Oprava D1 se možná o rok posune. Stavaři se mezi sebou napadají

  4:16aktualizováno  4:16
Očekávaný kolaps na dálnici D1 kvůli její rozsáhlé opravě se možná o rok posune. Konkurenční boj stavebních firem totiž prodlužuje výběr toho, kdo nejfrekventovanější dálnici opraví. Pro řidiče to současně znamená, že budou jezdit po silnici v často katastrofálním stavu o další rok déle.

Šestikilometrový úsek dálnice D1 z Bohumína na státní hranici s Polskem, kde na něj navazuje dálnice A1. | foto: ŘSD

Formulář na bankovní záruku může způsobit, že řidiči mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou na dálnici D1 budou další rok jezdit po poničené silnici. Právě kvůli tomu podala námitku proti vítězství sdružení firem Colas CZ a Porr společnost Eurovia, která byla v hodnocení nabídek druhá. Ve výsledku může spor o zdánlivou banalitu odsunout zahájení modernizace na příští rok.

"Myslíme si, že je vše v pořádku, ale Eurovia se pak může obrátit i na antimonopolní úřad. A jeho rozhodování může trvat měsíce," vysvětluje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák, který v tomto případě postoj Eurovie nechápe. Firma nechce svoji stížnost komentovat. Námitku podala i na úsek Velká Bíteš - Devět křížů, kde vyhrálo OHL-ŽS. Důvodem je údajné nenacenění jedné z položek od OHL. "Tento úsek nás tak nepálí, chtěli jsme s ním začít později," dodal Čermák.

Vztahy Eurovie a ŘSD rozčeřila zvlněná dálnice D47

Vztahy ŘSD a Eurovie jsou delší dobu napjaté hlavně kvůli reklamaci zvlněné dálnice D47. Stížnosti a napadání soutěží jsou čím dál častějším důsledkem konkurenčního boje o veřejné zakázky, pryč jsou doby, kdy o miliardové práce na silnici soutěžila jedna nebo dvě firmy.

Za další námitkou stojí společnost Habau CZ. Té se nelíbí u úseku Lhotka - Velká Bíteš fakt, že byla vyloučena z hodnocení. Přitom s cenou skončila až na desátém místě. "Porušili naše obchodní podmínky. Zakazujeme, aby si na realizační dokumentaci stavby najali stejnou firmu, která dělá projekt pro nás," vysvětlil Čermák. Právě takový postup umožňoval střet zájmů, nastal například při stavbě zvlněné dálnice D47.

ŘSD má utajovaný termín, dokdy je u každého úseku nejpozdější čas zahájení stavby. Zveřejnit ho nechce, aby kvůli tomu stavební firmy soutěže dál nenapadaly. "Od určitého termínu by hrozilo, že se nepodaří úsek dostat do dobrého stavu do zimy. Pak by nemělo smysl letos začínat," upozornil Čermák.

Pro řidiče to může být současně i dobrá zpráva: hrozící kolaps dopravy bude o rok oddálen. Posun však může ještě zhoršit stav dálnice, jako první se měly opravit nejrozbitější úseky. "Záměrně se na nich nedělaly větší opravy, protože se počítalo s celkovou rekonstrukcí," podotkl Čermák.

Firmy nejspíš napadnou i zbylé dva úseky

Očekávaný kolaps na dálnici D1 kvůli její rozsáhlé opravě se možná o rok posune. Konkurenční boj stavebních firem totiž prodlužuje výběr toho, kdo nejfrekventovanější dálnici opraví. Pro řidiče to současně znamená, že budou jezdit po silnici v často katastrofálním stavu o další rok déle.

Námitkami zřejmě skončí i výsledky soutěží na další dva úseky. V obou případech byl totiž vyloučen uchazeč s nejlevnější nabídkou, společnost Dálniční stavby Praha patřící pod Strabag. Hodnotící komise firmu vyřadila kvůli nesplnění zadání. Namísto rozšíření pásu v jednom směru do strany totiž nabídla rozšíření směrem do středu vozovky. "Nepřipouštěli jsme variantní řešení, takže to bylo porušení podmínek," vysvětlil Čermák.

Stát i tak na modernizaci D1 výrazně ušetří, většina nabídek se pohybuje kolem 60 procent odhadované ceny. Podle Čermáka posudky ukázaly, že nabídnuté ceny nejsou podnákladové a lze za ně dálnici i s desetiletou zárukou opravit.

Někteří stavaři označují nejlevnější nabídky za příliš nízké a domnívají se, že na nich vítězové nemohou ani vydělat. Firmy v dopravním stavitelství však po tučných letech řeší velký propad zakázek, a tak často berou zakázky i na hraně ziskovosti.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Mobilem od Applu platí desítky tisíc lidí, nástup je rychlejší než u Google

Apple Pay

Desítky tisíc klientů si během dopoledne aktivovaly placení mobilním zařízením od společnosti Apple v Česku. První...

Česku hrozí arbitráž za převzetí OKD, podle exvlastníka šlo o znárodnění

Horníci NWR. Ilustrační snímek

Britská společnosti Jenner & Block, která je likvidátorem společnosti New World Resources (NWR), označila státní...

Elektronické daňové přiznání nebude, úředníci zrušili tendr na daňový portál

Budova Generálního finančního ředitelství

Generální finanční ředitelství v úterý zrušilo zadávací řízení veřejné zakázky na zpracování portálu Moje daně. Z...

Najdete na iDNES.cz