Málokdo by přežil pád, který se jedenaosmdesátiletému Mossovi minulého března přihodil, ale legendární Angličan dokázal již o čtyři měsíce později usednout do kokpitu závodního vozu.
Stirlinga Mosse není nutno blíže představovat. Mnozí v něm vidí jednoho z nejlepších závodníků všech dob a asi všichni, kdo se s jeho kariérou seznámili blíže, ho považují za posledního skutečného hrdinu formule 1. A nic vůbec nevadí, že patřil k prvním profesionálům, kteří od padesátých let dokázali sportem velmi dobře vydělávat.
Jeho rekord je v jistém ohledu nepřekonatelný: čtyřikrát se totiž stal vicemistrem světa a vyhrál šestnáct velkých cen, přičemž mu titul několikrát unikl hodně smolně, nebo právě kvůli jeho dnes již se nevyskytujícímu rytířskému přístupu.
Ve formuli 1 se učil v polovině padesátých let coby Fangiova dvojka v tehdy dominujícím týmu Mercedes a po odchodu velkého Argentince platil za v zásadě nejrychlejšího jezdce Grand Prix. Čirým talentem dokázal porážet konkurenty na mnohem lepších vozech a jeho triumfy v Argentině nebo Německu na maličkém Cooperu-Climax navždy vešly do dějin coby ryzí hrdinné kousky.
Titulu mistra světa se však nikdy nedočkal. Jeho kariéru ukončila začátkem sezony 1962 těžká nehoda v Goodwoodu. Po týdnech v komatu musel sám připustit, že pozbyl své dřívější bleskové reakce a s profesionálním závoděním se rozloučil.
Svému sportu a jeho okolí ale zůstal věrný. V nesčetných funkcích a v neposlední řadě jako horlivý krotitel historických vozů. Nenajde se špičkový světový historický podnik, kterého by se Sir Stirling (zpravidla s chotí Lady Susie) v posledních čtyřiceti letech nezúčastnil. Moss má samozřejmě své favority a jedním z nejmilejších podniků mu je rakouská Ennstal Classic, kde je již dvě dekády pravidelným a diváky milovaným účastníkem.
Stále perfektně opálený Moss není penzistou, který někde v komůrce čeká na příští den. O to větším šokem byla pro jeho fandy zpráva, že se 6. března minulého roku těžce zranil. Nehoda v Mossově domě opravdu jen zázrakem neskončila fatálně.
Moss se s rodinou chystal opustit dům a vkročil ve třetím patře do výtahu, jehož dveře se mu po zavolání otevřely. Kabina v tom okamžiku ale vězela kvůli závadě o patro nad ním a Moss spadl šachtou o tři poschodí až do přízemí!
Díky neuvěřitelnému štěstí ale mohla Lady Susie již těsně po katastrofě informovat přátele: "Bylo to opravdu jako v hororu. Zlomil si čtyři kosti jedné nohy a oba kotníky. Lékaři vše stabilizovali šrouby. Stirling je ale chlapík jako ze železa a je mimo nebezpečí smrti. V nemocnici nikdo nemůže uvěřit, že se něco takového dá přežít – když ale Bůh dá, tak v červenci znovu nastoupíme v našem milovaném Rakousku."
"Chtěli jsme na večeři. Mluvil jsem s dcerou která stála za mnou, slyšel jsem, jak se dveře otevřely a – otočen k ní jsem vkročil do černého nic. Naštěstí tu byla rychle pomoc a v Royal London Hospitalu se o mne výborně starají. K 30. výročí naší svatby jsme plánovali cestu k moři a z toho nic nebude. Prý si tu poležím dva měsíce a znamená to, že asi po sedmé nebo osmé v životě skončím na invalidním vozíku. Suzie už to přestala počítat. Dobré je, že jsme ho minule neprodali…" smál se Moss z nemocniční postele.
"Celá ta patálie je především moje chyba – příště si dám lepší pozor, kam lezu. Zajímavé je, že – stejně tak, jako u všech mých závodních nehod – byla i tentokrát příčinou technická závada. V osmadvaceti jsem si také dokázal zlomit obě nohy a za čtyři týdny jsem už zase stál na startu. Teď v jednaosmdesáti, je to trošku složitější. Ennstal Classic je pro mne ale absolutní vrchol a chci se ji zúčastnit jako pilot, ne jen jako divák," kladl si Sir Stirling jasné cíle.
Velký bojovník to skutečně dokázal. V senzační historické rallye se proháněl červencovým Štýrskem Porsche 911S se svou chotí na "horkém sedadle" co-pilota. Při demonstrační Grand Prix ulicemi malebného Gröbmingu, jehož hlavní kruhový objezd nese Mossovo jméno, usedl do drahocenného Maserati 450S (s takovým vozem vyhrál roku 1957 společně s Behrou velkou cenu Švédska) a zase jednou byl senzací podniku. Tak jako již před šedesáti lety při každé velké ceně F1 – a tak jak tomu jistě bude zase i při letošní Ennstal Classic.