Narůst je patrný hlavně díky letním táborům a dovoleným. Děti ale píšou domů méně a pera s dopisním papírem střídá klávesnice mobilních telefonů.
„Napište mi! A hlavně pošlete ty balíky se sladkostma, klidně víckrát! A starejte se o psa a morčata, aby se jim po mně nestýskalo!“ zní často ještě z okýnka rozjíždějícího se vlaku na pražském hlavním nádraží při odjezdu do přírody, kde budou děti trávit část prázdnin na letním táboře. A jsou i takoví rodiče, kteří podle slov táborových vedoucích dohlížejí na to, aby jejich děti dostávaly nějaké psaní i denně. S Českou poštou nebo bez ní.
„Někdy dostáváme očíslovaný balík dopisů, abychom je dítěti dávali postupně. Často se ale stýská víc rodičům, děti tolik nepíšou,“ říká dlouholetý skautský vedoucí Petr z tábora, kde jsou hlavně děti předškolního věku. Na turnusu pro větší děti měli i návštěvní den, který nakonec zrušili, protože někteří rodiče by své ratolesti už při náznaku prvního zastesknutí hned odváželi domů.
Pohledy a dopisy vytlačují mobily
Menším dětem chodí často i několik psaní najednou. Nejen od rodičů, ale i babiček, tetiček, sestřenic a dalších příbuzných a kamarádů. Větší děti si nicméně většinou vystačí s mobilem. Pokud tedy mají signál, elektřinu na nabití a mobily nejsou táborovými pravidly zakázány. Některé tábory mají i vlastní facebookové stránky, kde se průběžně sdílejí fotografie a aktuální informace právě pro rodiče dětí.
Pohlednice Online
|
Kritika České pošty je už skoro tradicí bez ohledu na roční období, pošta je ale stále zásadní pro malá města. O prázdninách je situace ještě složitější, protože se adresáti na táborech rychle mění. Poštu přebírají vedoucí, kteří dopisy při změně turnusu vyřídí. Stává se ale, že se zásilky opozdí až dorazí na místo, může být tábor dávno sbalený. Psaní a balíky si tak nemá kdo vyzvednout.
„Zásilky putují zpět k odesílateli stejnou cestou, jako by byly z daného místa odeslány. Pokud tomu bylo v nějakém případě jinak, šlo o chybu a museli bychom znát číslo konkrétní zásilky, abychom zjistili, v čem nastal problém,“ komentuje Ivo Vysoudil z Oddělení komunikace České pošty scénář, kdy zpátky dorazí balík i s pěti různými razítky.
Standardně nechá doručovatel psaní pro nezastiženého adresáta na poště. Takzvané neodbytné zásilky putují na Poštovní úložnu v Brně, kde jsou uložené měsíc a doporučená psaní rok. Během té doby může odesílatel zásilky o vrácení zásilky požádat prostřednictvím reklamace, kterou může vyřídit na kterékoli poště nebo online. Po uplynutí lhůty se zásilky zlikvidují.
Češi si osvojují moderní výdobytky, e-pohlednic přibývá
Klasických, ručně psaných pohledů a dopisů najdeme ve schránkách pomálu a počty listovních zásilek každoročně klesají. Češi, stejně jako lidé v jiných zemích, stále více využívají elektronickou formu komunikace jako e-maily, SMS zprávy, videohovory a další. S tím, speciálně během letních dovolených, rychle roste obliba aplikace České pošty Pohlednice Online, která umožňuje posílat papírové pohlednice elektronicky.
„Od začátku kampaně jsme zaznamenali zhruba 17 tisíc nových uživatelů a za tu dobu jsme vytiskli zhruba 110 tisíc pohlednic online. To představuje třetinový nárůst oproti stejnému období loňského roku. Denní rekord byl zaznamenán 8. července, kdy uživatelé poslali přesně 8 855 kusů pohlednic,“ vypočítává Vysoudil. Loňské letní maximum bylo 6 738 kusů elektronických pohlednic.