"Evropská společnost se stala největším výrobcem letadel na světě jen díky tomu, že dostala nezákonné subvence v objemu 100 miliard dolarů (asi 2,1 bilionu korun, pozn. red.)," řekli zástupci Spojených států, které ve Světové obchodní organizaci (WTO) v Ženevě vedou spor s Unií ohledně subvencí pro letecké společnosti Airbus a Boeing.
"Evropské vlády nejsou Armádou spásy: podle přísných pravidel půjčují peníze a chtějí záruku adekvátní návratnosti," obhajuje subvence na vývoj Airbusu Unie.
Spojené státy ale trvají na tom, že pomoc od evropských vlád je v rozporu s obchodními pravidly. Unie si toto nařčení nenechala líbit a na oplátku obvinila Washington, že se snaží přepsat historii, protože ignoruje bilaterální smlouvu, která řeší vládní pomoc firmám.
Brusel namítá, že jeho americký rival Boeing dostává rovněž státní subvence, ale skrytě.
Případ vzájemného obviňování EU a USA je z hlediska uváděných finančních škod největší, jakým se kdy obchodní organizace zabývala.
Američané jsou přesvědčeni, že státní pomoc Airbusu umožnila, aby si sám rozhodl, zda uvede na trh drahá letadla, aniž by se musel starat o jejich komerční úspěch.
"Startovní pomoc Airbusu dovolila, aby zahájil vývoj velkých dopravních letadel v měřítku a takovým tempem, které by byly bez subvencí jen těžko možné," napsali Američané v dvaasedmdesátistránkovém dokumentu, který je určen panelu WTO.
Jednání v Ženevě je v tomto sporu teprve první, v plánu je ale celá série dalších projednávání. Nicméně teprve podruhé se stalo, že jeden z účastníků sporu se rozhodl své argumenty zveřejnit. Podobné spory se zpravidla drží v tajnosti a zveřejněn bývá až výsledek.
Pokud Washington spor vyhraje, chce WTO požádat, aby Airbusu nařídila vrátit státní pomoc za 4,5 miliardy dolarů. To jsou podle něj peníze, které Airbus získal na vývoj letadla A380 a dosud je nesplatil.
Částka 100 miliard dolarů, o které Washington hovořil, podle něj bere v úvahu i předpokládané další náklady na vývoj letadel Airbus.
Spojené státy jsou přesvědčeny, že výrobce obřích letadel díky subvencím od roku 2003 vyrábí více letadel než Boeing.
"Nelze tolerovat, aby na tak riskantním a konkurenčním trhu, jako je výroba velkých dopravních letadel, měl některý z výrobců okamžitý přístup k miliardám dolarů, a to zálohově a v rámci bezrizikového financování," tvrdí Spojené státy.
Brusel vzal narážku Washingtonu na narušení pravidel soutěže jako nahrávku a argumentuje, že Spojené státy neprokázaly, že na hospodaření Boeingu doléhá tlak konkurence. "Boeing je ve výborném zdraví," tvrdí Brusel.
Stížnost USA na Airbus zřejmě nebude mít rozuzlení dříve než v září. Pokračování sporu, v němž Evropa vrací úder a stěžuje si na Washington, dospěje k výsledku asi až začátkem příštího roku.