Ekonomika se zvedá, ale tuzemské společnosti v reklamních výdajích stále výrazně nerozhazují. I přes volební rok peníze utracené v reklamě podle odhadů mediální agentury GroupM meziročně klesnou o šest procent. Obrat je na obzoru, čeká se po prázdninách.
"Celkové výdaje za reklamu by měly letos dosáhnout 17,34 miliardy korun. Jde o čisté výdaje očištěné o slevy a provize agentur," říká k tomu Tomáš Bičík, ředitel průzkumu GroupM. Oproti loňskému roku se pád reklamních výdajů výrazně zbrzdil – v roce 2009 reklamní trh podle dat GroupM spadl o 14 procent.
Z výsledků mediálních agentur za první kvartál letošního roku do reklamy nejvíce investovali výrobci potravin a nápojů. Naopak nejzdrženlivější jsou telekomunikační společnosti, některé banky, kosmetické společnosti i automobilky. Jejich útraty do propagace meziročně dál padaly.
"Velkým výkyvem je pokles investic v oblasti telekomunikace či IT. Tady se trh opravdu propadl o desítky procent," potvrzuje Jan Matějka, ředitel společnosti Médea Research.
To do určité míry potvrzují i sami zadavatelé. "Naším cílem není prostředky každým rokem navyšovat, ale využít je co nejefektivnější cestou. Tomu odpovídá i tento trend," říká k tomu Martin Žabka, mluvčí operátora Telefónica O2. Podle Žabky se výše reklamních investic i v příštím roce bude pohybovat na úrovni letošní.
Sport letos netáhne
"Určitě budeme i v budoucnu marketingově podporovat naše klíčové kategorie, jako jsou margaríny, dresinky, kosmetiku, zmrzlinu," vidí útraty do reklamy Radim Kovács, mluvčí tuzemské pobočky Unileveru.
Celkově se na reklamních útratách podle lidí z mediálních agentur výrazně nepodepsal ani probíhající světový fotbalový šampionát či zimní olympiáda ve Vancouveru. Obchodníci s reklamou se také přesně neshodnou, kdy by mohl přijít obrat a celý trh opět začít růst.
GroupM čeká příští rok stagnaci reklamních rozpočtů. "K jistému oživení může ve vybraných sektorech dojít již na podzim letos," myslí si Bičík. Podle něj bude záležet na hospodářských výsledcích za první půlrok, hlavně u velkých zadavatelů.
Důvodem k optimismu může být pohled za hranice. Podle mediální agentury ZenithOptimedia se letos celosvětový trh s reklamou zvedne o 2,2 procenta, především v zemích západní Evropy.
Oproti nim má podle šéfa ZenithOptimedia Petra Majerika český trh přibližně půlroční zpoždění. "V případě optimistické varianty je podmínkou oživení během podzimu návrat některých zadavatelů, kteří se dočasně odmlčeli. Například společnosti z oblastí bílého zboží či letecké společnosti," myslí si Majerik.
Ten je optimističtější než odhady GroupM. Podle Majerika by tak reklamní trh v Česku v případě silného podzimu mohl celoročně mírně růst už letos.