Neziskovky investovaly do kampaní. Vyhrály jim nejúčinnější reklamy roku

  19:30
Reklamní kampaně se mohou vyplatit nejen komerčním firmám, ale i neziskovým organizacím. Ukázal to 15. ročník soutěže o nejefektivnější reklamu Effie. Ze 79 přihlášených kampaní za rok 2011 si prvenství odnesly dvě neziskovky. Zlatých medailí se přitom udělilo v sedmi kategoriích jen šest.

Člověk v tísni dokázal lidi oslovit k darování peněz tím, že jim názorně ukázal, na co přesně budou jejich peníze využity. Lidé se tak například dozvěděli, že pokud pošlou na konto společnosti 900 korun, půjde za tyto peníze pořídit koza, která pomůže přežít rodině žijící v rozvojovém světě. 

Reklama navíc darovanou částku srovnala s věcí, kterou jde za tuto sumu koupit v tuzemských obchodech. Koza přijde v rozvojovém světě na tolik, za kolik se v Evropě pořídí levnější kabelka.

Tento kontrast zabral. "Prodej dárkových voucherů se zvýšil o 67 procent a vybraných 8 888 000 korun je třináctinásobkem vložených nákladů. Vzrostla i známost organizace Člověk v tísni s pozitivním dopadem na ostatní projekty," řekl Jiří Janoušek, ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA), která Effie pořádá.

6.Zlatá EFFIE - Kampaň: Pomáhat je v módě

Podobně dobře si v kategorii Sociální, ekologický a kulturní marketing vedlo i Forum dárců. Občanskému sdružení se podařilo lidi zaujmout tím, že od nich figuranti v terénu vybírali dvacet korun "na dobré účely" a jako protihodnotu jim dávali malý dárek. V krabičce pak byla stejná částka, tedy 20 Kč, spolu s vizitkou na portál, který shromažďuje informace o seriózních projektech.

Vtip zaujal. Do projektu Daruj správně se přihlásilo 185 organizací a na Facebooku vznikla komunita 27 tisíc příznivců sdružení. "Prostřednictvím portálu bylo shromážděno přes deset milionů korun, tedy padesátinásobek vložených nákladů," vysvětlila AKA důvody toho, proč kampaň získala ve svém oboru zlatou Effie.

Investice do reklamy se vyplatila také výrobci lihovin společnosti Stock Plzeň - Božkov, a to hned dvakrát. Nejprve v kategorii Potraviny a nápoje s vodkou Amundsen. Tato kampaň dokázala zvýšit zájem o výrobek tím, že propojila skandinávskou krajinu, známou svou čistotou, s textem v norštině o šestinásobné destilaci vodky.

"Byla to účinná strategie - tržní podíl inovované vodky se zvýšil meziročně o 43 procent, spontánní znalost značky vzrostla o 55 procent," uvádí Janoušek. Podle něj se také podařilo zvýšit vnímání výrobku jako značky mimořádné kvality, a to o více než 40 procent.

4. F - Malý rozpočet - Kampaň: Shořela továrna na Fernet Stock

Napodruhé se likérce podařilo zvítězit v kategorii Malý rozpočet, která je nově věnována kampaním s externím rozpočtem (produkce a média) do milionu korun.

V ní společnost získala zlatou Effie za kampaň Shořela továrna na Fernet Stock, která byla postavena na tom, že lidé sami mezi sebou šířili šokující zprávu o továrně a pak se zapojili do soutěže, kde si posílali virtuální panáky a vyhrávali za to lahve fernetu.

Spotřebitelé se bavili. Do hry se zapojilo 260 tisíc unikátních návštěvníků Facebooku, přes 13 tisíc lidí poskytlo svou e-mailovou adresu pro další oslovení a prodeje značky vzrostly během kampaně o třicet procent, uvedla AKA.

Prorazit mezi nejefektivnější reklamy se podařilo i pojišťovně Kooperativa. Stačila jí na to vysmátá opice, která ve spotu narazila do auta.

Pojišťovně se tím podařilo přesvědčit zákazníky o tom, že pokryje jimi nezaviněné škody, ať už je nabourá kdokoliv. "Před kampaní se uzavřelo týdně 179 smluv, po kampani to bylo až 5 339 smluv za jediný týden," popisuje raketový nárůst zájmu o pojištění AKA

Poslední zlatou medaili získala kampaň Chytrá síť vyrobená pro Telefóniku O2. Spot zaměřený na zdůraznění přenosové sítě pomohl firmě získat věrnější zákazníky a zvýšil tržby.

"Kampaň vedla k růstu deklarované věrnosti značce, zvýšila prodej mobilního internetu pro laptopy o 250 procent a přispěla k upevnění vedoucího postavení v poskytování mobilního internetu s 35procentním podílem na trhu," uvedl Janoušek.

Celkem se letos do soutěže přihlásilo 79 kampaní (loni 63) a rekordní počet 28 agentur. Patnáctičlenná porota nakonec udělila v sedmi kategoriích 15 cen. Některá místa tak zůstala bez ocenění.

Kdo získal ceny Effie 2011 (podle kategorií)
Potraviny a nápoje
1. Amundsen - Etter distellere!; Stock Plzeň – Božkov; Ogilvy&Mather
2. Poděbradka – Chorvat, jak se odvaha vyplácí; Poděbradka; McCann-Erickson Prague
2. Fernet Z; Stock Plzeň – Božkov; Ogilvy&Mather
3. Krušovické referendum; Heineken ČR; Republica
Ostatní rychloobrátkové zboží
1 až 3 Nebyla udělena
Finanční služby
1. NA100PRO; Kooperativa pojišťovna; Kaspen/Jung von Matt
2. Konto G2 – Jak oslovit maximum studentů pomocí sociálních sítí; Komerční banka; Euro RSCG Prague
3. Nebyla udělena
Ostatní služby
1. Chytrá síť; Telefónica O2; VCCP Prague
2. Lovecká sezona 2010; Seznam.cz; Mc Cann-Erickson Prague 
3. Přibalte si na víkend volání zdarma; Vodafone Czech Republic; Young&Rubicam Brands
Výrobky dlouhodobé spotřeby
1. Nebyla udělena
2. Jak prodávat prémiové automobily s co nejnižšími náklady; Mercedes-Benz ČR; Mark/BBDO
3. Opel 24 hodin a Lead Management Systém; Opel Southeast Europe LLC; McCann-Erickson Prague
Malý rozpočet
1. Shořela továrna na Fernet Stock; Stock Plzeň-Božkov; Ogilvy Interactive
2. a 3. Nebyla udělena
Sociální, ekologický, kulturní marketing
1. Skutečný dárek pomáhá; Člověk v tísni, obecně prospěšná společnost; Mark/BBDO
1. Pomáhat je v módě; Forum dárců, občanské  sdružení; Ogilvy Interactive 
2. Nebyla udělena
3. Jak dobře se počítala naše budoucnost při SLDB; ČSÚ; Momentum Praha a Mediacom
Zdroj: AKA, Na prvním místě je uveden název kampaně, pak zadavatele a nakonec agentury

Nejčtenější

Test řeckých jogurtů: Tučné i plné bílkovin. Který je ale nejlepší?

Premium

Jako superpotravina se dnes označuje kdeco. Přitom jogurtu – zvlášť originálnímu řeckému, který je plný bílkovin, vápníku, vitaminu D a probiotik – by takové ocenění slušelo.

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

Velikonoční otevírací doba obchodů. Co můžete očekávat letos

Většina obchodů bude otevřená v průběhu Velikonoc, ale zákonné omezení na Velikonoční pondělí stále platí. Čerpací stanice, lékárny a obchody na nádražích zůstanou v provozu. Své prodejny uzavře také...

Nenechte se zaskočit. Jeden z řetězců zavře obchody i na velikonoční neděli

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že ty s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít zavřeno během některých svátků. Mezi ně patří Velikonoční pondělí, které letos připadá...

Bílý dům zkoumá možnosti, jak odvolat šéfa Fedu. Zlato reaguje růstem

Cena zlata se dostala na rekordních 3 500 amerických dolarů za troyskou unci (31,1 gramu zlata). V přepočtu na koruny tak jedna unce vyjde na 75 960 korun. Cena drahého kovu vzrostla poté, co...

22. dubna 2025  11:28

Starbucks otevírá kavárnu, která vznikla 3D tiskem, zákazníci si v ní neposedí

První kavárna Starbucks vyrobená z betonu vytištěného na 3D tiskárně se otevře v texaském městě Brownsville. Výstavba nové provozovny kavárenského řetězce začala v prosinci, provoz zahájí 28. dubna....

22. dubna 2025  11:03

Švýcarský farmaceutický gigant investuje v USA. Vytvoří nová pracovní místa

Švýcarská farmaceutická společnost Roche investuje v příštích pěti letech ve Spojených státech 50 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč). Je to jedna z největších investic od firem, které se snaží...

22. dubna 2025  8:54

Voda se filtruje na benzinkách, v obchodech a kavárnách, říká odborník

Nejkvalitnější voda je potřeba nejenom ve farmaceutickém a kosmetickém průmyslu, ale také v rozpékárnách pečiva, tedy prakticky v každém obchodním řetězci nebo na benzinových pumpách, říká ředitel...

22. dubna 2025

Za výběr z bankomatu v cizině poplatek i dvě stovky. Pozor také na nevýhodné kurzy

Premium

Poplatek za výběr z bankomatu v přepočtu skoro dvě stě korun zaskočil pana Tomáše z Prahy během dovolené v sousedním Rakousku. S platební kartou od svého účtu vedeného u ČSOB si šel vybrat 90 eur do...

22. dubna 2025

Unijní peníze jsme utratili dobře. Jih Itálie spojí nová vysokorychlostní trať

Kvalitní železniční spojení napříč Evropou se dlouhodobě řadí k největším unijním prioritám. Ačkoliv třeba Česká republika se v této oblasti zatím příliš neposouvá, nové vysokorychlostní železniční...

21. dubna 2025

Čína staví nejvyšší most světa, šest set metrů nad řekou. Cestu zkrátí z hodin na minutu

Čína se chystá otevřít nejvyšší most na světě. Jeho stavba na jihozápadě země se blíží ke konci a autům se otevře už v červnu. Most usnadní dopravu a s výškou přes šest set metrů přeroste Eiffelovu...

21. dubna 2025  16:14

Nike je pod palbou čínských influencerů. V Šanghaji vybuduje nové kreativní studio

Společnost Nike chystá otevřít v Šanghaji nové kreativní studio. Volba země je nasnadě. Největší světová společnost vyrábějící sportovní oblečení investuje do jednoho ze svých nejdůležitějších trhů....

21. dubna 2025

Soutěžím poprvé, za výhru asi koupím novou lednici, říká další vítěz Megahry

Soutěž Megahra o auto zná svého čtvrtého týdenního vítěze, stal se jím pan Petr Hnilica ze Štramberka. Protože hraje v soutěži poprvé, výhra ho o to víc překvapila. Ještě si není stoprocentně jistý,...

21. dubna 2025  12:36

Jižní Korea se chystá na vyjednávání s USA o clech. Trumpovi nabídne loděnice

Na náročné vyjednání se Spojenými státy o clech se připravuje i Jižní Korea, jejíž ekonomika je na vývozu i do Spojených států citelně závislá. Pochází odtud spousta známých značek včetně automobilek...

21. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kanaďané, my vás máme rádi. Americké Palm Springs zaplnily vzkazy sousedům

Navzdory eskalujícímu napětí mezi USA a Kanadou vyvěsilo kalifornské Palm Springs po ulicích transparenty, aby obyvatele Kanady ujistilo, že zde jsou a vždy budou vítáni. Čtyři desítky reklamních...

21. dubna 2025

Staré textilce zasvětil život. Po více než třiceti letech se otevře veřejnosti

Premium

V roce 1992 koupil Dušan Barnáš starou textilní fabriku v podhůří Krkonoš. V příštím roce bude na jejím místě stát volnočasový resort. Původní továrnu, která stojí v Žacléři 200 let, však nikdy...

21. dubna 2025