"To jste našli v kindervajíčku?" ptal se vtipně a trefně jeden z obdivovatelů na sobotním srazu upravených aut v Krajkové na Sokolovsku.
Ne náhodou si partnerská dvojice z podobných přehlídek vozí poháry a ceny poroty. "Původního na tom autě už ale nezbylo vůbec nic. Pryč jsou obvyklé trabanťácké lišty. Světla máme z golfa, nárazníky z jiných vozů, brzdy z felicie," líčí Jiří Patak, šikovný mechanik a řidič z povolání. Čas na vyprávění si našel, až když vyčistil a vyblýskal blatníky i zevnitř.
Ke koníčku se dostal náhodou před čtyřmi lety. Opravil dědovi trabanta a chytilo ho to tak, že si koupil dvě rozebraná auta a složil z nich jedno úžasné. Už jen ten pohled zpředu: skrz prosklenou masku je vidět vypucovaný předělaný motor - stále originál dvouválec. To je jediná nostalgie, která zbyla v zeleném fešákovi z klasického trabanta ze Zwickau. Na motor je hezky vidět, na místě masky chladiče je průhledné okénko; mívají to tak třeba i supersportovní auta.
"Oproti běžným trabantům smrdí ten náš jen minimálně. Liju do něj drahý olej a chutná mu dražší benzin Carrera 95. Investovali jsme dost peněz do zapalování. Předstih je opravdu přesný a s minimálním množstvím zplodin, aby lidé nenadávali," popisuje Jiří Patak.
3. května 2011 |
Na krajkovský sraz si oblékl stylově svítivě zelenou mikinu a stejnou barvu měly i šňůry, kterými ohraničil své parkovací stání. V otevřeném kufru vystavil poháry a obnažil obrovský zesilovač s reproduktory. Hlasitá hudba prostě k upraveným vozům patří.
Nahlédnete do kabiny vyvedené do oranžova a nestačíte žasnout nad detaily, s nimiž si zase vyhrála mechanikova přítelkyně Monika. Mimochodem - kdo si to hoví na zadní sedačce? Obrovské figuríny Pata a Mata.
"Přítel mě prosil, jestli bych mu s něčím nepomohla. A já v tom našla zalíbení. Baví mě malovat dekorace, jsem taková hračička, dělala jsem třeba čalounění," usmívá se a také kolem trabanta běhá s hadrem a leštěnkou.
Jezdí s Jiřím na každý sraz. Obdivovatelé nových aut by teď měli zbystřit. "Nová, která vyjedou z továrny, se mi nelíbí. Super je to naše. Nikdo jiný takové nemá. Hodiny práce jsou na něm vidět," má Monika jasno.
Policejní kontroly se nemusí dvojice bát. Trabant má za sebou technickou prohlídku, pojistku, naprosto všechno je v pořádku. "Naposledy jsme ladili muziku a palivový systém. Chtěl bych ještě trochu upravit interiér a přes zimu dát kotoučové brzdy i na zadní kola. Když člověk už něco dělá, tak pořádně. Chci mít všechno nej," plánuje Jiří Patak. Pečlivě si vybírá, na který tuning sraz pojede. Ročně tak na dva až tři.
Duroplastový zázrak v akciJak se řídí Trabant 601 ČTĚTE ZDE |
"Nechci, aby auto bylo moc okoukané." Trabanta má na parádu a výlety za hezkého počasí. Na běžné ježdění používá svůj druhý vůz značky Citroen. "Je normální, nenápadný, stokoňový. Do něj nesahám," usmál se Patak.