Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Údaje o spotřebě se stále více liší. U služebního vozu to je problém

Osobní automobily v Evropě mají větší spotřebu pohonných hmot a vyšší emise, než tvrdí jejich výrobci. Rozdíl mezi deklarovanými údaji a realitou navíc v posledních letech výrazně stoupl. Vědí to automobilky i řidiči a potvrzuje to stále více výzkumů.

Oficiálním údajům o spotřebě paliva nelze věřit. A je to čím dál horší. Metodika měření je velmi vzdálená od reality.

Skutečné emise oxidů uhlíku, vycházející ze spotřeby pohonných hmot, jsou podle studie neziskové mezinárodní organizace pro ekologickou dopravu ICCT v průměru o 25 procent vyšší, než uvádějí výrobci. Před deseti lety to přitom bylo pouze deset procent.

"Znamená to, že skutečná spotřeba paliva, kterou registruje průměrný řidič, je obvykle o čtvrtinu vyšší než ta, která je uvedena v materiálech prodejce," uvedl ředitel evropské divize ICCT Peter Mock. Rozdíl mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou stojí podle studie motoristy v průměru 300 eur (téměř 7 800 korun) ročně.

Klamání spotřebitelů

Evropská komise ve svém výzkumu došla k podobným výsledkům. V Bruselu jsou z tohoto zjištění rozladěni a tvrdí, že zákazníci by měli být také. Komise to nazývá klamáním spotřebitelů. Více o výzkumu Bruselu ČTĚTE ZDE

Studie je založena na údajích z téměř půl milionu soukromých i firemních automobilů po celé Evropě. Její výsledky zvýší tlak na reformu systému testování vozidel v Evropské unii. Ta by měla zajistit, aby deklarované údaje o spotřebě a emisích lépe odrážely realitu. Reforma by tak mohla automobilkám zkomplikovat splnění nových emisních limitů navržených pro rok 2020.

Podle studie se deklarované údaje od hodnot při běžném provozu nejvíce liší u německých luxusních automobilů. Například automobilka BMW u svých vozů udává v průměru o 30 procent nižší emise, než ukazují výsledky v běžné praxi.

Dřívější šetření ukázala, že automobilky zdokonalily metody, jak dosáhnout co nejnižší spotřeby při testování vozů. Mezi tyto metody patří například používání nerealisticky hladkého silničního povrchu či pneumatik s mimořádně vysokým přenosem tažné síly. Evropští zákonodárci již dříve uvedli, že do roku 2017 by měla být představena přísnější pravidla pro testování automobilů.

Hodnoty spotřeby uváděné automobilkami se rozcházejí s realitou stále více i díky rozšiřování přeplňovaných maloobjemových jednotek. Ty jsou velmi citlivé na styl jízdy. Při umírněné jízdě s lehkou nohou dokážou být opravdu úsporné. Se stoupající rychlostí a dynamikou jízdy však spotřeba rychle stoupá. Malý přeplňovaný čtyřválec tak často spotřebuje víc než podobně výkonný starší šestiválec. Atmosférické motory jsou na styl jízdy z pohledu spotřeby méně citlivé.

Škola úsporné jízdy

Nejdůležitější je plynulost a lehká noha na plynu. Rady, jak šetřit palivo, čtěte zde.

Čísla z tabulek tak nelze brát vážně v absolutních hodnotách. Ale protože všechny automobilky měří stejně nerealistickou metodikou, dají se hodnoty spotřeby aspoň porovnávat poměrově.

Pochybné měření spotřeby může komplikovat život řidičům i z jiného důvodu. "Zaměstnavatel po nás vyžaduje, abychom dodržovali průměrnou kombinovanou spotřebu maximálně o jeden litr větší, než uvádí výrobce," říká Pavel Bohatý z Prahy. "Když spotřebu nedodržíme, může nám snížit pohyblivou složku platu a to může ve výsledku znamenat i několik tisíc korun."

Snahu zaměstnavatele o co nejnižší spotřebu chápe, ale podle jeho zkušeností není možné tyto hodnoty dodržet. Jako služební auto řídí hatchback Opel Astra s benzinovým motorem 1,4. "Výrobce v našem případě uvádí průměrnou spotřebu 5,9 litru na 100 kilometrů, takže bychom se měli dostat maximálně na 6,9 litru. Nikdo z naší firmy se ale nikdy nedostal pod sedm a půl litru. Společně s kolegou máme na palubním počítači 7,6 litru, ostatní se většinou pohybují od osmi litrů výš."

"Jezdím opravdu šetrně, dokonce ani nepoužívám klimatizaci, ale abych se na požadovaný limit dostal, musel bych po dálnici jezdit rychlostí kolem 90 km/h, nikdy se nedostat do zácpy v centrech měst a jezdit s úplně prázdným autem. A to prostě není reálné," uzavírá.

27. srpna 2012

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Pronájem kanceláře 96 m2
Pronájem kanceláře 96 m2

Vladislavova, Písek - Pražské Předměstí
12 480 Kč/měsíc

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...