Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trabantem zpátky do časů DDR

  12:00
Už je tma. Můj černý trabant se značkou DDR a vlajkou tohoto státu na dveřích se snaží, jak může, aby osvětlil noční východní Berlín. Míjí více než tři metry vysoký pozůstatek zdi, dnes obklopený turisty, které moc nezajímá, že stojí na silnici. Jednička, dvojka. Jak že byla ta trojka? Nahoru a pak od sebe, nebo k sobě?

Možnost projet se po východním Berlíně v trabantu nabídla novinářům z celého světa zdejší radnice. Jedinou podmínkou byl řidičský průkaz a dost odvahy ze strany těch, kdo se nechají vézt v bakelitovém vozítku úplnými amatéry. Třeba mnou.

"Tohle kolečko, to je světlo. Dvakrát s ním otočte," říká instruktor. Otáčím a kolečko, které mi zůstalo v ruce, mu rovnou podávám. "Chybička. Hm. Ale svítí to," vykřikne nadšeně. Pak ještě vysvětlí, jak funguje řadicí páka pod volantem, a odchází definitivně pryč. Kolečko vracím zpět na místo, alespoň na chvíli. Ani nevím jak, ale o křižovatku později už ho zase nemám.

Je neděle večer. Přesně před dvaceti lety zbýval jediný den do pádu zdi. Do chvíle, než stavbu dělící východní a Západní Berlín zaplaví desetitisíce lidí a budou se dožadovat vstupu na druhou stranu. Vždyť dosud se jí podařilo překonat jen pár šťastlivcům, kteří prchli skryti v různých úkrytech automobilů, prolezli tunely nebo se například spustili z budov na provizorní lanovce. Než tedy komunisté nechali budovy strhnout.

Trabantem afrikou

Po stopách české expedice - reportáže čtěte ZDE

Ale to byly husarské kousky. Například ten, při němž se dostal za zeď čtyřletý Miky. Jeho matka získala povolení na několik dní odjet do Západního Berlína a klučíka zabalila do příruční tašky na kolečkách. Nikdo jej neobjevil.

Šlape jako hodinky

Na rameno mi tlačí zezadu kolena mužské části britského manželského páru, který se snaží srovnat své tělo na zadní sedačce. Aby těch dotyků nebylo málo, já zase neustále sahám na koleno mladé ukrajinské rozhlasačce, která sedí vedle mě. "Promiň, já jen... Tady obvykle bývá řadicí páka," omlouvám se. Vlastně bychom se za volantem měli střídat. Naštěstí pro mě si však ani jeden z mých spolucestujících na řízení netroufá.

A trabi přitom šlape jako hodinky. Kupodivu. Jeho čerstvá černá barva poněkud mate. Ve skutečnosti býval bleděmodrý, jak se na trabant sluší, a tato barva je dodnes vidět na kouscích kovu uvnitř auta.

Plastové socialistické vozítko s šestadvaceti koňmi a označením 601 poprvé spatřilo světlo světa tři roky po uzavření hranice východního Německa a vyrábět se přestalo pár měsíců po revoluci. Chcíplo mi jen jednou. Buď jsem místo jedničky zařadila trojku, nebo se zaleklo vjet na silnici, která se dřív jmenovala Stalinova.

Jen vědět, proč na palubní desce bliká to jediné světýlko, které tam je. Blik blik. Blik blik. Dochází mi to až v další zatáčce, ve které se mimochodem trabant nechová příliš stabilně. To je blinkr!

Vítejte v autě, kde se blinkr sám nevypíná, za cesty se moc nemluví (kvůli hluku neslyšíte ani slovo), kde světlo v kabině máte za zády a kolečko od světla, které opět vypadlo, už nikdy nenajdete. Vítejte v autě, v němž máte po téměř tříhodinové cestě zablokovanou páteř z toho, jak v předklonu mačkáte obličej na přední sklo v marné snaze zlepšit si výhled.

A to nemluvím o neustálém vyklepávání každičkého svalu na těle kvůli absenci tlumičů a posilování svalů hýžďových při každém brzdění. Tak tvrdý pedál ušlápnete jedině, když se zády vzepřete do sedačky a zapřete se celým tělem.

Přesto stačí jedna cesta a pochopíte, proč vznikají nadšenecké kluby, proč lidé stále tato vozítka shánějí, opravují a jezdí s nimi. Byť jsou pomalá, nepohodlná, neakční, malá a bezpečnostních opatření mají zhruba asi tolik jako PET lahev.

Elektrický trabant

Chystá se nový ekologický Trabant NT - čtěte ZDE

Jsou totiž nezapomenutelnými svědky času, který jsme (pokud je vám více než dvacet let) sami alespoň chvíli prožili. Památkou na dobu, která se snad od dneška nemůže více lišit. Na dobu, která sama byla pomalá, pro život velmi nepohodlná, neakční a malá. Jen těch bezpečnostních opatření měl tehdejší režim zvláště v okolí svých hranic více než dost.

O tom, že před dvaceti lety tato doba skončila, svědčí třeba i to, že jediné trabi, které v centru Berlína uvidíte, je to mé, jež má speciální povolení, a jeho bratříčci, kteří patří stejné společnosti. Ostatní vozítka dostanou 60 eur pokutu, jen do centra vjedou. Nevyhovují totiž přísným ekologickým limitům. Doba trabantů je pryč. Toho mého jsem nechala ještě chvíli zavzpomínat na Checkpoint Charlie. Přesně v místě, kde býval přechod. Mocně si tam zatroubil a zapózoval turistům.

Autor:
  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Autofotka: Šraňky dolů, a všichni z cesty! VW Bulli jako ajznboňácký dříč

2. června 2024

Největší hvězdou dnešního setkání fanoušků vozidel VW Bus v Hannoveru je „Bulli rail“ z roku 1955,...

Sraz automobilových pokladů oživily traktory a rozzářily bugattky

2. června 2024

Už pošesté se v Dobřichovicích sešla pestrá směsice zástupců automobilové historie. Konal se zde...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...