Ona klíčová změna je v tom, že v Praze-východ a Praze-západ má Ropid nahradit Středočeská integrovaná doprava (SID). Tu má kraj na rozdíl od PID, organizované Ropidem, plně pod kontrolou.
Řada středočeských starostů se obává, že pak nastane dopravní chaos. Oba dopravní systémy jsou vzájemně provázané tak, aby poskytovaly cestujícím co největší komfort. Případná válka mezi Prahou a Středočeským krajem by to ukončila. Už nyní je možné nastínit, jak by v takovém případě vypadal krizový scénář.
Veřejná doprava1. PID 2. SID 3. Soukromníci |
"Praha by linky SID dovnitř města nebo k zastávkám metra nepustila. Končily by na okrajích metropole, lidé by museli vystoupit a koupit si novou jízdenku, platnou na území metropole," vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Naplňují se tak hrozby, které vyřkl hejtman David Rath na adresu Ropidu už na začátku roku. "Ropid v kraji končí a nahradí ho Středočeská integrovaná doprava," řekl tehdy.
Roli hraje bývalý zaměstnanec
Hejtman kritikou na adresu Ropidu nešetří. "Je nejdražší v kraji, podle našeho odboru dopravy je dražší o osm korun na kilometr než ostatní autodopravci. Proto mlží, nespolupracuje, zatajuje fakta. Smlouvu vypovíme a na dopravu v okolí Prahy vyhlásíme soutěž," řekl Rath.
Vedení Ropidu s těmito názory nesouhlasí, navíc má jasno v tom, kdo Ratha zásobuje takovými argumenty. Vedoucím oddělení veřejné dopravy Středočeského kraje je František Mráček, bývalý zaměstnanec Ropidu. Měl na starost projektování dopravy a s firmou se nerozešel úplně v dobrém.
Byl to on, kdo Ratha poštval proti Ropidu? "Co mám říct? Bez komentáře, " vyjádřil se ředitel Ropidu Pavel Procházka.
Středočeský kraj ale přiznává, že Mráček svou roli ve sporu s Ropidem hraje. "Na problém s Ropidem skutečně upozornil vedoucí oddělení pan Mráček," potvrdila mluvčí Středočeského kraje Berill Mascheková.
Právě Mráček totiž dostal za úkol podrobně zmapovat způsoby rozdělení dotací a přehled tržeb na jednotlivých linkách. Kraj si chtěl vytipovat, které spoje jsou ztrátové, aby přispíval pouze na ně.
"V oblasti zajišťované Ropidem kraj vůbec neobdržel základní údaje o vytíženosti linek a výši tržeb na jednotlivých spojích. Pan vedoucí Mráček se tudíž podílel na odhalení šokujícího faktu, že kraj sype desítky milionů korun do neprůhledného hospodaření organizace Ropid, aniž by vůbec tušil, na co jsou tyto peníze používány," upřesnila mluvčí Mascheková
Ropid s tím ale nesouhlasí. "Je to nedorozumění," tvrdí mluvčí Ropidu Filip Drápal. Podle něj Ropid používá jinou metodiku, navíc lidé s Opencard si ani jednotlivé jízdenky nekupují.