Největší křápy historie: Američané mají pifku na diesely a trabanta

Mezi stovkou nejhorších aut všech dob jsou podle serveru Insideline převážně auta, která brázdila a brázdí americké silnice. Do žebříčku se ale dostalo i pár aut z našich zeměpisných šířek. Do první desítky server vybral trabanta a yugo.

Fiat Ritmo | foto: Fiat

Převážná část aut v seznamu Evropanům mnoho neřekne. Jsou to auta určená pro americký trh, která se v Evropě nikdy neprodávala a na našich silnicích je buď nepotkáme vůbec, nebo jen výjimečně jako velkou raritu.

Navíc jich většina již svou kariéru dávno uzavřela. Aktuálních modelů, tedy těch z posledního desetiletí, je v seznamu jen dvanáct. Hodnocení, proč se to které auto do žebříčku dostalo, se vztahuje na dobu vzniku a na obecné americké motoristické standardy v té které době. Z našeho pohledu jsou mnohé z vybraných aut zajímavé a jejich zařazení se nám může zdát nelogické. Prostě jiný kraj, jiná auta...

Podrobně se podíváme na deset nejhorších modelů, mezi kterými jsou i tři nám dobře známé vozy. A naopak tři automobilky z první desítky už neexistují, nepřežily poslední dekádu.

Pontiac Aztek

Absolutně nejhorším autem všech dob je podle serveru Insideline Pontiac Aztek. Auto stále populárnější kategorie SUV není tak staré, začalo se vyrábět a prodávat v roce 2001. Dnes už ho ale příliš často spatřit nelze ani na amerických silnicích. A ani značka Pontiac už není mezi živými, pravděpodobně právě i díky nepovedenému azteku. Mateřský koncern General Motors ji loni zařízl, poslední auta pod touto značkou vyrobil v roce 2009.

Aztek se hodně nepovedl. Auto vypadá jako mix hranaté karoserie z osmdesátých let, to vše šmrncnuté divokým stylem automobilky Ssangyong. Ostré hrany, mohutné oplastování, lomené prosklení pátých dveří a laciný plastový interiér. Koncern plánoval roční prodeje azteku přes 70 000 kusů, nejvíce se jich ale prodalo 27 000 za rok. 

Druhou příčku získala druhá generace Fordu Mustang z roku 1974. S nástupem ropné krize se velkým americkým korábům a muskulaturním kupé přestalo dařit. Druhá generace mustangu navíc nebyla tak pohledná jako první a základní motory byly slabé jako dvakrát vylouhovaný čajíček. Základní měl 66 kilowatů a silnější 78 kilowatů. Přesto se ale auto docela dobře prodávalo.

Třetí místo si odnáší evropská automobilka BMW. Dostala ho za historický vozík Isetta z roku 1955. Autíčko italské konstrukce vyrábělo BMW sedm let a opět úplně neúspěšné nebylo. Zcela zapadlo do nabídky takzvaných bublinkových aut ostatních německých výrobců té doby, kteří pomocí malinkých vozítek motorizovali poválečné Německo.

Isetta

Server mu třetí příčku udělil za nulovou bezpečnost kvůli jeho konstrukci s dveřmi v předku auta a celkovým rozměrům. Z evropského pohledu si ale isetta třetí příčku nezaslouží.

Čtvrté místo získalo yugo, alias Zastava Koral, nebo také letitý licenční Fiat 127. Tento malý vozík se začal v USA prodávat v osmdesátých letech za necelé 4000 dolarů. Dovozce dával desetiletou záruku a auto se pár let na americkém trhu obstojně prodávalo. Zastava dokonce pro americký trh připravila nový model Yugo Florida, který na svou dobu nevypadal zle. Podle serveru Insideline bylo původní yugo absolutní křáp.

Yugo

Páté místo server přisoudil Chveroletu Vega z roku 1971. Na svou dobu velmi kompaktní kupé či zajímavý hatchback/kombi mělo podobně jako výše uvedený druhý mustang slabé motory a velmi dobře se prodávalo. Důvod zařazení? Podle autorů právě tento vůz přiměl Američany kupovat japonská auta.

Šesté místo patří druhému autu z posledního desetiletí – Saturnu Ion. Podle serveru mělo auto šílené řízení a strašlivý interiér. Z našeho pohledu to byl průměrný levný kompaktní sedan z typickým designem pro americká auta předchozí dekády. Mimochodem, Saturn byl levnou značkou koncernu General Motors, ale dopadl stejně jako Pontiac. Už neexistuje. A ještě jedna zajímavost. Uvedený model Ion nahradil v roce 2007 model astra. Což nebylo nic jiného než nám dobře známý Opel Astra.

Další auto v pořadí patří již do dávné historie. Edsel Corsair z roku 1958 byl pokus Fordova impéria rozšířit nabídku ve střední a vyšší střední třídě, kde měl do té doby jen značku Mercury. Jenže celé to byl propadák a modelu Corsair se celkem neprodalo ani 10 000 kusů. Podle autorů žebříčku to byl byl největší přehmat ze všech přehmatů automobilového průmyslu.

Edsel Corsair Convertible

V osmdesátých letech se Cadillac pokusil konkurovat importovaným prémiovým evropským vozům BMW, Saab nebo Volvo. Model Cimarron byl poměrně malý sedan s pohonem předních kol a poháněly ho na americké poměry maloobjemové motory. Základní čtyřválec měl dokonce objem 1,8 litru. Byl to vlastně jen upravený obyčejný Chevrolet Cavalier. Model se nepovedl, a tak si u serveru Insideline zasloužil osmou příčku.

Na deváté pozici najdeme dobrého známého. Do amerického žebříčku se totiž probojoval bakelitový, tedy duroplastový trabant. Autoři u něj uvádí rok 1957, ale to platí pro původní starý Trabant P50. Nejznámější model 601 se začal vyrábět až v roce 1964. Ale to je vcelku jedno, server Insideline tvrdí, že trabant je jedním z dalších důvodů, proč je komunismus zlem.

Trabant 601

Desátý Oldsmobile Cutlass Supreme Diesel musel být ve své době naprostou raritou. Autoři žebříčku vybrali z dlouhé historie modelové řady Cutlass model z roku 1979, který nebyl po vizuální stránce příliš zajímavý, tedy až na neobvyklou verzi se splývavou zádí. Důležitý byl jeden z motorů pod kapotou. Vedle relativně silných benzinů bylo možné v roce 1979 Cutlass objednat i s osmiválcovým dieselem. Motor o objemu 4,3 litru dával "závratných" 90 koní. Není se čemu divit, že ve výrobním programu vydržela tato kombinace jen rok a že se dostala do žebříčku.  

Z dalších pozic je pro nás zajímavá dvanáctá příčka s vozy Renault Alliance. To byly u nás dobře známé Renaulty 9 a 11, které v USA vyráběl koncern AMC. Renaultu se na americkém trhu ale nedařilo a stáhl se z něj. Z koncernu AMC to na dvacátou příčku dotáhl model Pacer, asi první americký pokus o kompaktní hatchback. Ovšem s americkými rozměry. Auto je dodnes zajímavé, ale ve své době velkou díru do amerického světa neudělalo. Stejně jako o místo lepší Fiat Strada, což bylo v USA prodávané ritmo. Opět neúspěšný pokus evropské automobilky uspět na severoamerickém trhu. Fiat si to ale nenechal líbit a po dlouhých letech si nedávno rovnou koupil celou americkou automobilku Chrysler.

Vcelku překvapivě se autorům žebříčku nelíbí ani Suzuki Samurai. Skončil třiatřicátý. Prý se nehodí na současný dálniční provoz....

O deset míst lépe na tom je Mercedes 300SD, který se v USA prodával v roce 1979. Byl to přeplňovaný pětiválcový diesel s výkonem 110 koní. A když se Američanům nelíbí diesely v osobních autech nyní, tak není divu, že před třiceti lety to pro ně muselo být učiněné peklo.

Kompletní pořadí žebříčku najdete zde

Nejčtenější

Před 40 lety představil Ford Scorpio. Aby ho pak odrovnal příšerným designem

Před 40 lety, v květnu 1985, byla představena první generace automobilu Ford Scorpio, který se v roce 1986 stal evropským automobilem roku. Automobil vyšší střední třídy s pohonem zadních kol se...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

Samá Čína. Barcelonský autosalon ukazuje ambice značek tlačících se do Evropy

Barcelonský autosalon možná nepatří do světové extraligy motoristických přehlídek, v dobách dnešního absolutního úpadku evropských autoveletrhů ovšem patří aktuální ročník probíhající od 10. do 18....

Do elektroaut nutí firmy banky, českým spíš chybí Fabia Combi, říká expert

Premium

Leasingová společnost Drivalia spravuje v Česku flotilu zhruba třiceti tisíc firemních aut. Těch elektrických je z nich přibližně patnáct set, čínských aut je ještě méně. „Podíl obou však poroste. Do...

Titovy limuzíny. Jugoslávský vůdce přesedlal ze sovětských monster na ameriky

Pár kilometrů jižně od Lublaně sídlí Slovinské technické muzeum. V jedné u hal návštěvníci najdou skvost: sbírku aut, která využíval šéf socialistické Jugoslávie Josip Broz Tito. Procházet se mezi...

Hvězdou při otevření nové Mototechny bylo Chladovo bugatti, takto burácí

Značka Mototechna se před dvěma měsíci oddělila od AAA Auto a chce se profilovat jako prodejce prémiových aut nabízejících nadstandardní služby. Na slavnostní otevření prvního showroomu dorazil také...

16. května 2025  16:10

Chceme zrušit zákaz prodejů aut se spalovacím motorem, řekl Kupka

Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie.

16. května 2025,  aktualizováno  15:50

Výměna stěračů je jednoduchá a zvládne ji téměř každý. Levným se vyhněte

Základem pro bezpečnost za volantem je dobrý výhled a čisté sklo. Nepodceňujte kondici stěračů, zabrat jim dává slunce i zima. Kvalitní výhled i za deště zajistí jen dobře fungující stěrače. Výměna u...

16. května 2025

Průkopník plug-in hybridů je zpátky. Outlander má tři motory a otravné asistenty

Mitsubishi Outlander po čtyřleté přestávce v Evropě naskakuje do rychle rozjetého vlaku kategorie SUV. Průkopník plug-in hybridního pohonu sází na to, co mu dříve přineslo úspěch. A tvrdí muziku...

16. května 2025

Přes jezero a Alpy až na Riviéru. Podívejte se na automobilové perly z Česka

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

16. května 2025

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na prodeji nových aut se budou tyto vozy podílet alespoň z 25 procent. Jejich podíl na celkovém prodeji aut...

15. května 2025

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

15. května 2025,  aktualizováno  13:57

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a originálních náhradních dílů značky LeapMotor bude v tuzemsku a dalších čtyřech zemích regionu skupina Emil...

15. května 2025

Tipo je zpátky, i s fajnovým dieselem. Fiat má díky němu nejlevnější nafťák

Fiat vrací po roce do nabídky model Tipo. Daní za dobrou cenu je to, že se do nabídky dostává v jediné konfiguraci jako sedan s turbodieselem. Za cenu 429 900 Kč je nejlevnějším dieselem na trhu.

14. května 2025

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty nebudou sedat hlavně technologičtí nadšenci a takzvaní „early adopters“, ale běžní řidiči, kteří...

14. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

První jízda se sportequipe. Luxus a prostor z Itálie je vzpomínkou na ferrari

Exkluzivně

Vrcholem galaxie italské skupiny DR Automobiles je velké rodinné SUV Sportequipe 8. Luxusně působící sedmimístný plug-in hybrid s pohonem předních kol přidává k technice čínského Chery více stylu. Je...

14. května 2025

Nissan v nesnázích. Automobilka má stomiliardovou ztrátu, zruší 20 tisíc míst

Japonská automobilka Nissan Motor ve snaze zlepšit hospodaření zruší dalších 11 000 pracovních míst. Celkem půjde už o 20 000 míst, protože firma o zrušení 9 000 pozic informovala už dřív. Počet...

14. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.