Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pohled do zákulisí: jak se představuje nová Škoda Octavia

Třicet nových omlazených octavií a pět set novinářů ze šestadvaceti zemí. To je základ pro novinářské testy nejnovější škodovky.
Škoda Octavia s novou tváří

Škoda Octavia s novou tváří | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Okolí Slaného a Prahy, Beroun, Křivoklát, Plzeň. V těchto místech jste v uplynulých čtrnácti dnech měli velkou šanci vidět novou octavii, která se do prodeje dostane teprve v listopadu. Jak je to možné? Vedla tudy totiž trasa novinářských testů. Jak taková akce, která se chystá skoro rok, probíhá?
 
Chtěli jsme ukázat Česko
Přílet na letiště, občerstvení a fasování jednoho z několika desítek vozů. Tak začíná prakticky každé představení nového automobilu pro novináře z různých zemí celého světa ještě předtím, než se novinka začne prodávat. Zatímco podobné akce pořádané automobilkami se v Evropě obvykle konají ve Španělsku, Itálii či na jihu Francie, Škoda Auto si pro novou octavii jako cíl testovacích jízd vybrala Plzeň.

Prezentace nové Škody Octavia

Je to však spíš výjimka. Například nová fabia si první novinářské testy odbyla v Portugalsku, Fabia Combi v Chorvatsku, Octavia Scout v Itálii. "Rádi poukazujeme, že Škoda Octavia je české auto. Proto jsme zůstali v Česku a skoro pěti stovkám novinářů z šestadvaceti států ukázali i něco z naší země," říká mluvčí Škody Auto Martin Lauer.
 
Oblíbené jsou státy jižní Evropy
Výběr lokality prezentace musí splňovat celou řadu podmínek. "Záleží, v jaké části roku se akce koná. Obecně se vybírají taková místa, kde se dá očekávat, že bude hezké počasí," vysvětluje Lauer. Význam má i to, jakého modelu se představení týká. Jde-li o auto, které si poradí s náročnějšími podmínkami, slunečné počasí a suché silnice jdou stranou.

Důležité je ukázat především to, co novinka zvládne i v terénu. V takových případech se většinou míří do hor. Například testy Toyoty Land Crusiser V8 se pořádaly ve vojenském prostoru na Kanárských ostrovech. Za Renaultem Koleos zase novináři zamířili do písečného Maroka. Mnohdy až extrémní místa ale mohou mít i své nevýhody.

. test nové škody octavia čtěte zde

Novináři testům jednoho auta obvykle neradi obětují více než dva dny. "Je samozřejmě lákavé vzít je na výjimečné místo, kde ještě nikdo z nich nebyl. Na druhou stranu taková místa bývají hůře dostupná. Kdyby pak měl někdo ze dvou dnů při přesunech strávit jeden den na cestě v letadle a pak ještě v autobusu, asi by moc nadšený nebyl,“ uvažuje Martin Lauer.

Když se novináři dostanou do místa určení, ve dvojicích fasují vozy a vyjíždějí na testovací trasu, která bývá dlouhá sto až dvě stě kilometrů. Cílem bývá hotel, kde se večer ubytují. Tam míří někdy podle vestavěné navigace, u levnějších aut pak s takzvanými papírovými roadbooky.

To je vlastně navigace v papírové podobě, která říká, po jaké silnici jet, kde odbočit, případně kde je vhodné místo pro zastavení na focení či natáčení vozu. Kvalita roadbooků bývá různá, takže není nic neobvyklého, když některá dvojice zabloudí a do hotelu nakonec dorazí úplně jinou cestou, než jaká byla plánovaná organizátory.

Při testech faceliftované octavie vedla cesta z ruzyňského letiště na Slánsko, do Horoměřic u Prahy a poté přes Beroun a Křivoklát do Plzně. "Výběr trasy je jedna z nejpodstatnějších věcí. Důležité je, aby novináři mohli auto vyzkoušet jak na běžné silnici, tak i ve městě a na dálnici," vysvětluje Lauer. Plusem je, pokud trasa vede hezkou krajinou. "To například Křivoklátsko splňuje dokonale," dodává Lauer.

Škoda Octavia

Vložkou, která mezi novináři slavila velký úspěch, byla přestávka, během níž si mohli na několik kilometrů zařídit ve starých octaviích z přelomu padesátých a šedesátých let. Jindy automobilky pořádají přestávky na uzavřených polygonech, kde si novináři s autem mohou dovolit dělat i věci, které v běžném provozu nejdou. Obvykle se tak předvádějí funkce různých bezpečnostních či stabilizačních systémů.

Cílem prezentace škodovky byla Plzeň. Proč právě západočeské krajské město, a ne například Praha, která by pro zahraniční novináře mohla být zajímavější? "Zvažovali jsme to, ale Praha má jednu velkou nevýhodu. A tou je doprava. Abychom z našeho hlavního města cizím novinářům během jízd něco ukázali, museli bychom je vést centrem. A to by mohlo být tak velké zpoždění, že jsme od tohoto plánu nakonec ustoupili," říká Lauer.

Designér Škody Peter Olah


 
Jak se dělá design
Po večerním příjezdu do hotelu novináři odevzdají auta před hotelem, ubytují se a následuje další program. Obvykle to bývá jen večerní prezentace, kde zástupci automobilky z různých oddělení novinářům vysvětlují, co je na autě nového, jak vznikalo, jaké prodeje očekávají či jaká bude jeho cena. Škodovka na to šla v Plzni trochu jinak.

Jak se navrhuje auto: hliněný model Škody Octavia

Po příjezdu ještě zástupcům tisku umožnila se zúčastnit designového workshopu, kde designéři z Mladé Boleslavi vysvětlovali a především ukazovali, jak auto vzniká - jak se kreslí, jak se dělají modely z hlíny, jak se vytváří interiér, jaké se používají barvy a materiály. Je to nahlédnutí pod pokličku, které výrobci aut příliš často neumožňují. Teprve poté přišla prezentace.

Testovaná auta mezitím procházejí technickou kontrolou, kdy se prověřuje, jestli nejsou nějak poškozená, zda všechno funguje, jak má. Vozy se umyjí a dotankují.

Prezentace nové Škody Octavia

Novináři v tu dobu už zřejmě večeří. Tím program prvního dne obvykle končí. V Plzni však novináře ještě čekala noční prohlídka pivovaru. "To bylo něco, co se v Plzni přímo nabízelo. Bylo by škoda toho nevyužít," vysvětluje Lauer.

Představení automobilové novinky obvykle končí druhý den, kdy  novináři s testovacími auty většinou zamíří na letiště, odkud odlétají. Vzhledem k tomu, že automobilka se snaží nabídnout více motorových či karosářských variant, pravidlem bývá snaha vzít si jinou variantu, než jaká se testovala první den. Pak už následuje jen odlet zpátky domů a psaní článků.

  • Nejčtenější

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

KOMENTÁŘ: Renault se s VW nedohodl, Francouzi se proto paktují s Číňany

31. května 2024  14:33

Francouzská automobilka Renault bude vyvíjet levný elektromobil značky Twingo s cenou do 20 000 eur...

Španělé připomněli blázna, co za volantem řešil hlavolam a jel poslepu

31. května 2024

Nevěnování se řízení stojí za 32 procenty smrtelných dopravních nehod, varuje španělská policie....

Hlasy za slevu. Biden zlevní Američanům benzin uvolněním státních rezerv

31. května 2024

Snahy politiků zapůsobit před volbami jsou všude stejné, liší se jen prostředky. Jeden zve na...

Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.
Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.

Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...