Přejete si mít neustále k dispozici finanční prostředky, ačkoli vám dojdou vlastní? Touto větou nás banky již léta lákají na své kontokorentní úvěry a kreditní karty. Pokud jste však chtěli některý z těchto úvěrových produktů získat, ještě před pár lety jste byli odkázání pouze na rozhodnutí banky, zda vás vyhodnotí jako dostatečně bonitní na to, aby se nemusela bát, že nebudete splácet. V současné době je však můžete získat automaticky, v návaznosti na určité balíčky služeb, jež banky zaměřují na konkrétní skupiny klientů.
Ovšem nejen snazší získání kontokorentů a kreditních karet klienty v minulém roce přiměla přehodnotit, zda si je pořídit či nikoliv. Kladně na ně totiž zapůsobil také pokles úrokových sazeb, které mají bezesporu největší vliv na cenu vypůjčených peněz.
Obliba kontokorentu roste
Pokud se nejprve zaměříme na kontokorentní úvěry, čili na možnost povoleného přečerpání běžného účtu, pak právě tento typ úvěru v loňském roce zažil zajímavý vzrůst. Plošně totiž objem peněz, které byly klienty bank v loňském roce vyčerpány díky kontokorentu, vzrostl oproti předchozímu roku bezmála o 50 %.
Pokud bychom si chtěli naznačit, jaký byl v loňském roce průměrný nárůst nově poskytnutých kontokorentů, jedná se o 8,5 %. Toto číslo je ovšem dosti zavádějící. Zatímco například Komerční banka totiž poskytla v roce 2002 o 91 % méně nových kontokorentů, ČSOB jich poskytla o 30 % a Raiffeisenbank dokonce o 86 % více. Titán v oblasti množství poskytnutých kontokorentů – Česká spořitelna zřídila svým klientům o 39% kontokorentů méně, ale i tak jich od této banky získalo 140 000 klientů. Česká spořitelna soudí, že díky tomu, že má kontokorent opakující se charakter, tak počty nově sjednaných úvěrů stagnují a klienti spíše čerpají úvěry v rámci již sjednaných kontokorentů.
Zajímá-li vás, jak si v tomto ohledu stála v loňském roce vaše banka, nahlédněte do následující tabulky:
Kontokorentní úvěry v roce 2002 | ||||
Banka |
Počet poskyt. |
Nárůst počtu poskyt. úvěrů oproti 2001 |
Celkový objem |
Nárůst objemu oproti loňskému roku |
Česká spořitelna |
140 000 |
- 39,1% |
banka data neposkytla | |
GE Capital Bank |
62 000 |
70% |
číslo nezískáno |
60% |
ČSOB |
51 916 |
30,4% |
150,2 mil. Kč |
83,4% |
Komerční banka |
10 083 |
- 91% |
836,9 mil. Kč |
29,2% |
Union banka |
8 770 |
13,7% |
81,2 mil. Kč |
25,9% |
Raiffeisenbank |
4 159 |
86% |
24,7 mil. Kč |
54,4% |
eBanka |
1 875 |
3% |
112,9 mil. Kč |
34% |
Živnost. banka |
informace neposkytla | |||
HVB Bank |
informace odmítla poskytnout | |||
Citibank |
kontokorent dosud neposkytuje |
Zdroj: banky
Jak již bylo naznačeno, právě úroková sazba sehrála v zájmu klientů o využívání úvěrů v minulém roce významnou roli. V případě kontokorentů se za poslední rok plošně snížila téměř o 0,6 procentního bodu (dále jen p.b.). Největší propad přitom bylo možné zaregistrovat v případě Živnostenské banky, kde úroková sazba kontokorentu v minulém roce klesla o více než 1,7 p.b. Naopak úroková sazba kontokorentu GE Capital Bank v loňském roce vzrostla o 1 p.b.
Pokud chcete vědět, jak je to s úroky kontokorentů u jednotlivých bank, následující tabulka vám je nabízí, včetně charakteristiky změn oproti roku 2001.
Chování úrokových sazeb kontokorentních úvěrů v letech 2001 a 2002 (minimální sazby) | |||
Banka |
průměr 2001 |
průměr 2002 |
pokles 2001 až 2002 (v procentních bodech) |
Živnostenská banka |
9,9% |
8,65% |
1,25 |
ČSOB |
11,01% |
9,64% |
1,37 |
Union banka |
11% |
11% |
0 |
eBanka |
14% |
13,2% |
0,8 |
Česká spořitelna |
14% |
13,7% |
0,3 |
Raifeisenbank |
15,35% |
14,05% |
1,3 |
GE Capital Bank |
15% |
15,5% |
- 0,5 |
Komerční banka |
16% |
15,75% |
0,25 |
Citibank |
kontokorent dosud neposkytuje | ||
HVB Bank |
informace odmítla poskytnout |
Zdroj: banky
Kreditní karty: Vítězství je v propagaci
O tom, že kreditní karty, jejichž obliba dosud stále zaostává za konkurenčními úvěrovými produkty, je možné „prodat“ ve velkém, nás v loňském roce přesvědčila Česká spořitelna. Nabídku kreditních karet totiž podpořila jednak silnou mediální kampaní a jednak různými soutěžemi přímo u obchodníků. Dosáhla tím nárůstu počtu nově vydaných kreditek o 400 %, což představuje více než 27 tisíc kusů těchto platebních karet. Novým zájemcům očividně nevadil ani fakt, že od roku 2001 úroková sazba, která nejvíce ovlivňuje cenu kreditní karty, notně vzrostla. Zvýšila se o 0,6 p.b. Možná, že je uchlácholilo rozšíření bezúročného období na 45 dní.
Zajímá vás, jaké podmínky nám přinesl minulý rok z pohledu na spotřebitelské úvěry? Přečtěte si tento článek. |
Přesným opakem v loňském zájmu klientů o kreditní karty byla Komerční banka. Počet nově vydaných karet klesl o 36 % a dosáhl čísla 6,6 tisíce kusů. Ku prospěchu Komerční banky je však nutné říci, že se v roce 2002 zvýšil objem peněz čerpaných prostřednictvím kreditních karet, a to o 26 %.
Podívejte se, jak se chovaly úrokové sazby kreditních karet a jakých výší v loňském roce dosahovaly:
Chování úrokových sazeb kreditních karet v letech 2001 a 2002 (minimální sazby) | |||
Banka |
průměr 2001 |
průměr 2002 |
pokles 2001 až 2002 (v procentních bodech) |
Živnostenská banka |
kreditní kartu nenabízela |
15,4% |
- |
HVB Bank |
21,18% |
18,96% |
2,22 |
Česká spořitelna |
13,5% |
19,8% |
- 6,3 |
Komerční banka |
22,8% |
22,8% |
0 |
Citibank |
24,6% |
24,6% |
0 |
Pozn.: ostatní banky klasické kreditní karty nenabízí
Zdroj: banky
Jakým způsobem banky podpořily zájem klientů o jejich kreditních karty a kontokorenty?
Citibank: Na jaře 2002 proběhla reklamní kampaň na kreditní karty, po té bylo prodlouženo bezúročné období na kreditní kartě o 51 dní. Na podzim pak banka přišla s reklamní kampaní na soutěž s možností výhry v podobě terénního automobilu.
Hledáte další informace o platebních kartách? Pak neváhejte a navštivte tuto SPECIALIZOVANOU SEKCI.
Komerční banka: Vybraným klientům koncem roku poskytovala kreditní karty za zvýhodněnou cenu.
Živnostenská banka: V loňském roce nabídla klientům nové variace kreditních karet s možností využití jejich speciálních věrnostních programů - Credit Gold Čedok a VISA Golf.
Česká spořitelna: Ve spojení s platebními kartami přišla se speciálními soutěžemi u obchodníků a s reklamní kampaní v televizi, rozhlase a v tisku.
eBanka: Na jaře a na podzim oslovila vybrané klienty pomocí telemarketingu s nabídkou osobních úvěrových linek (kontokorent eBanky). Dále klientům nabídla zřízení kontokorentu již při založení účtu. Na jaře pak uvedla na trh svůj nový úvěrový produkt – charge kartu, která však měla pramalý ohlas.
Spokojenost na obou stranách?
Také zájem o pravidelné úvěrové produkty podporuje mínění, že půjčky získávají obecně v Česku konečně na významu a lidé se začínají oprošťovat od strachu ze zadlužení. Stejně tak lze konstatovat, že se banky konečně učí úvěrové produkty efektivně prodávat. S tím samozřejmě souvisí zjednodušení nároků a podmínek, které jsou na žadatele o úvěrové produkty kladeny. Banky moc dobře vědí, že jim úvěry slibují zajímavé zisky.
Sjednali jste si v loňském roce kontokorent nebo získali kreditní kartu? Jak vám vyhovovaly podmínky, které vám banka nabídla? Narazili jste v tomto ohledu na nějaký problém, o kterém byste rádi řekli ostatním? Těšíme se na vaše zkušenosti a názory.
Kreditní kartu CCS Kredo poskytuje CCS Česká společnost pro platební karty a je první kartou, která zpřístupňuje výhody pravé kreditní karty široké střední vrstvě českých rodin. CCS Kredo nabízí například bezúročné období až 45 dnů, velkou variabilitu splácení, slevu držitelům karty ve výši 8% na 15 000 výrobků z katalogu CCS Triangl. Díky logu MasterCard Elektronic, které nese CCS Kredo jako první kreditní karta na českém trhu, s ní můžete platit na 22 000 obchodních místech v ČR a vybírat hotovost z téměř 2 000 bankomatů, které jsou označené tímto logem
.