Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rychlokurz smyku: sníh zasypává Česko, naučte se na něm jezdit

  11:28
Sníh se valí na Česko. Nejvíc zatápí tradičně řidičům. Kamiony se zaseknou v kopcích, osobáky dokloužou ke karambolům. Recept, jak dojet, je jednoduchý: rozvážná jízda, opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád na spojce.

Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Volantem točte plynule, ne trhavě, to samé platí o zacházení s plynovým pedálem, když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat než zbrkle šlapat na brzdu.
 
Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.
 
Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Pneumatika buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou neumí. Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce tedy může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti. Než najedete do zatáčky, musíte už mít přibrzděno na rychlost, kterou zatáčku bezpečně projedete, učí se ve školách smyku. Brzdit a přidávat je zkrátka nejlepší s koly rovně.

Když nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku.

Zatáčkou bez brzd

Najedeme rozumnou rychlostí do zatáčky, přibrzdíme si, pak pustíme brzdu a zatáčíme. Když cítíme, že to klouže, netočíme volantem na doraz, kola se pak zablokují a auto stejně nezatočí. Pomůžeme si sešlápnutím spojky, která odpojí motor od převodovky a ten tak neroztáčí kola.

V autě s automatickou převodovkou je to horší. Když to v zatáčce začne klouzat, nedá se dělat skoro nic. Musíte tedy dávat mnohem větší pozor na nájezdovou rychlost.

16. února 2011

Škola smyku

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol. Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy. Když máte relativně dost času, můžete zkusit "zatočit znovu", to znamená narovnat kola, přibrzdit a začít znovu zatáčet.

Přetáčivý smyk pak hrozí především u vozů s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem: ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "dát kontra" (točit volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), nebo ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu. Tento "závodnický" manévr si ale rozhodně dobře nacvičte předem na volné bezpečné ploše.

Když vůz dostane hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí. Přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku.

V hlubším sněhu jezděte pomalu, ale plynule a stejnoměrně. A pokud to není nutné, nezastavujte. Když už přece jen najíždíte do sněhu, je výhodné dělat to s koly rovně proti vyšší vrstvě sněhu.

Problém bývá zastavit

Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i první rychlostní stupeň. Velkou roli hrají kvalitní zimní pneumatiky a váha vozu.
 
Když auto na uklouzané silnici stále klouže a není síla, která by ho zastavila, hledejte v nouzi něco, o co se zastavit – závěj, sněhovou bariéru u krajnice. Je lepší si jen poškrábat auto než nabourat. Pomoci vám může i odhrnutý sníh na krajnici.

Přednost jízdy do kopce

Když silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem je ale třeba zacházet velmi citlivě.

Jakékoliv jeho razantnější sešlápnutí způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší – druhý či první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat. Na silnici pokryté namrzlým sněhem už se také nemusíte rozjet.
 
Proto platí to nepsané pravidlo gentlemana silnic: první jede na úzké cestě ten do kopce. Dolů se rozjede každý, nahoru to jde o poznání hůř.

S ručkou opatrně

Nestyďte se používat ruční brzdu při rozjezdu. Aby vás zachránila při smyku, to vyžaduje hlavně velký cvik a znalost auta. Odborníci na bezpečnou jízdu to nedoporučují, rallyoví závodníci ano... Hlavně je třeba si to vyzkoušet a nacvičit!
 
U aut s pohonem předních kol to opravdu může někdy pomoci. Když jste do zatáčky "moc dlouhý", zatáhnete krátce za ruční brzdu a záď vybočí tak, jak potřebujete (navodíte přetáčivost). Ale pozor, musíte taky bleskurychle reagovat volantem, jinak se roztočíte. U aut s pohonem zadních kol k tomu brzdu nepotřebujete, stačí přidat lehce plyn a zadek vybočí také. V tomto případě je ale třeba vědět, kolik plynu přidat – a zase jsme u toho cviku a zkušeností.

U aut se stabilizačním systémem (ESP) se také může stát, že vám do této operace ještě začne zasahovat elektronika a jednotlivá kola přibrzďovat. U některých nových aut ESP vůbec vypnout nejde.
 
A pozor! U některých aut působí parkovací brzda na předních kolech, příkladem mohou být některé starší citroeny. Pak na ruční brzdu rovnou zapomeňte.

U nových aut se stále častěji objevuje elektronická ruční brzda ovládaná tlačítkem, tam vám nedovolí její použití elektronika.
 
Když si pomáháte ruční brzdou, mějte stále palcem zmáčknutou pojistku, aby se brzda "nezamkla" a nezablokovala kola napořád.

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...