Umění, vytrvalost
a špetka monopolismu...
Co se týče brouzdání Internetem, vydobyl si
Microsoft podobně dominantní postavení, jakou má v oblasti operačních
systémů. Internet Explorer (IE) již před několika léty svou
popularitou předstihl do té doby nejpoužívanější Netscape Navigator a, jak už to u produktů
Microsoftu bývá zvykem, svého prvenství se už nepustil. Notnou dávku pozornosti
internetistů v poslední době sklízejí nadstavby (NetCaptor, Avant Browser
apod.), které používají engine IE k vytvoření browseru s jinou vizáží
a doplňujícími (často velmi užitečnými) funkcemi. Tyhle produkty ale
Microsoft nedráždí – kdo je chce používat, musí si stejně stáhnout
a nainstalovat jejich IE. Jiná věc jsou ovšem plnohodnotné konkurenční
browsery, které používají vlastní implementaci vykreslování webových stránek.
Netscape Navigator byl kdysi vytlačen diskutabilním způsobem, když Microsoft
začlenil IE do Windows 95 jako „nedílnou komponentu“ a snažil se přimět
největší dodavatele PC k podpisu smluv, které je zavazovaly neinstalovat na
počítače s Windows 95 žádné alternativní prohlížeče. Než skončily
několikaleté soudní tahanice, IE už byl v čele.
Mráz přichází
z Norska
Dnes už není nejvážnějším konkurentem Microsoftu na tomto
poli Netscape, ale firma Opera Software. Z původního výzkumného projektu
norské telekomunikační společnosti Telenor se v roce 1995 stala samostatná
firma, která má v současné době 125 zaměstnanců a pobočky ve Švédsku
a USA. Jejím otevřeně deklarovaným cílem je převzetí žezla
nejpoužívanějšího internetového prohlížeče světa, a ten, kdo sleduje svět
browserů delší dobu, mi může potvrdit, že Opera skutečně vyrostla do krásy
a ví, kde jsou slabá místa konkurence. Sedmičková řada, která je momentálně
ke stažení, funguje na většině operačních systémů napříč řadou Windows, Linuxů
a Mac OSů, je k nalezení ve spotřební elektronice (interaktivní TV),
firemní technologie Small-Screen Rendering umožňuje mj. nasazení
v nové generaci mobilních telefonů (tzv. smartphones – např. Nokia
9210i Communicator), a tak bychom mohli ve výčtu ambiciózních počinů
pokračovat. Uživatelské rozhraní disponuje možností otevírání více stránek
uvnitř hlavního okna, používání „myších gest“ a četných horkých kláves,
automatického vyplňování přihlašovacích formulářů na webových stránkách etc.
etc. Stručně řečeno, nechybí mnoho k tomu, aby se Opera stala po všech
stránkách příjemnější nadmnožinou Internet Exploreru, která se díky agilnímu
marketingu firmy Opera Software šíří jako lavina. A co na to Microsoft?
Náhoda?
Zvolená metoda
obrany dominantní pozice je prozatím pozoruhodná. MSN.com, titulní
stránka v USA široce používaného portálu, na němž se Microsoft profiluje
jako poskytovatel informací a služeb rozličného druhu, se dlouhou dobu
zobrazovala v prohlížečích Opera chybně. Že by norští programátoři špatně
odvedli svou práci? Ale kdepak. Microsoft jakožto vlastník a tvůrce
obsahu této domény totiž prohlížečům identifikujícím se jako Opera podsouval
stránku s pochybným HTML kódem. Tato stránka byla datově objemnější než
ta, kterou dostával IE, avšak viditelného obsahu v ní bylo méně,
a konkrétně parametr
margin: -2px 0px 0px -30px
se staral o to, že obsah daného kontejneru byl posunut o 30 pixelů vlevo oproti svému rodičovskému kontejneru. Text či obrázky se tedy zobrazovaly „useknutě“, což vyvolávalo dojem, že Opera má potíže se správným zobrazením stránky. Vytvářet speciální verzi stránky pro Operu 7 bylo za normálních okolností zcela nesmyslné, protože Opera 6 i 7 si bez problémů poradí s implicitní stránkou, kterou dostává IE. Vyjadřuji se v minulém čase, protože 7. února – poté, co o celé věci referovaly servery CNET, The Register a Slashdot – byl Microsoft nucen titulní stránku MSN opravit. Jeho malou pomstou však zůstává, že Opeře 6 (která je mj. také schopna bez problému interpretovat stránky napsané pro IE6) zde posílá verzi pro IE3 – tedy chudou stránku určenou pro 5 let starý browser!
Názor na výše popsanou věc nechť si laskavý čtenář utvoří sám. Já připojím jen jednu svou zkušenost (a, chcete-li, teorii), která říká, že příliš horlivý zaměstnanec někdy bojuje o zájmy „své“ společnosti urputněji, než by mělo v úmyslu její nejvyšší vedení. Operáci v mezičase zareagovali po svém: vytvořili zvláštní vydání Opery s názvem Bork, která titulku MSN poněkud komolí... Většina Čechů si ovšem moc nepočte :-)