carrefour, hypermarket

carrefour, hypermarket | foto: Petr Novotný, MF DNES

Carrefour balí kufry, nahradí ho Tesco

  • 73
Ve světelném nápisu Carrefour na zdi vlajkové lodi řetězce - obchodu v pražském centru Nový Smíchov - už několik týdnů nesvítí písmenka "f" a "o". Trhliny ve jméně jsou smutným symbolem odchodu francouzské firmy z Česka.

Majitelům společnosti už se zřejmě nechce investovat do opravy. Zanedlouho se nápis Carrefour změní na Tesco.

Technici britského obchodníka už začali hypermarkety objíždět, aby si prohlédli, jak nejlépe místo devítipísmenkového loga francouzského řetězce přišroubovat jejich pětimístné.

Carrefour má v Česku jedenáct hypermarketů a všechny letos spadnou do náruče Britů.

Oficiálně se ještě neděje nic. Obě strany čekají, až se vyjádří antimonopolní úřad na Slovensku. Tesco totiž kupuje Carrefoury v Česku i na Slovensku výměnou za své obchody na Tchaj-wanu.

Tesco letáky

Navštěvujete rádi
prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Zatímco v Asii a v Česku úředníci se souhlasem problém nemají, na Slovensku se rozmýšlejí. Carrefoury tam jsou sice jen čtyři, ale Tesco je na slovenském trhu s více než třiceti hypermarkety poměrně silné.

Tamní antimonopolní úřad uvedl, že se vyjádří v březnu. Do té doby nechtějí zástupci Teska ani Carrefouru komentovat, zda už se k něčemu schyluje - a hlavně, co se bude dít dál.

V podhoubí to vře
Ke změnám však dochází už teď. V pražských obchodech to příliš poznat není, ale v Carrefourech v krajských městech už si lidé všímají, že se zboží do regálů nedoplňuje tak čile jako dřív.

Možná ještě více než zákazníci jsou roztrpčeni obchodníci, kteří jsou v nákupních centrech s Carrefourem. Obvykle to chodí tak, že hypermarket, jenž zabírá největší plochu v centru, také nejvíce přispívá na jeho marketing, propagaci, úklid, opravy a podobně.

„Do každého centra je třeba investovat, do oprav, navigace, světla, designu, a to už se neděje. Carrefour už nechce peníze dávat a Tesco ještě nemůže,“ říká jeden z obchodníků.

Potápějící se francouzskou loď opouštějí už i zaměstnanci z centrály. Zřejmě očekávají, že pozice nákupčích, asistentek nebo účetních si bude Tesco těžko držet zdvojené.

„Už jsme přijali z Carrefouru dva lidi,“ říká jeden z obchodníků s elektrem. Podle personalistů tito lidé s hledáním práce nebudou mít problém. „Carrefour je velmi dobrá škola i reference,“ říká Kristina Stiefelová za personální společnost Axial.

Na změny se teď už chystají i firmy, které byly s byznysem francouzského obchodníka svázané. Carrefour měl své účty u Komerční banky. Ta tím po jeho odchodu ztratí velkého klienta.

Stejně tak přijde o byznys i firma Cetelem, která pro Carrefour zajišťovala prodej na splátky a půjčky na nákup.

„Tesco samozřejmě patří mezi společnosti, se kterými bychom rádi spolupracovali,“ říká za Cetelem Irena Loukotková. Na obchody Tesco je však napojena firma GE Money Multiservis.

Co bude dál?
Zřejmě nejzajímavější otázkou do budoucna je, zda Tesco na své prodejny předělá všech jedenáct Carrefourů, nebo některé zavře či prodá někomu jinému.

V některých městech jsou oba hypermarkety velmi blízko sebe a budou se přetahovat o stejné zákazníky. To je případ Brna, Hradce Králové, Ostravy, ale i Prahy (Carrefour je v Edenu a Tesco na nedaleké Skalce).

„Pokud by Tesco v těchto případech trochu obměnilo sortiment, může mít dva obchody blízko sebe a lákat trochu jiné zákazníky,“ míní expert, který pronajímá plochy v obchodních centrech.

Na druhou stranu s každým dalším obchodem se stává Tesco silnější. Má větší obrat, a tedy i větší sílu při smlouvání s dodavateli a možnost získat od nich více na poplatcích strhávaných z tržeb. Rozhodovat proto budou počty.

Některé prodejny Carrefouru - a na ně navázaná obchodní centra - jsou považovány za neúspěšné. Mezi taková centra každý prodejce, který má obchody v několika z nich, počítá třeba pražské Stodůlky. V nich se nájemníci bouří a někteří i utíkají.

Carrefour ve Stodůlkách musí přes ulici čelit Kauflandu, který z průzkumů vychází jako obchod s nejnižšími cenami. Carrefour proto oblepil celé centrum nápisy „rohlík za 0,7 koruny“, „kobliha za 2,5 koruny“.

„Některé zákazníky ostatních obchodů v centru to ale odradí,“ říká jeden z prodejců oděvů.

Stodůlky se navíc snaží prezentovat jako outletové centrum, kde by mělo být k mání za dobré ceny doprodávané zboží. Takových obchodů je tam však jen pár, například Baťa, Kiltec nebo OP Prostějov.

„Tušili jsme, že tohle centrum nebude nic výjimečného, ale nás to nebolí. Zbavujeme se tam sezonního zboží a není účel dělat peníze,“ říká obchodní šéf Bati Miloš Hrbatý.

Kromě Stodůlek nemá mezi obchodníky dobrý zvuk také Brno-Královo Pole a očekávání nenaplnil ani nejnověji otevřený Eden v Praze-Vršovicích.

Za zlatá vejce Carrefouru jsou naopak považována obchodní centra na Smíchově a v Hradci Králové, dobře funguje i Zlín a Plzeň.

Po převzetí Carrefouru se Tesco ve většině center stane nájemcem, nebude jejich vlastníkem. Jedinou výjimkou je podle dobře informovaného zdroje vršovický Eden. Ten dnes jako jediné centrum zcela vlastní Carrefour.

Tesco by v něm dokonce podle zdroje mělo nově zřídit svou centrálu, která je dnes v Letňanech na okraji hlavního města.

Většinu obchodních center - Ostrava, Ústí nad Labem, Stodůlky či Brno-Královo Pole - loni Carrefour prodal francouzské firmě Aerium. Teprve letos však probíhá v katastru nemovitostí převod na nového vlastníka.

V dalších centrech - Olomouc, Plzeň či Zlín - vlastní podle katastru nemovitostí Carrefour jen část s hypermarketem. Ale i tu by měl podle dobře informovaných zdrojů převést na společnost Aerium.

Těšíme se na Tesco
Někteří obchodníci v nákupních centrech si od příchodu Teska na místo Carrefouru slibují lepší komunikaci. „Francouzi nereagovali na e-maily, když se něco dohodlo, často to měnili,“ stěžuje si jeden z velkých prodejců.

„S nimi prostě musíte jít na oběd, skamarádit se a pak po nich teprve něco chtít,“ popisuje recept na dobré vycházení další obchodník.

Změna na Tesco může být k dobrému i pro jednotlivé prodejce. „Carrefour měl z hypermarketů nejlepší nabídku elektra - pokud jde o výběr i o ceny,“ říká šéf Datartu Pavel Sláma. Od Teska si proto slibuje více zákazníků pro sebe.