Krabicové verze her z prodejen jen tak nezmizí

Krabicové verze her z prodejen jen tak nezmizí

Hry v krabicích neumírají. Zachraňují je speciální edice

  • 39
Aby přilákaly zákazníky, musí krabicové verze her nabídnout něco navíc, a to i pro naprosté začátečníky.

Domácí herní scénou hýbe kauza s ukončením činnosti distributorské firmy CD Projekt na českém trhu. Důvodem je prý mimo jiné omezenost trhu, jinými slovy nízké prodeje.

Již delší dobu se pak napříč herním světem ozývají hlasy, že klasický distribuční a prodejní model s takzvanými krabicovými hrami spěje k záhubě. Budoucnost má být v digitální distribuci, tedy zpoplatněném stahování her z internetu. Ve skutečnosti to ale se současným stavem nemusí vůbec vypadat tak černě.

Krabicové verze her z prodejen jen tak nezmizíMarko Hein z firmy Port Plexus je totiž přesvědčen, že standardní krabicové verze na úbytě rozhodně nezhynou. Je ale potřeba, aby vydavatelé hráče k jejich nákupu motivovali. Například tím, že to, co se dnes považuje za speciální nebo sběratelskou edici, se v stane standardem. Krabicová hra zkrátka musí hráčům nabídnout něco, co digitálně prodávaná verze nabídnout nemůže.

"Krabicové verze většinou nedokážou nabídnout nic navíc, co by digitálně distribuovaná hra nenabízela," řekl Hein s tím, že společnosti produkující krabicové verze by se měly vážně zamyslet nad tím, jak tyto produkty pro koncové zákazníky udělat atraktivnějšími. "Pokud si totiž můžete stáhnout hru za 10 nebo 20 eur, pak nemáte proč si za stejné peníze pořizovat krabicovou verzi."

Podle jeho názoru by ale nabídka krabicových her měla jít až za současné speciální nebo sběratelské edice. Mnohdy nabízejí zajímavé bonusy jako Krabicové verze her z prodejen jen tak nezmizínapříklad herní soundtracky, knihy nebo další předměty.

Více muziky pak pochopitelně stojí i více peněz, ovšem problém je v tom , že tyto peníze navíc jsou ochotni zaplatit víceméně pouze fanoušci daných značek, pro které mají přiložené bonusy význam. Podle Heina je ale k nákupu krabicových her potřeba motivovat i nováčky.

"Vezměte si například německé hry Anno. Ty jsou velmi komplexní a pro nové hráče i dost složité, takže je potřeba je do hry nejprve nějak uvést. Proč tedy pro tyto účely nevydat třeba nějakou Entry Edition nebo Beginner's Edition," navrhuje.

Díky takovéto začátečnické edici by se nováčci mohli dostat do hry úplně jiným způsobem než strohými standardními tutoriály. Krabice by mohla například obsahovat předchozí díly série nebo knihu či strategickou příručku, která by vysvětlila více než jen absolutní základy a pomohla hráčům si Krabicové verze her z prodejen jen tak nezmizírychleji osvojit principy hry.

Podle Heinových slov jeho firma s tímto záměrem zaznamenala již velmi pozitivní ohlasy i od řady prodejců. Ostatně, aby taky ne, když je prodej krabicových verzí her živí.

Stejnou myšlenku ale podle něj lze aplikovat i na hudební a filmový průmysl. "Když se podíváte na filmový nebo hudební průmysl, tak mají ty samé potřeby, protože i tam už digitální distribuce hraje významnou roli. Rádi bychom tedy stejný model viděli i v dalších odvětvích zábavního průmyslu," zakončuje Hein.