Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poláci vzpomínají na slavnou Syrenu. Sporťák, který nikdy nevyjel

  14:16
Jedno z mála opravdu polských aut pamatuje asi málokdo. Syrena byla polským Trabantem a vyráběla se 25 let. Vznikl i jeden prototyp sportovního auta, který byl nápadně podobný tehdejšímu Chevroletu Corvette. Dnes vedle jeho replik vzniká i novodobá Syrena Sport.
Syrena Sport

Syrena Sport | foto: NowaSyrena.com

Syrena bylo malé auto původem z varšavské továrny FSO (Fabrika Samochodów Osobowych). Dvoudveřové autíčko bylo dobovým konkurentem třeba trabantu. Zpočátku s dvouválcovým dvoutaktem, ale s plechovou karoserií pomáhalo motorizovat naše severní sousedy.

Syrena se začala sériově vyrábět v roce 1957 a zhruba v této době vznikl i jediný prototyp sportovní verze Syrena Sport. Už standardní vůz měl na svou dobu docela pohlednou a moderní zaoblenou tříprostorovou karoserii, sportovní verze pak byla vyloženým elegánem. Malé dvojmístné kupé vzdáleně připomínalo Chevrolet Corvette první generace.

Ale jak bylo v tehdejším východním bloku s plánovanou ekonomikou obvyklé, na nestandardní "nelidové" speciality prostor nebyl. Československá Škoda Felicia z té doby byla neobvyklou výjimkou. Takže i Syrena Sport s laminátovou karoserií skončila jediným prototypem, který byl zničen spolu s dalšími prototypy automobilky v roce 1978. Bylo prý nutné vyklidit prostory, kde byly uskladněny.

V současnosti se však Syrena Sport opět probudila k životu. Hned několik nadšenců a firem staví, či už postavilo kopii auta. Zůstalo totiž poměrně dost fotografií a i technických záznamů ze stavby původního prototypu. Repliky vypadají jako originál, ale samozřejmě používají soudobou techniku. Jeden projekt pak plánuje vytvořit jen statickou repliku, ale co nejvíce shodnou s originálem, včetně podvozku a motoru.

Syrena Sport

Syrena Sport je i přes svůj život-neživot v Polsku motoristickou legendou, a tak není překvapením, že se o znovuvzkříšení alespoň jména pokusila skupina studentů z Vroclavské Polytechniky. Rafał Czubaj, Pavlo Burkatskyy a Maciej Marcinkowski připravili studii auta, které na původní Syrenu Sport po stránce vzhledu vzdáleně odkazuje.

Technika je ovšem nanejvýš soudobá, má pocházet z Nissanu 370Z. K jeho šestiválcovému motoru studenti přidali turbodmychadlo, takže by měl poskytovat 456 koní. Výkonové parametry jsou samozřejmě jen na papíře. Autoři nastavili maximální rychlost na 290 kilometrů za hodinu a zrychlení na stovku by mělo trvat 4,5 sekundy.

Syrena Sport

Jestli se novodobá Syrena Sport někdy dostane na silnice, to je otázkou. Jeden z autorů návrhu se podílel i na designu polského supersportu Arrinera (více zde), který to dotáhl do stavby prototypu, ale ambiciózní plány firmy se zatím nepodařilo naplnit. Syrena by to mohla mít snazší. V Polsku je to legenda, takže na slavné jméno by se pravděpodobně nechalo nalákat nemálo zájemců.

Polský poválečný automobilový průmysl stál na licenčních vozech. A právě jen syrenu můžeme považovat za zcela vlastní konstrukci. Varšavské FSO vedle ní produkovalo ještě velký sedan Warszava, který však byl licencí ruské Pobědy a ta vycházela z amerického předválečného Fordu B. Warszawa se vyráběla až do roku 1972, kdy už působila nanejvýš archaickým dojmem.

Replika původního FSO Syrena Sport

Malá syrena v prvních letech výroby neoslňovala ani kvalitou zpracování, ani výbavou. Dvouválcové dvoutaktní motory vlastní konstrukce neměly dostatek výkonu, a tak se u některých generací za příplatek dodával tříválec z Wartburgu 312. Posléze tříválcový dvoutakt začali vyrábět ve vlastní režii přímo v Polsku. Dostal se do modelu Syrena 104.

Právě od tohoto modelu dostala syrena i klasicky otvírané dveře, předchozí tři generace měly dveře otevírané proti směru jízdy. Syrena vydržela ve výrobě až do roku 1982, ale v té době už byla výroba přenesena do Bielsko-Białej, do továrny FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych). V posledních letech výroby již byla syrena výrazně zastaralá. Vývoj byl od roku 1972 v podstatě zakonzervován, navíc vznikly jen dodávky a malé pick-upy. Celkem se vyrobilo přes půl milionu syren.

Replika původního FSO Syrena Sport

Vedle Syreny vznikl v Polsku ještě jeden vlastní velkosériově vyráběný vůz. Polonez se začal vyrábět v roce 1978 a ve výrobě vydržel až do roku 2002. Auto postavené na základech licenčního modelu Fiat 125p se opět proslavilo téměř výhradně jen na domácím trhu. U nás se okrajově prodávalo jen v užitkových verzích ke konci produkce.

Polský automobilový průmysl byl od sedmdesátých let postaven na licenčních produktech od Fiatu. Ve Varšavě v továrně FSO se vyráběl právě Fiat 125p, v Bielsko-Białej na jihu Polska v továrně FSM pak legendární Maluch, neboli Fiat 126p. A právě ten můžeme považovat za nástupce syreny.

Autor:
  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Diář petrolheada: Do Čáslavi nahoře bez a miniprasečinky v Peruci

7. června 2024

Další víkend nabitý akcemi prosycenými vůní benzinu je na spadnutí. Na své si přijdou i příznivci...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

Jak hodnotíme obilné kaše GERBER Grain&Grow?
Jak hodnotíme obilné kaše GERBER Grain&Grow?

Výživné kaše GERBER Grain&Grow přináší to nejlepší ze světa obilovin. Potěší všechna malá bříška a především uspokojí potřeby děťátka v klíčovém...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...