Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Auta mají stále víc závad. Nejméně trápí hybridní Toyotu Prius

  16:10
Šampionem TÜV Reportu 2011, každoroční statistiky výsledků technických kontrol v Německu, je Toyota Prius. Technici zjišťují, že řidiči zanedbávají hlavně kontrolu světel a hodně aut nemá vpořádku brzdy.

Toyota Prius | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Je to silný signál pro elektropohon," komentuje zástupce sítě zkušeben technické kontroly v Německu Bernhard Kerscher, jednatel společnosti TÜV SÜD, vítězství japonského modelu, který v jiném než hybridním provedení neseženete. Prius porazil i loňského vítěze Porsche 911, které odsunul v nejsledovanější kategorii nejmladších aut mířících povinně do stanic technické kontroly, na druhé místo.

"Toyota je s osmi modely v nejrůznějších kategoriích sedmnáctkrát mezi deseti nejlepšími a je tím nejúspěšnější značkou TÜV Reportu 2011," raduje se z úspěchu priusu Tomáš Vaněk, tiskový mluvčí českého zastoupení japonské automobilky.

TÜV Report má pět žebříčků, seřazených podle stáří aut. V první kategorii jsou auta do tří let věku, druhá se zaměřuje na čtyř- až pětileté vozy, v dalších jsou šesti- až sedmileté, osmi- až devítileté a v poslední tabulce jsou deseti- až jedenáctiletá auta.

Tüv report 2011

dvou- až tříletá auta - kompletní tabulka ZDE

Už čtyřicáté vydání TÜV Reportu ale přináší i znepokojení: průměrné procento závad, se kterými auta podle techniků přijíždí, opět vzrostlo. Letos přijelo v Německu na technickou 19,5% vozů se závažnou závadou, což je oproti loňsku o necelé dva procentní body víc (například v roce 1997 byl průměrný počet závadných aut 11,6 procenta).

TÜV Report vyhodnocuje asi 10 milionu z celkových 25 miliónů prohlídek prováděných za rok v Německu.

Průměrný počet aut se závadou u německých STK

Průměrný počet aut se závažnou závadou u německých STK

Nepotěší ani to, že 5,5 % automobilů, které přijely po třech letech na německou technickou kontrolu poprvé, už nedostalo plaketu kvůli podstatným závadám. U pětiletých vozů neuspělo na první pokus 10,4%, u sedmiletých vozů 16,8%, u devítiletých vozů 21,4% a u jedenáctiletých 26% aut.

Změny na špičce

Nejsledovanější kategorie tříletých vozů kraluje Toyota Prius s 2,2 procenty závad, na druhé místo se poskládaly hned tři auta s 2,3 procenty: Porsche 911, Mazda 2 a Toyota Auris. Mezi nejlepšími tříletými automobily jsou rovněž Smart Fortwo (2,5 % závad) a Golf Plus (2,6 %). "Asijsko-německá historie úspěchu předcházejících let tímto tedy pokračuje a prochází všemi věkovými třídami," shrnuje TÜV.

škodovky

stáří 2-3 roky: 34. místo fabia, 63. octavia, 81. roomster

stáří 4-5 let: 37. octavia, 74. fabia

stáří 6-7 let: 53. fabia, 60. octavia

stáří 8-9 let: 35. octavia, 44. fabia

stáří 10-11 let: 28. octavia, 68. felicia

Stejně jako u vítězných pozic, i na opačném konci TÜV Reportu jsou staří známí. Zcela dole se opět umístila Kia Carnival. S 23,8 % závad to znamená, že technickou neprojde napoprvé téměř každý čtvrtý Carnival. Na předposledním místě se nachází Hyundai Atos (12,2 % závad), Fiat Doblo (11,8 %) a Volvo XC 90 (11,2 %).

Při sestavování žebříčků TÜV nezohledňuje kilometrový nájezd zkoumaných modelů. V žebříčcích ale průměrný počet najetých kilometrů daného modelu uvádí. Auta s velkým počtem závad, jako je vůz Volvo XC 90 se 73 000 kilometry anebo vůz Renault Espace se 67 000 kilometry mají kvůli podstatně vyššímu kilometrickému průběhu i vyšší opotřebení, a tím i horší předpoklady na zkušebně. Typický tříletý prius najezdil 43 tisíc kilometrů.

Ještě viditelnější je to u vozů se stářím čtyři až pět let. První místo má mezi nimi Porsche Boxster (4,2 %) s průměrným kilometrickým výkonem 47 000 kilometrů. Na desátém místě oproti tomu skončily typičtí polykači kilometrů jako je Audi A8 (5,5% / kilometrický výkon 115 000 kilometrů) a BMW řady 3 ( 5,5% / kilometrický výkon 72 000 kilometrů).

Světla si ohlídáte sami

Na prvních místech se vyskytují závady osvětlení, náprav a brzd. V kategorii nejstarších aut starých deset a jedenáct let se 30,3% muselo na kontrolu znovu vrátit kvůli světlům, 13,3 % kvůli závadám na nápravách a 7,4% prošlo kontrolou až po opravě brzdové soustavy.

nejhorší z nejhorších

Jak jezdí Kia Carnival čtěte ZDE

Stav světel je podle Guntera Dettelmanna, automobilového experta německého TÜV SÜD hlavně problémem údržby. "Když vyjíždím z garáže nebo vyparkovávám, vidím, zda mi světla svítí nebo ne. To dokáže zhodnotit každý sám i v běžném provozu," říká Dettelmann. Sám ale přiznává, že ani on před delší cestou detailně nekontroluje stav světel, i když to vyhlášky v celé Evropě nařizují. "Samozřejmě jsou ale velké rozdíly v trvanlivosti, hlavně žárovek," dodává konstruktér.

U náprav, které se na technických kontrolách jeví jako dalším velkým problémem, je to jiné. "Majitel, řidič může při používání ovlivnit stupeň opotřebení," říká ale často je to podle odborníka i chybnou konstrukcí. "Na nápravách jsou konstrukční rezervy." Když auto i při menším kilometrovém proběhu vykazuje závady na nápravách, může to podle Dettelmanna být znak toho, že něco nemusí být vpořádku už z výroby.

Šampioni a propadlíci letošního TÜV reportu:

nejmíň závad nejvíc závad
3 roky Toyota Prius Kia Carnival
5 let Porsche Boxter Kia Carnival
7 let Porsche 911 Kia Carnival
9 let Porsche 911 Fiat Stilo
11 let Porsche 911 Ford Ka

Autor:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Číňané letos začnou u Českých Budějovic vyrábět sedačky pro BMW

24. května 2024

Firma Nobo Automotive Systems Czech Republic bude jako první pobočka této čínské společnosti v...

Mini Cooper přepřáhl na elektro a odstěhoval se do Číny. Je to skvělý dravec

24. května 2024

Exkluzivně Nový bateriový Mini Cooper je perfektním důkazem, že Čína tahá v elektromobilitě za delší konec...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

24. května 2024

Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...