Ruská propaganda infiltrovala čtenářské diskuse na britských webech

  13:26aktualizováno  13:26
Čtenáři on-line verze britského deníku Guardian si stěžují, že už pod články na internetu není možné diskutovat tak, jako dřív. Moderátoři diskusí se domnívají, že na zpravodajský web pronikla ruská propaganda. Není to podle nich náhoda, ale organizovaná kampaň.

Za čest a slávu Vladimira Putina. Demonstrace na podporu ruského prezidenta v centru Moskvy. | foto: Reuters

"Komentovat články už nemá význam, je to zbytečná snaha, která vede ty, jejichž hlavy ještě neovládá Kreml, jen k pocitu marnosti a frustrace," stojí v jednom z dopisů, které dostali správci diskusí na portálu Guardian.co.uk.

V souvislosti s krizí na Ukrajině totiž dramaticky narostl počet silně proruských komentářů, jejichž autoři tvrdě prosazují vlastní názory a slovně napadají ty, s nimiž nesouhlasí - včetně novinářů.

"V Rusku je to osvědčený fenomén," přizvukuje reportér Luke Harding, který působil jako moskevský korespondent, než ho v roce 2011 Rusko vyhostilo. Podle Hardinga, který momentálně monitoruje dění na Ukrajině, je zřejmé, že provokace a útoky v diskusích jsou organizované, a že jejich autoři mají manuál, jak postupovat. Jisté fráze totiž zaznívají stále znovu.

Krize na Ukrajině

Toho si všímají nejen novináři, ale i čtenáři. "Stačí si náhodně vybrat článek o Ukrajině, náhodně vybrat úsek v diskusi pod ním a ocitnete se v moři neuvěřitelně agresivních a nepřátelských uživatelů, kteří publikují zaujatou, štvavou prokremelskou a protizápadní propagandu, která jako by byla psána podle určitého vzoru, tak moc se ty výroky opakují," napsal jeden čtenář redakci Guardianu.

Fenomén lámané angličtiny

Ruští ideologové operují v diskusích západních zpravodajských webů už delší dobu. "Kdykoli něco napíšu o homofobii v Rusku, několik čtenářů v diskuzi začne bránit postoj Ruska k právům homosexuálů," popisovala už loni na podzim novinářka Olga Khazanová svoje zkušenosti v americkém magazínu Atlantic.

"A když jsou moje články o zástupcích opozice přeložené a zveřejněné na ruských zpravodajských serverech, komentáře jsou i velmi osobní a antisemitské," uvedla Khazanová.

Neexistují jasné důkazy o tom, kdo za provokacemi stojí. I správci diskusí, kteří zkontrolují denně kolem čtyřiceti tisíc komentářů, ale věří, že je to organizovaná kampaň, píše The Guardian.

"Nadšené proseparatistické komentáře psané lámanou angličtinou, které se tváří, že byly odeslány ze Západu, jsou velmi obvyklé," říká jeden z moderátorů diskusí Guardianu. Leccos se podle něj dá vyvodit z data registrace, času, kdy uživatel přispívá, a témat, která si vybírá.

"Příspěvky mohou být podezřelé, ale zakročíme, až když poruší naše pravidla," dodal. Většinou jsou mazány urážlivé příspěvky, které útočí na ostatní diskutéry nebo přímo na autory článků. 

Správci pro ilustraci připojují  i statistiky o tom, kolik příspěvků takto museli během ukrajinské krize smazat. U článku o zastrašování novinářů separatisty například odstranili 74 z celkem 244  komentářů, u článku o unesených pozorovatelích OBSE 259 z 2 263 příspěvků.

Kolik stojí komentář

Už před dvěma lety zveřejnila ruská odnož skupiny Anonymous e-mailovou korespondenci mezi špičkami prokremelské mládežnické organizace Naši. Zakladatel hnutí Vasilij Jakemenko a jeho mluvčí Kristina Potupčiková v nich dávají instrukce novinářům a blogerům, jak útočit na Putinovy odpůrce a naopak vyzdvihovat prezidentovy kvality, napsal The Economist.

V e-mailech se objevila i odměna, kterou je možné za internetové příspěvky dostat. Pilný diskutér si mohl za dvě stě proputinovských komentářů pod šedesáti různými články vydělat 600 tisíc rublů (přes 330 tisíc korun). Adresáti zveřejněných e-mailů nicméně popřeli, že by kdy za své příspěvky dostávali od Jakemenka peníze.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Vraha své dcery potkala v metru, sedl si přímo proti ní. Zhroutila se

Roberta Kučerová s fotografií své zavražděné dcery Reginy

Před dvaceti lety přišla Roberta Kučerová o jediné dítě. Její sedmadvacetiletou dceru Reginu nechal zavraždit Zdeněk...

Magnetický pól chvátá k Rusku a vědci tápou. Možná hrozí přepólování

Posun severního magnetického pólu (30. 12. 2009)

V zemském nitru se něco děje. Severní magnetický pól Země se přesouvá od Kanady směrem k Rusku a jeho pohyb je čím dál...

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Utajená auta policie lze snadno odhalit. Jejich značky chybí v databázi

Ilustrační snímek

Policejní sledovači mají poněkud nečekaný problém. Je jím nenápadná vyhledávací databáze České kanceláře pojistitelů. V...

Liberecký podnikatel vystřelil po mladé rodině, teď mu hrozí osm let

Jiří Vařil na snímku z července 2009

Policie prověřuje incident z poloviny ledna v liberecké části Harcov. Devětatřicetiletý muž tam tehdy vyběhl z honosné...

Další z rubriky

Invaze do Afghánistánu byla povinnost, hájí Kreml Rudou armádu

Rezavé sovětské tanky v afghánském Heratu. (25. listopadu 2010)

Kreml v pátek potvrdil snahu rehabilitovat Rudou armádu za invazi do Afghánistánu v roce 1979, označil ji za...

Ukrajinec mořil dítě hlady jak v koncentráku. Myslel si, že je nevlastní

Policejní vozy před domem v Kyjevě, kde byl zastřelen ruský novinář Arkadij...

Vyzáblé tělíčko jako z koncentračního tábora. V takovém stavu našli ukrajinští policisté čtyřletého Vladislava...

Bojovníci Islámského státu jsou v úzkých, střílí na vlastní rodiny na útěku

Baghúz opustily stovky žen a dětí. (11. února 2019)

Bojovníci Islámského státu (IS) začínají v Sýrii ztrácet poslední naději na výhru a střílí na členy svých vlastních...

Najdete na iDNES.cz