Slavnostní předání vlaku Stadler cestujícím na Vysočině.

Slavnostní předání vlaku Stadler cestujícím na Vysočině. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Nové motoráky Stadler na Vysočině špatně komunikují s přejezdy

  • 26
Nové motoráky Stadler nekomunikují správně se zabezpečovacím zařízením 14 železničních přejezdů na trati z Jihlavy přes Horní Cerekev do Jihlávky. Strojvedoucí mají v tomto úseku přikázanou opatrnou jízdu. Před přejezdem musejí houkat a snížit rychlost.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v důsledku toho chystá výměnu zařízení u přejezdů asi za 120 milionů korun. S novým jízdním řádem platným od 9. prosince totiž začne na Vysočině pravidelně jezdit 13 nových motoráků Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler.

Kvůli snižování rychlosti u přejezdů nabírají vlaky na této trati zpoždění, uvedla Lenka Horáková, ředitelka krajského centra ČD. "Zásadním způsobem to znepříjemňuje život lidem bydlícím v těsné blízkosti těchto přejezdů," dodala. Uvedla, že za dráhy může říci, že nové vlaky jsou schváleny pro provoz v ČR, mají všechna technická osvědčení a splňují mezinárodní normy. "Takže naprosto nečekaný problém je pravděpodobně na straně partnera, SŽDC," uvedla.

"Jinde se nám nic takového neprojevilo," řekl ředitel oblastního ředitelství SŽDC v Brně Pavel Surý. Na úseku mezi Rantířovem a Jihlávkou se podle něj problém týká kolejových obvodů z let 1970 až 1975. Není stoprocentně jisté, že projíždějící motorák Regio-Shuttle spustí zabezpečení.

"Zatím se nestalo, že by neovlivnil ten přejezd, ale nemůžeme riskovat, že se to stane," upřesnil Surý. Modernizaci těchto přejezdů se chystá SŽDC provést asi do dvou let. "Jsem optimista a doufám, že to bude za kratší dobu," uvedl Surý.

Podle něj měla správa železniční cesty tuto investici i tak ve svém plánu. V nejbližší době by u problematických přejezdů mělo být instalováno provizorní zařízení, které zajistí bezpečný provoz na trati. "Začneme s přejezdy v obytných zónách, to jsou dva ze 14. Vlaky tam houkají, takže je to nepříjemné pro obyvatele," uvedl Surý.

,