Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tata Nano v Ženevě: jaké je nejlevnější auto světa

  10:19aktualizováno  14:23
Nejlevnější auto světa Tata Nano vyvolalo před několika týdny velké pozdvižení. Miliony Indů díky němu slezou z rozhrkaných motorek a sednou do auta. Výrobce o své převratné novince říká, že je pohodlná a bezpečná, má výkonný motor a nízké emise. Premiérově se představuje Evropě na autosalonu v Ženevě.

Nano má všechny předpoklady být autem, které bude motorizovat Indii. Prozatím neoficiálně se mluví o tom, že by vůz za sto tisíc rupií, tedy necelých padesát tisíc korun, měl někdy v roce 2012 dorazit i do Evropy.

Supernízká cena, kterou ohromil celý svět, ale není konečná. Je třeba připočítat daň a poplatek za dovoz. I tak je ale mnohem nižší, než za kolik jsme zvyklí nakupovat nová auta.

Hlídači na stánku Taty Nano žárlivě střeží. Když se chcete podívat dovnitř a otevřít dveře, odbudou vás. Ani u Aston Martinu vás nevyženou tak zostra, jako když přelezete plůtek z plexiskla, abyste si na nano mohli sáhnout.

Dovnitř nás tak nechali nahlédnout z uctivého odstupu. Vidíme ploché tenké dveře, plech je i uvnitř, zakrývat plasty je zhýralost. Volant, pedály posunuté ke středu, jeden budík... a to je asi všechno. Dlouhá větev řadicí páky ční z podlahy. Přístrojovka je spíše velkým odkládacím "korýtkem", za příplatek budete mít i rádio. Tenká sedadla spoří místo, méně už záda posádky. Všechno je jednoduché.

Stavělo se podle filozofie, že co na autě není, nemůže se pokazit. Zpracování se zdá na pohled lepší než u čínských aut. Konstruktéři museli počítat i s terénními disciplínami.

Nano je k mání ve dvou verzích: standard a deluxe. Ceník obsahuje ještě další příplatkové doplňky. Za hlavní výhodu výrobce považuje velkou škálu barev, do kterých se nano může obléci. Holt jiný kraj, jiný mrav... a jiná peněženka.

Nutno přiznat, že stavba nejlevnějšího auta mohla dopadnout mnohem hůř. Design maloval pro Tatu italský designér. Škarohlídům může připomínat okarosovaný nákupní vozík. Ostatně takovou roli možná bude jednou hrát na rozmazlených evropských trzích, ale v Indii bude hlavně vozit čtyři cestující - pro víc lidí nano stavěné není - a kupu věcí (a možná i zvířat) k tomu.

Na délku měří 3,1 metru. Jednoprostorová karoserie se chce vzdáleně přiblížit stěhovavým velkoprostorákům - MPVčkům. Široký je metr a půl, vysoký ještě o decimetr víc. Indickým (ne)silnicím byla uzpůsobena výška podvozku. Nano stojí na dvanáctipalcových kolech, rozměru 155/65.

Zadní kola pohání hliníkový benzinový motor MPFI. Dvouválec s objemem 623 ccm vyvine maximálně 24,6 kW. Elektronika motoru má za úkol minimalizovat spotřebu, pomáhá jí k tomu i nízká hmotnost (přesné číslo Tata neprozradila).

Jako bezpečnostní prvky Tata vyjmenovává mimo jiné: tuhou celokovovou karoserii, deformační zóny, výztuhy ve dveřích chránící v případě bočního nárazu a hlavně (!) radiální pneumatiky. Tata říká, že auto splňuje s přehledem všechny bezpečnostní požadavky, které platí v Indii pro čelní náraz. Na další crashtesty se indický trpaslík chystá. Také prý zatěžuje životní prostředí méně než motorky nyní vyráběné v Indii (emise srazili motoráři pod 120 g CO2 na kilometr).

Tata NanoTata NanoTata Nano



Tata Nano - interiér základní verzeTata Nano - luxusní verzeTata Nano



Tata Nano Tata Nano Tata Nano



Tata Nano Tata Nano Tata Nano



Tata Nano


  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: Se Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...