Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z Jihlavy do Prahy vlakem za 40 minut by se mohlo jezdit od roku 2030

  9:00
Vysočinu s Prahou by do několika let mohla propojit vysokorychlostní železnice a cesta z Jihlavy do hlavního města by tak mohla trvat jen 40 minut. Ve čtvrtek o této možnosti diskutovali v Praze odborníci z celé Evropy. Kraj by tato trať ovlivnila jako žádný jiný region. Nejen tím, že by přes něj měla vést. Měla by i napojit stávající železniční uzly.

Na Vysočině by už v roce 2030 mohli jezdit vysokorychlostní vlaky (ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

"Regionální rychlíky obsluhující Žďár, Přibyslav, Třebíč a Okříšky by překonaly vzdálenost mezi Prahou a Vysočinou za hodinu. Vysokorychlostní trať by přinesla i renesanci méně významných tratí obsluhujících menší místa, po kterých pojedou vytížené přímé a rychlé vlaky z Prahy nebo Brna," uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Páteřní trať z Prahy do Brna přes Jihlavu by se mohla začít připravovat už za tři roky, dokončena by mohla být do roku 2030. Dle představ odborníků by se na ní vlaky pohybovaly rychlostí 250 kilometrů za hodinu. Ale tím by to ani zdaleka neskončilo. Protože tato trať není plánována jako uzavřená, navazovaly by na ni další nové koridory.

Ve stejné době se počítá s podstatnými úpravami tratí z Brodu a Žďáru do Jihlavy, kde by se cestovalo dvousetkilometrovou rychlostí. Stejné parametry by měla dostat trať z Jihlavy do Českých Budějovic, nová trať z Třebíče na Moravské Budějovice, na Znojmo a dále na Vídeň. To už prý dokonce do roku 2016.

Ve hře jsou tři varianty, kudy by trasa vedla

Jenže v celé záležitosti je stále několik otazníků. Zaprvé se neví, kudy by trať vedla. Nejvíce se hovořilo o vedení kopírujícím dálnici z Prahy přes Benešov, Jihlavu, Velké Meziříčí do Brna. Ve hře jsou ale stále původní varianty severní a jižní.

"Letos bude zpracována ekonomická efektivnost, očekáváme diskuse s městy. Zatím jsou v jednání všechny tři varianty," prozradil Jindřich Kušmír, ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy ministerstva dopravy.

To rozhodně nepotěší města, která leží na zvažované trase. S jejím vedením musejí počítat v územních plánech, pozemky musejí roky blokovat, dokud nebude jasno o přesném vedení trati. "Vede nám to přímo přes obec. Už pět let kvůli tomu máme stavební uzávěru a nemůžeme dělat vůbec nic," stěžuje si starosta Služátek Hynek Bouchal.

Na železnici ale nejsou peníze

Druhou nejasností je, kdo a kde na to vezme peníze. "Nenastane-li komplexní změna ve financování dopravní infrastruktury, v horizontu zhruba dvaceti let se s výstavbou vysokorychlostních železnic nepočítá," zchladil optimismus Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy. "V superstrategii ministerstva dopravy do roku 2025 není vysokorychlostní trať plánována ani jako čára v mapě," dodává krajský náměstek hejtmana Libor Joukl.

Podle ředitele Centra pro efektivní dopravu Petra Šlégra to ale není nic neřešitelného. "Cena za kilometr této trati je srovnatelná s cenou kilometru dálnice. Celý úsek nové trati z Prahy do Brna by stál zhruba sto miliard," odhaduje.

"To je něco jako rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na jeden až dva roky. Stavělo by se samozřejmě několik let. Například postupným budováním úseku Praha - Benešov, pak Benešov - Jihlava a tak dále," doplnil.

  • Nejčtenější

Pokutují ho za stání před garáží, která mu patří. Strasti s parkováním v Jihlavě

11. června 2024

Premium Nový systém parkování v Jihlavě přináší podle hlášení z radnice řád a pořádek. Nicméně běžným lidem...

Řidič riskantně předjížděl kolonu, po střetu se sanitou je pět zraněných

7. června 2024  8:31

Se sanitou převážející pacientku do nemocnice se ve čtvrtek v podvečer na Třebíčsku srazilo osobní...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nejtěžší pes miluje koupání v řece i dobrůtky, denně spořádá kilo a půl granulí

7. června 2024  16:29

Nejtěžší pes v Česku váží o desítky kilogramů víc než běžný člověk. Živit ho není žádná legrace. A...

Železný Zekon ani ve svých třiašedesáti nepolevuje. Roztrhl 12 balíčků karet

8. června 2024  18:55

Přesně po třiceti letech od svého prvního vystoupení na pelhřimovském Festivalu rekordů a kuriozit...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

První hospic na Vysočině zahájí zkušební provoz, pacienty přijme na podzim

10. června 2024  8:27

Přidělat poličky, dřevěné obložení, umístit postele - a nový krajský lůžkový hospic v Havlíčkově...

Historickou studnu, základy pece a sušárny cihel ve Žďáře pohltí městský obchvat

14. června 2024  15:23

Cihly, střešní tašky, dlaždice nebo třeba drenážní trubky produkovala ve velkém takzvaná „horní“...

U problematických míst budeme hlídkovat, říká ředitel jihlavského cyklomaratonu

14. června 2024  11:18

Nadcházející víkend bude v Jihlavě stejně jako v předchozích letech patřit vytrvalostní cyklistice....

Díky kosení je Šafranice plná orchidejí, žijí zde i čolci, mloci či potápníci

14. června 2024  8:50

V lesích mezi vesnicemi Slavkovice, Veselíčko a Jámy na Žďársku, mimo značené turistické trasy, je...

Vojáci na brodském letišti lákali zájemce do armády i mezi aktivní zálohy

13. června 2024  17:50

Možnosti studia a uplatnění v armádě vysvětlovali náboráři veřejnosti na armádní prezentační akci...

Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama

Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik tolik, že se jejich cena...