Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hus jako dýdžej. Podívejte se na nejúčinnější reklamy roku

  20:00
Reklamní agentury mají "blbou náladu". Ukázal to letošní ročník soutěže o nejefektivnější reklamu Effie. Z 56 přihlášených kampaní seřazených do šesti kategorií získaly za rok 2012 zlato jen tři. Mezi nimi zaujala ta, která požádala umělce, aby "přemalovali" obrazy ze Slovanské epopeje.

Cílem bylo přitáhnout k výrobkům firmy PepsiCo mladé spotřebitele. To se dvaceti mladým umělcům, kteří převedli staré příběhy do dnešní doby, povedlo. Obraz, ve kterém jsou v Muchově Epopeji zachyceni unavení Slované po bitvě, se například změnil na obraz mladých lidí po festivalu. Kazatel Hus se zase převtělil v dýdžeje.

Pepsi - Klubová epopej
Pepsi - Klubová epopej

Mladé lidi nápad oslovil. "Kampaň přinesla nejen novou originální epopej, ale i širokou odezvu u 17- až 24letých spotřebitelů, kterým byla primárně adresována. Pepsi označilo za nejoblíbenější značku o 86 procent více mladých konzumentů, objemové podíly vzrostly po kampani v supermarketech o 290 procent a v hypermarketech o 138 procent," vysvětlují porotci Effie, proč zvolili za jednoho z vítězů soutěže právě tuto kampaň. 

Zlato si odnesla také kampaň pro Air Bank, v jejíchž spotech účinkují dva bankéři, kteří ukazují rozdíl mezi starou těžkopádnou bankou a novým dynamickým a pružným finančním ústavem.

"Na silně konzervativním bankovním trhu, kam již dvě nové banky před časem  vstoupily, vydobyla kampaň Air bance během šesti měsíců pozici vážného vyzyvatele tradičních ústavů, přírůstek bezmála padesát tisíc klientů a vklady v hodnotě 19 miliard korun," říká Jiří Janoušek, ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA), která Effie pořádá.

Poslední zlato si v letošním ročníku stejně jako loni vydobyla kampaň pro neziskovou organizaci Člověk v tísni s názvem Na Vánoce letí skutečné dárky do Afriky. Jejím cílem bylo přesvědčit lidi, že jejich finanční příspěvek doputuje k těm, kteří ho opravdu potřebují.  

Kampaň vznikla v reakci na nepodložené informace o tom, že peníze se cestou za konečnými adresáty ztrácejí, což se nakonec ukázalo, že není pravda. "Vyvrátit rozčarování řady dárců musela agentura integrovanou kampaní, v níž dramatizovala cestu hospodářského zvířete od donátora k obdarovaným. Růst sponzorské podpory nejen neklesl, nýbrž ve srovnání z předešlým rokem stoupl z 9,7 milionu na 11, 2 milion korun," konstatuje Janoušek s tím, že tento nárůst byl 15krát vyšší než investice do kampaně.

Nejúspěšnějšími agenturami se tak letos stala společnost Mark BBDO, která si odnesla dva nejcennější kovy, a Mather Advertures, která získala jeden. Zabodovaly také Young&Rubicam, Wunderman a Momentum, které odešly shodně s jednou stříbrnou a jednou bronzovou medailí.

Agentury mají špatnou náladu

Jinak byl 16. ročník Effie podle ředitele soutěže Janouška slabší. "Byly tu kampaně dokládající velkou vynalézavost, jak s minimálními prostředky zvýšit oblibu a odbyt značky, ale převažovala stereotypní řešení a určitá skleslost agentur z blbé nálady spotřebitelů," uvedl. 

Podle něj je to tím, že se už třetím rokem snižují marketingové rozpočty firem a v jejich rámci se klade důraz na stále stejné, ne příliš kreativní ani veselé cíle, jako je ziskovost, vyhledávání slev či konsolidace půjček. "Chybí zde nadšení a snaha udělat lidem radost. Firmy se bojí riskovat, hlavní slovo má ve společnostech oddělení nákupu, které říká, kde všude se dá šetřit a marketing svůj důraz ve firmě ztrácí," dodal Janoušek.

Kdo získal ceny Effie 2012 (podle kategorií)
Potraviny a nápoje
1. Lavina stržená epopejí / Pepsi; Pepsico CZ; Mark BBDO
2. Uhas žízeň Lemonem / Staropramen Cool Lemon; Pivovary Staropramen; Young&Rubicam Praha
3. Pražská vodka není jen pro Pražáky; Bohemia Sekt; momentum Czech republic
Finanční služby
1. Dva světy / Air Bank; Air Bank; Mather Advertures
2. Nebyla udělena 
3. Bobr má talent / ČSOB pojišťovna; ČSOB pojišťovna; Comtech group
3. Konsolidace půjček / Česká spořitelna; Česká spořitelna; Young&Rubicam Praha
Ostatní služby
1. a 2. Nebyla udělena
3. Heureka porovnává ceny na internetu; Ailton Média; Konektor
Výrobky dlouhodobé spotřeby
1. Nebyla udělena
2. ETATEST; ETA; Wunderman
2. Vybarvěte si svou budoucnost / Centropen; Centropen; momentum Czech Republic
3. Nebyla udělena
Malý rozpočet
1. a 2. Nebyla udělena
3. Koukat budou všichni; Optika Žilka; Wunderman
Sociální, ekologický, kulturní marketing
1. Na Vánoce letí skutečné dárky do Afriky; Člověk v tísni, obecně prospěšná společnost; Mark BBDO
2. Sídliště žije; nadace OKD; Ogilvy&Mather
3. Mazejte na Jizerskou; Ski klub Jizerská padesátka; Mather Activation
Zdroj: AKA, Na prvním místě 16. ročníku soutěže je uveden název kampaně, pak zadavatele a nakonec agentury
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

KOMENTÁŘ: Zlato pro Fialu. Co přinese hokej české ekonomice i vládní koalici

29. května 2024

Premium Zatímco nejlepší švýcarský hokejista Kevin Fiala si z nedělního finále odvezl stříbro, jeho...

Pivovarnictví není v krizi, je v dobré kondici, míní prezident svazu minipivovarů

29. května 2024  12:23

Podle Českomoravského svazu minipivovarů (ČMSMP) bylo na konci roku 2023 zaevidováno v Česku 508...

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

Zaměstnanci Samsungu budou stávkovat za vyšší mzdy. Mohou ohrozit výrobu čipů

29. května 2024  11:24

Odboráři z jihokorejské společnosti Samsung Electronics budou poprvé za více než půl století...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...