„Pátrání po ostatcích nebude dokončeno dříve než koncem příštího týdne a možná až koncem přespříštího týdne,“ nechal se v pátek pro agenturu Bloomberg slyšet marseillský prokurátor Brice Robin.
Pád airbusu ve FranciiVYŠETŘOVÁNÍ: Kopilot nechal airbus záměrně zřítit PROFIL: Kopilot Lubitz údajně trpěl depresemi SEBEVRAŽDY PILOTŮ: Pomsta, nemoc, zhrzená láska TISK: Kapitán se snažil do kokpitu prosekat NOVÁ PRAVIDLA: Pilot nesmí být v kokpitu sám LÉKAŘ: Pokud pilot nechce, deprese nepoznáme MAPA: Podívejte se do historie leteckých neštěstí ČERNÉ SKŘÍŇKY: Proč jsou dvě a proč se jim říká černé |
Pátrání po ostatcích obětí a troskách letounu postupuje v náročném terénu jen velmi obtížně. Na 600 četníků, policistů, hasičů, záchranářů a forenzních expertů se musí na strmých svazích pohybovat velmi obezřetně. Na drolících se úbočích hrozí, že každou chvíli může někdo uklouznout a každý příslušník pátracích týmů je proto jištěn lanem. Na místě jsou také příslušníci horské služby.
Nad místem tragédie nonstop přelétávají vrtulníky, jejichž posádky vytahují na palubu plastové pytle s drobnými kousky stroje. Airbus podle Robina narazil do úbočí hory rychlostí 700 kilometrů za hodinu a roztříštil se na tisíce malých úlomků.
„Není tu k vidění nic jiného než střípky,“ vylíčil situaci na místě listu The New York Times koordinátor záchranných složek Xavier Roy. „Je těžké si to představit u tak velkého letadla, ale nic z něj nezůstalo,“ dodává jeho kolega z horské divize francouzského četnictva Fabrice Rouve. Za čtrnáct let v oboru vytahoval lidi z lavin a zachraňoval horolezce uvízlé na vrcholcích.
Nynější tragédie je ale podle něj jiná. „Se všemi kolegy jsme se shodli, že něco takového jsme ještě neviděli,“ svěřuje se.
„Nejsou tam žádná celá těla“
Ve středu se sběrem trosek začalo také vyzdihování ostatků obětí. Psychicky náročný úkol s mnoha lidmi nasazenými na místě dopadu hluboce otřásl. „Nejsou tam žádná celá těla,“ říká Rouve a dodává, že je to pro něj velmi skličující.
Vzorky DNA odebrané na místě havárie nyní zkoumají vyšetřovatelé v mobilní laboratoři zřízené v nejbližší obci Seyne-les-Alpes.
Podle marseillského prokurátora Robina není možné těla předávat příbuzným postupně, jak bude identifikace obětí pokračovat. Podle předpisů je nutné identifikace nejdříve zcela dokončit.„Proces identifikace potrvá, dokud nebude identifikováno všech 150 obětí. Teprve poté budou moci být ostatky co nejrychleji, jak to bude možné, vráceny rodinám obětí,“ uvedl ve svém pátečním prohlášení k médiím prokurátor.
Nalezené osobní věci obětí tragédie budou příbuzným vydány ale teprve až po dokončení vyšetřování. Na to, aby se nic z tisíců střípků neztratilo, dohlíží na místě dopadu i v noci několik četníků.
Lufthansa vyplatí rodinám obětí 50 tisíc eur
Airbus A320 se 150 lidmi na palubě havaroval v úterý ve francouzských Alpách během letu z Barcelony do Düsseldorfu. Neštěstí nikdo nepřežil. V době tragédie byl v pilotní kabině jen druhý pilot Andreas Lubitz.
Z analýzy zvukového záznamu podle vyšetřovatelů vyplynulo, že kapitán, který z pilotní kabiny odešel patrně na toaletu, se později do kokpitu nemohl vrátit. Dveře se údajně snažil vylomit i sekerou. Panuje podezření, že Lubitz letadlo k zemi navedl záměrně.
Lufthansa jednotlivým rodinám obětí uhradí okamžité výdaje ve výši až 50 000 eur (1,4 milionu korun). Německému listu Tagesspiegel to v pátek řekl nejmenovaný zdroj z aerolinek Germanwings, které Lufthansa vlastní. Konečné vyplacené náhrady a odškodné se pak mohou pohybovat v řádech od několika desetitisíc až po stovky tisíc eur.