Dopravce bude zodpovídat i za ztrátu a poškození zavazadla. Ilustrační foto.

Dopravce bude zodpovídat i za ztrátu a poškození zavazadla. Ilustrační foto.

Europoslanci odklepli odškodnění i za zpoždění dálkových autobusů a lodí

  • 50
Lidé cestující dálkovými autobusy, trajekty a loděmi budou mít v v případě zpoždění či zrušení svého spoje právo na finanční odškodnění. Evropský parlament dal zelenou pravidlům, která se zabývají ochranou práv pasažérů. Obdobná práva už jsou nyní zakotvena pro cestující ve vlacích a letadlech.

Podle českého europoslance Jana Březiny by v případě zpoždění při příjezdu zaviněného dopravcem měli mít cestující právo na náhradu škody ve výši čtvrtiny jízdného - pokud bude zpoždění delší než hodinu. Polovinu ceny jízdenky by měli pasažéři dostat, bude-li zpoždění delší než dvě hodiny.

Zákonodárci navíc také schválili to, aby za ztrátu nebo poškození svěřeného zavazadla odpovídal dopravce do výše 1 800 eur, v přepočtu zhruba 46 tisíc korun, a v případě příručního zavazadla do výše 1 300 eur (33 tisíc korun).

Europoslanci se na rozšíření pravidel ze železniční a letecké dopravy také na autobusovou a lodní již dohodli s členskými zeměmi EU, jejichž souhlas je pro zavedení regulace také nutný. Týká se to však jen částí ohledně námořní dopravy. Zde by úprava měla začít platit do dvou let od okamžiku, kdy ji v příštích týdnech definitivně formálně potvrdí i země bloku.

U autobusů se státy neshodly

U autobusové dopravy na požadavky zákonodárců vyjednávači za členské země nepřistoupili. Státy by totiž chtěly jiné vymezení rozsahu působnosti pravidel - tedy toho, na jaké trasy či cesty by se mělo opatření vztahovat.

Spor se vede o to, zda by se odškodnění týkalo i meziměstských autobusů, nebo jen dálkových či mezinárodních.

Není tak jasné, kdy a zda vůbec bude toto opatření i pro cestující v autobusech opravdu platit. Jednat se o tom ještě bude v příštích týdnech či měsících, kdy se mezi státy EU a Evropským parlamentem uskuteční smírčí řízení.

"Členské státy jdou bohužel na ruku dopravcům a silnějším právům cestujících brání. Evropský parlament však přináší jistotu, že osobám cestujícím autobusem budou náležet stejná práva jako těm, kteří cestují letadlem a vlakem," podotkl Březina. Za neshodami je podle něj možné hledat úspěšný lobbing národních dopravců.

Změna nefér situace

"Je to dobrá zpráva pro občany," uvedla španělská europoslankyně Inés Senderová, která za parlament vedla vyjednávání s členskými státy. "Upravujeme situaci, která je nefér. Jen cestující využívající letadla či vlaky jsou nyní odškodněni," dodala.

"Blíží se čas letních dovolených a i cestujícím autobusy náleží právo na šťastnou cestu. Nedospěl-li k vysoké úrovni přepravních služeb a z ní vyplývajících práv cestujících volný trh, nezbývá než zasáhnout formou závazného právního předpisu respektujícího rovnováhu mezi zájmy cestujících a finančními dopady na dopravce," komentoval legislativní úpravu v prohlášení rozeslaném novinářům Březina.

Důležité podle něj je, že se posílí práva cestujících v rozhodování o jejich další cestě. V případě zrušení nebo zpoždění spoje o více jak dvě hodiny budou mít možnost buď pokračovat do cílového místa bez dalších nákladů, nebo si nechat vrátit jízdné a vyplatit náhradu škody ve výši poloviny ceny lístku.

,