Tlačenice v metru teď budou ještě větší. Již tuto neděli totiž začnou platit nové jízdní řády, které na Háje přesměrují řadu příměstských autobusových linek, jež dosud zajížděly ke stanici metra Depo Hostivař.
Tisíce lidí z Říčan, Kostelce nad Černými lesy a okolních obcí tak okusí pražské cestování ve stylu "tělo na tělo". Na Hájích mají nově končit linky 232, 381, 382, 383 a 387. Celkem sto osmnáct plných autobusů denně.
Co společnost Ropid, která Pražskou integrovanou dopravu organizuje, k těmto přesunům vedlo? Autobusy totiž tvrdnou v zácpách na Kutnohorské ulici v Dolních Měcholupech. Takto by se Kutnohorské vyhnuly přes Petrovice. "Neúnosná dopravní situace je jedním z důvodů. Dalším je zlepšení cesty do centra díky krátkým intervalům na lince metra C," zdůvodnil Filip Drápal z Ropidu.
ZMĚNY AUTOBUSŮod 14. prosince 111 nová trasa: Skalka - Koloděje 382 změna trasy: Háje - Sídl. Petrovice - Uhříněves - Sázava |
Navíc podle něho nemají Háje oproti Depu Hostivař žádný autobusový terminál. "Stanice v Hostivaři se stane nevyužívanou a bezvýznamnou. V kontextu chystaných změn bylo její vybudování zcela zbytečné," pokračuje Dub.
Změny se nelíbí ani řadě starostů středočeských obcí. "Vyjádřili jsme Ropidu zamítavé stanovisko. To bylo také podpořeno usnesením zastupitelstva, ale Ropid, bohužel, nevzal náš nesouhlas v potaz," uvedl starosta Mukařova Rudolf Semanský.
Jak zdůvodňuje Ropid změny v dopravě od 14. prosince? Na otázky MF DNES odpověděl Filip Drápal.
Zácpy jsou důvodem, proč jste k takovým přesunům přistoupili?
Důvodů je několik. Předně nutnost alespoň částečně snížit míru zpoždění na příměstských linkách. Víme, že toto nevyřešíme zcela, protože se autobusy zpožďují i v Uhříněvsi, ale vyhnou se dalším problematickým místům - Dolním Měcholupům a křižovatce s Průmyslovou ulicí. Dalším důvodem je zlepšení cesty do centra díky krátkým intervalům na lince metra C.
Kudy nyní autobusy pojedou? Z Uhříněvsi přes Petrovice?
Ano, přes sídliště Petrovice.
Budou autobusy stavět i na městských zastávkách na nové trase?
Zrychlené linky 381 a 387 pouze na vybraných zastávkách, ostatní linky na všech.
Kolik lidí denně těmito příměstskými linkami jezdí?
Příměstskými linkami ve směru od Říčan jede denně asi 10 tisíc lidí.
Když se autobusy vyhnou kolonám, o kolik se lidem cesta zkrátí?
Cesta do centra potrvá zhruba stejně dlouho, ale díky kratším intervalům metra se výrazně zkrátí přestupní doba mezi autobusem a metrem.
Kde budou autobusy na Hájích stát, když tam je oproti Depu Hostivař jen malý autobusový terminál?
Nástupní zastávka pro příměstské linky bude v terminálu hned u východu z metra, v současných zastávkách linky 267.
Neobáváte se, že bude stanice Depo Hostivař, kde je vybudován moderní terminál, zbytečná?
Určitě ne, oblast Hostivaře a Malešic má obrovský rozvojový potenciál. Navíc zde končí linky obsluhující průmyslovou oblast a další linky ve směru Kyje, Dolní Počernice, Štěrboholy i páteřní linka ve směru do malešického sídliště. V budoucnu budou právě sem směrovány autobusy z nového rozsáhlého obytného komplexu u Štěrbohol a bude se posilovat doprava k obchodnímu centru Štěrboholy.
Může se hoditJízdní řády Nově můžete vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah. |
Pro cestující do Strašnic je nejrychlejší použít vlak, který nově pojede ze Stránčic přes Říčany ve špičkách čtyřikrát za hodinu, mimo špičky a o víkendu dvakrát za hodinu. Vlak je nejrychlejší i při cestě do centra Prahy. Pro cestující z autobusu doporučujeme přestoupit v Uhříněvsi na posílené městské linky na Depo Hostivař. Další možnosti přestupů jsou v zastávce Sídliště Petrovice (na Skalku, do Hostivaře nebo na Černý Most) a Háje (směr Spořilov, Modřany či Chodov).
Je možné, že se autobusové linky vrátí do nynějších tras, až auta z Kutnohorské odvede okruh?
Předpokládáme, že ani po otevření silničního okruhu příliš doprava na Kutnohorské nezřídne, navíc se staví již zmíněný obrovský bytový komplex mezi Kutnohorskou a Štěrboholy, takže se zde bude situace spíše zhoršovat než zlepšovat.