Trabant, který nesmrdí, má průhledný kryt motoru. Chutná mu lepší benzin

  14:37aktualizováno  14:37
S jasně zeleným a dokonale "vytuněným" trabantem jsou nepřehlédnutelní. Když Jiří Patak se svou přítelkyní Monikou Reškovou vyrazí jen tak na projížďku, kdekdo na ně mává, fotí si je. Prostě atrakce.

Zářivě zelený trabant zvaný Drobek. Na snímku je zřetelná průhledná maska motorového prostoru. | foto: Martin Stolař, MAFRA

"To jste našli v kindervajíčku?" ptal se vtipně a trefně jeden z obdivovatelů na sobotním srazu upravených aut v Krajkové na Sokolovsku.

Ne náhodou si partnerská dvojice z podobných přehlídek vozí poháry a ceny poroty. "Původního na tom autě už ale nezbylo vůbec nic. Pryč jsou obvyklé trabanťácké lišty. Světla máme z golfa, nárazníky z jiných vozů, brzdy z felicie," líčí Jiří Patak, šikovný mechanik a řidič z povolání. Čas na vyprávění si našel, až když vyčistil a vyblýskal blatníky i zevnitř.

Zářivě zelený trabant zvaný Drobek byl hvězdou víkendového srazu tuningových...

Ke koníčku se dostal náhodou před čtyřmi lety. Opravil dědovi trabanta a chytilo ho to tak, že si koupil dvě rozebraná auta a složil z nich jedno úžasné. Už jen ten pohled zpředu: skrz prosklenou masku je vidět vypucovaný předělaný motor - stále originál dvouválec. To je jediná nostalgie, která zbyla v zeleném fešákovi z klasického trabanta ze Zwickau. Na motor je hezky vidět, na místě masky chladiče je průhledné okénko; mívají to tak třeba i supersportovní auta.

"Oproti běžným trabantům smrdí ten náš jen minimálně. Liju do něj drahý olej a chutná mu dražší benzin Carrera 95. Investovali jsme dost peněz do zapalování. Předstih je opravdu přesný a s minimálním množstvím zplodin, aby lidé nenadávali," popisuje Jiří Patak.

Na krajkovský sraz si oblékl stylově svítivě zelenou mikinu a stejnou barvu měly i šňůry, kterými ohraničil své parkovací stání. V otevřeném kufru vystavil poháry a obnažil obrovský zesilovač s reproduktory. Hlasitá hudba prostě k upraveným vozům patří.

Nahlédnete do kabiny vyvedené do oranžova a nestačíte žasnout nad detaily, s nimiž si zase vyhrála mechanikova přítelkyně Monika. Mimochodem - kdo si to hoví na zadní sedačce? Obrovské figuríny Pata a Mata.

"Přítel mě prosil, jestli bych mu s něčím nepomohla. A já v tom našla zalíbení. Baví mě malovat dekorace, jsem taková hračička, dělala jsem třeba čalounění," usmívá se a také kolem trabanta běhá s hadrem a leštěnkou.

Fotogalerie

Jezdí s Jiřím na každý sraz. Obdivovatelé nových aut by teď měli zbystřit. "Nová, která vyjedou z továrny, se mi nelíbí. Super je to naše. Nikdo jiný takové nemá. Hodiny práce jsou na něm vidět," má Monika jasno.

Policejní kontroly se nemusí dvojice bát. Trabant má za sebou technickou prohlídku, pojistku, naprosto všechno je v pořádku. "Naposledy jsme ladili muziku a palivový systém. Chtěl bych ještě trochu upravit interiér a přes zimu dát kotoučové brzdy i na zadní kola. Když člověk už něco dělá, tak pořádně. Chci mít všechno nej," plánuje Jiří Patak. Pečlivě si vybírá, na který tuning sraz pojede. Ročně tak na dva až tři.

Duroplastový zázrak v akci

Jak se řídí Trabant 601 ČTĚTE ZDE

"Nechci, aby auto bylo moc okoukané." Trabanta má na parádu a výlety za hezkého počasí. Na běžné ježdění používá svůj druhý vůz značky Citroen. "Je normální, nenápadný, stokoňový. Do něj nesahám," usmál se Patak.

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

MAN 6x4 90/48t +70/65t podval 5os
MAN 6x4 90/48t +70/65t podval 5os

r.v. 2006, naj. 670 000 km, diesel
1 571 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz