohužel, hala postavená v roce 1840 nenabídne.

Její rekonstrukce se nevyplatí?
Vyjde levněji haly vystěhovat a technologii umístit do modernějšího provozu. Přebývající budovy pak nabízíte k pronájmu či prodeji. Ale tak dlouho, až vám začnou padat na hlavu.

A celý komplex se nedá finančně utáhnout?
Staré budovy vás svými provozními náklady doženou k zoufalosti. Jednou musí padnout rozhodnutí. Když tu vaše rodina nechá svůj život, na jednu stranu srdce krvácí. Na druhé stojí otázka: Chceš, aby existovala Jawa? Pak musíš opustit prostory, které nepotřebuješ.

Přesto jste se v areálu do oprav pustili.
Přestavujeme halu vybudovanou v 60. letech, abychom vypadali jako slušná fabrika. Jako fabrika 21. století. A ne z roku 1893.

Autoři:

Vlak v Milovicích prorazil zarážedlo, při dojezdu k nástupišti vykolejil

  • Nejčtenější

Vémola stále králem. Na Oktagonu v Edenu „uškrtil“ Végha. Kozma padl

8. června 2024  17:40,  aktualizováno  9.6

Šampionem polotěžké váhy Oktagonu zůstává Karlos Vémola. Na fotbalovém stadionu v Edenu porazil...

Cyklistu viní, že zbil řidičku, která pak zemřela. Hrozí mu podmínka

9. června 2024

Premium Chytil ji za vlasy, strhl do předklonu a pak ji údery pěstmi a kopanci bil do hrudi a břicha, až jí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Náklaďák v tunelu Blanka naboural v koloně jedenáct aut, na odpoledne ho uzavřel

12. června 2024  15:20,  aktualizováno  19:14

Nehoda jedenácti osobních aut a nákladního vozu uzavřela v Praze Dejvický a Bubenečský tunel ve...

Vlak v Milovicích prorazil zarážedlo, při dojezdu k nástupišti vykolejil

9. června 2024  18:06,  aktualizováno  20:05

V Milovicích na Nymbursku odpoledne vykolejil při dojezdu k nástupišti jednou nápravou osobní vlak....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Triko dolů a piknik přímo na pietním území v Lidicích. Doba hlupáků, zlobí se Stehlík

12. června 2024  13:11

„Tričko pěkně dolů, svačinky s sebou a šup uspořádat si piknik přímo na pietní území.“ Tak reagoval...

Praha nikdy nespí, říká řecký herec, který přišel za láskou. Těší ho ceny piva

13. června 2024

Premium Až do svých jednadvaceti žil Charles Simos Zeind v Řecku, poté studoval ve Velké Británii a pobýval...

Náklaďák strhl trolej. Omezil pět linek v Praze, jezdily náhradní autobusy

13. června 2024  17:36,  aktualizováno  18:53

Poškozené trolejové vedení omezilo v Praze dopravní spojení Albertov – Otakarova, a to v obou...

V Sedlci znovu poskládali kosterní pyramidu. Má pět metrů a je v ní 1500 lebek

13. června 2024  18:18

Geometrické funkce, fyzikální zákony i chemické reakce. S tím vším si museli poradit odborníci v...

Lítačka s obkladem. Vyjde limitovaná edice karet k 50. výročí provozu metra

13. června 2024  13:23,  aktualizováno  15:54

Od pondělí 17. června si budou moci zájemci pořídit limitovanou edici karty Lítačka. K příležitosti...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...