Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stilo: ne moc spolehlivá, ale příjemná popelka. Navíc za dobré peníze

Fiat Stilo nemá zrovna nejlepší pověst, ani jeho spolehlivost není ohromující. Je však za dobré peníze, což mnohé nevýhody smazává.
Fiat Stilo

Fiat Stilo | foto: Fiat

Tři roky starý fiat nižší střední třídy je přesně tím autem, kvůli nimž se vyplatí uvažovat o pořízení ojetého místo nového vozu.

Za 229 tisíc korun totiž nekoupíte ani novou fabii v minimální výbavě; v autobazaru však za ně dostanete zánovní a prostorný vůz vyšší třídy se plnou elektrickou výbavou, šesti airbagy, klimatizací, solidně velkým kufrem - a pravda, trochu horší pověstí. My jsme však během testu byli s autem až na drobnosti spokojeni.

Vůz, který jsme si vybrali, měl najeto pouhých 48 tisíc kilometrů a díky pravidelnému servisu (doloženém knížkou) byl téměř jako nový zvenčí i uvnitř.

Stilu vytýkali kritici už od počátku výroby (2002) nudný a usedlý vzhled, což ovšem prakticky založenému člověku nebude vadit. Stejně jako kufr o velikosti 370 litrů (o malinko menší než Ford Focus, stejný jako Opel Astra); oblíbenější kombi verze s názvem Multiwagon má 510 litrů.

O výborné výbavě už byla řeč, doplnit lze ještě zabudovaný audiosystém s výtečným zvukem, bohužel jen s kazetovou mechanikou. Usedlý vzhled se ovšem netýká sympatického interiéru v kombinaci světlých a tmavých plastů a okrových sedadel, což působí velmi svěže.

Jezdí dobře, řídí se hůř
Jízdní vlastnosti stila nejsou vůbec špatné, díky trochu tvrdšímu, ale ne nepohodlnému odpružení se cítí jistě i na trati plné zatáček.

Hodně vadí jen řízení, které je kvůli elektrickému posilovači nepřesné - razantnější jízda vyžaduje trochu tréninku, abyste si byli jisti, kam vlastně přední kola jedou. Na dálnici se stilo cítí dobře, motor o objemu pouhých 1.4 litru má výkon 70 kilowattů, což poskytuje solidní dynamiku.

I při 160 kilometrech v hodině na německé dálnici proniká dovnitř hluk jen omezeně, určitě méně než třeba ve zmíněné astře. K tomu jistě přispěla i šestistupňová převodovka, která umožňovala motor na dálnici moc nevytáčet. Ocenili jsme i jemné a přesné řazení.

Pohodu uvnitř nekazilo u testovaného vozu ani nadměrné vrzání v interiéru, všude totiž byly použity měkčené plasty. Také sedadla nám přišla vcelku povedená, mají dostatečně dlouhý sedák (téměř až pod kolena) a slušnou boční oporu. Vadil však otvor mezi opěradlem a sedákem, jímž táhne na záda v oblasti ledvin, což mnoha lidem nemusí dělat dobře. Místa je uvnitř dost, nechybí ani cestujícím na zadních sedadlech.

Co vadilo? Malá zrcátka
Kromě této zvláštnosti máme k fiatu největší výhradu ohledně miniaturních zpětných zrcátek, v nichž toho moc neuvidíte, a vadil nám i příliš strmý sklon opěrné plochy pro "spojkovou" nohu řidiče.

Z praktického hlediska nám chybělo místo na plastovou láhev s pitím ve dveřích, jinak je ale odkládacích prostor ve stilu poměrně hodně, počínaje dvěma schránkami před spolujezdcem a konče přihrádkou na doklady nad vnitřním zpětným zrcátkem.

Nemůžeme ještě nezmínit pro mnohé snad drobnost, jež nám ale vadila velmi: nepřehledný tachometr, na němž se chaoticky střídají kostky a čárky, a povolené rychlosti 50, 90, 130 nejsou vůbec vyznačeny. To ovšem trápí i spoustu konkurentů, ovšem ne v tak vyhrocené podobě.

Spolehlivost a bezpečnost
Vážných výhrad jsme tedy ke stilu neměli, naopak, docela se nám líbilo. Důvod ke stížnostem nemůže mít nikdo ani po zjištění, že Stilo získalo v roce 2005 čtyři hvězdičky z pěti v bariérových testech EuroNCAP - mimochodem se stejným počtem bodů jako Škoda Octavia II.

Horší je to už se spolehlivostí: v letošním žebříčku TÜV má Stilo neslavnou 98. příčku ze 113 zkoumaných automobilů, čímž se ocitá ve společnosti Peugeotu 307 či Renaultu Kangoo (konkurenční Citroen Xsara 31., Opel Astra 41., Škoda Octavia 52., Renault Mégane 56.).

Nedobré vysvědčení dali italskému vozu i technici německého autoklubu ADAC, kteří ho na základě počtu výjezdů "žlutých andělů" označili za nejhorší stroj mezi 16 konkurenty v nižší střední třídě. Na vině byla především stávkující elektronika.

FIAT STILO
motor: 1.4i, 71 kW
rok výroby: 2003
najeto: 48 000 km
cena: 229 000 Kč
Klady
jízdní komfort, prostornost, příznivá cena ojetin, výběr provedení a výbava
Zápory
rychlý pokles ceny v čase, nedotažené dílenské zpracování, poruchový automat Selespeed, vyšší spotřeba paliva u motoru 1.8i a nedostatečný výkon u 1.2i
Servisní rady

Motor 1.4i má rozvody poháněné ozubeným řemenem, jehož výměna je výrobcem předepsána po 120 000 km nebo 3 letech; technici Fiatu však doporučují 100 000 km nebo 3 roky. Výměna včetně materiálu a práce stojí 6700 Kč.

Výměna oleje je předepsána po 20 000 km nebo 1 roce, malá prohlídka s výměnou oleje stojí 3 500 Kč. Hodina práce ve značkovém servisu: 700 Kč vč. DPH

Náhradní díly
přední nárazník 6508
přední blatník 3500
př. světlomet 4261
brzd. destičky 2684
brzd. kotouče 3165
zad. díl výfuku 4570
zadní blatník (celý bok) 8080
Ceny v Kč s DPH

Pohled experta

Fiat Stilo se netěší takovému zájmu jako většina jeho konkurentů. Proto vykupujeme jen mimořádně zachovalé exempláře s málo najetými kilometry. Nejlépe se prodává provedení Multiwagon, tedy kombi, ve spojení s úsporným turbodieselem. Ke kladům Stila patří komfortní odpružení, kvalitní materiály použité v interiéru a u kombi také objemný zavazadelník. Menší zájem o ojetá stila ovlivňuje jejich cenu, která klesá rychleji, což bude příznivá zpráva pro zájemce o koupi, nikoliv však pro majitele. Průměrná cena pro ročník 2004 v našich autocentrech je 219 tisíc Kč.

K častým závadám patří například vrzání palubní desky, hlučnost přední nápravy nebo netěsnící čerpadla turbodieselů. Vyskytuje se i vůle v řízení, respektive v čepech jeho spojovacích tyčí. Setkat se můžete také s automobily, jimž se mlží světlomety kvůli zatékání vody. Často také zlobí nastavení ovládání sklonu světlometů, centrální zamykání a imobilizéry.

Petr Suchánek, manažer prodeje AAA Auto


Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

SUPERGALERIE: Automobilové perly se naparovaly na nóbl akci u jezera Como

30. května 2024

V italském městečku Cernobbio u jezera Como se na idylickém pozemku 450 let starého luxusního...

Elektromobilní Airbus nebude. VW si vyvine laciný bateriový vůz sám

29. května 2024  14:01

Největší evropská automobilka Volkswagen bude vyvíjet levné elektromobily, aby mohla lépe...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...