Jančura své plány zastřešil odborníkem na silniční stavitelství Jiřím Petrákem. Někdejší šéf společnosti MottMacDonald patřil dlouhodobě ke kritikům toho, jak stát utrácí peníze na stavby nových dálnic, loni se osamostatnil a založil vlastní poradenskou firmu. Podle Jančury s ním spolupracuje dalších osm odborníků, jejichž jména nechce uvádět. Petrák má vést i nadační fond, který chce Jančura založit na kontrolu nezákonných dohod při výstavbě silnic a dálnic.
Podle Petráka by bylo levnější, aby stát použil namísto kompletní výměny metodu takzvané fragmentace, kdy se betonové podloží částečně rozbije a překryje novým asfaltem. Podobnou metodu už stavbaři použili v minulosti například při opravě silnice z Mirošovic do Benešova nebo rozšíření dálnice z Mirošovic do Prahy. "Dá se tak výrazně ušetřit i zkrátit samotná oprava," dodal Jančura.
Stát však nyní stejně jako už dříve odmítl výzvy ke zrušení soutěže, za svojí variantou si stojí. "Modernizace D1 byla plánována 15 měsíců. Byla na ní vypsána standardní výběrová řízení, která snížila cenu proti odhadům o 40 procent," uvedl k Jančurovým nápadům ministr dopravy Zbyněk Stanjura.
Souhlasíte s názorem Radima Jančury, že stát měl na opravu D1 použít jednodušší a levnější technologii?
Podle něj je nejvyšší čas začít na D1 pracovat, a nikoliv nyní zahájit debatu o stavebním postupu. "Není úkolem ministra, aby rozhodoval o technologii stavby. Od toho jsou zřízeny jednotlivé odborné organizace, v tomto případě ŘSD. To navrhlo postup, který schválili nezávislí odborníci z dopravních fakult a nemám žádné pádné důvody ho zpochybňovat," dodal Stanjura.
Ministr také upozornil na to, že Jančura přišel s návrhem, který zaštítil pouze jedním expertem. "Považuji pana Jančuru za významného dopravce a partnera v provozování veřejné dopravy. Není mi však známo, že by byl stavebním odborníkem na budování a modernizaci silniční sítě," uzavřel ministr.
Použitá technologie je konsensuální hybrid
MF DNES oslovila ale i řadu ředitelů velkých stavebních firem, kteří pod zárukou anonymity potvrzují, že státem zvolená varianta je zbytečně drahá a dálnici by šlo dostat do lepšího stavu podstatně levněji.
Spor o to, zda je lepší vyměnit celou dálnici nebo ji jen opravit fragmentací, je částečně i akademickým sporem. Stát své argumenty zastřešil odborníky z ČVUT, například profesorem Františkem Lehovcem. Ten pracoval pro stát i v době ministrování Aleše Řebíčka, kdy působil i jako "štít" na kritiku vysokých cen českých dálnic.
Někteří zaměstnanci ČVUT vybranou metodu rozporují. "Výsledné řešení lze v zásadě považovat za konsensuální hybrid, který s uplatněním nejlepší technické praxe nemá příliš společného," uvedli na adresu současného řešení zástupci ČVUT v odborném časopise Silnice a železnice.
Samotná modernizace D1 má začít během několika týdnů na prvních dvou úsecích.