„Nástup pana Žaludy na funkci je velmi aktuální, koneckonců se ví, že je to člověk pana ministra,“ řekl Kocourek.
Žaluda přichází na dráhy ze zcela jiného oboru - dosud šéfuje pojišťovně AXA Czech Republic. Už několik týdnů je však členem představenstva společnosti ČD Cargo, která se 1. prosince vydělila z Českých drah a má na starosti provozování nákladní dopravy.
Do dceřiné firmy přešlo na 13 tisíc zaměstnanců z celkových 55 tisíc, kteří na dráze pracovali. Cargo dostalo také třetinu všech lokomotiv a 32 tisíc nákladních vagonů.
Představenstvu Carga šéfuje právě Bazala, který je zároveň nejžhavějším adeptem na generálního ředitele této firmy. Tuto možnost už dříve nevyloučil mluvčí drah Ondřej Kubala.
Bazalův nástupce Žaluda se už nebude moci spoléhat na to, že ztrátu z osobní dopravy utlumí zisky z přepravy nákladů. Ročně tato dotace činila více než 600 milionů korun.
Namísto ziskové nákladní dopravy tak budou drahám více přispívat na osobní vlaky daňoví poplatníci.
Ze státního rozpočtu by měly dráhy dostat na provoz osobních vlaků v příštím roce přes čtyři a půl miliardy korun, o miliardu více než letos.